המחטף של ש"ס: הממשלה צפויה לאשר תיקון שיאפשר ג'ובים למקורבים

משרד הדתות בממשלה הקודמת ביצע רפורמה שקידמה נשים במועצות הדתיות והגבילה את זמן המינוי - בש"ס פועלים לחזרה למודל הקודם • באמצעות התיקונים החדשים, יוכלו בש"ס למנות מקורבים, שאינם עומדים בתנאי הסף והכשרתם מסתכמת בלימודים בכולל חרדי

יו"ר ש"ס אריה דרעי. צילום: אורן בן חקון/ארכיון

תוך כדי מלחמה: הממשלה צפויה לאשר היום (רביעי) שורה של תיקונים מעוררי תרעומת ומחלוקות למינוי ממונים במועצות הדתיות.

מפגינים נגד הממשלה מול ביתו של אריה דרעי// דובי עופר

מדובר בתיקונים שיחזירו את המצב, על פי גורמים שמעורים בפרטים, "עשרות שנים אחורה". בין היתר התיקונים יאפשרו לבוגרי ישיבות להתמנות לתפקידים, בניגוד למצב כיום שבו נבחרים בעלי מקצוע, וכן תינתן עדיפות לגברים על פני נשים.

מה שכהנא שינה

ה"קרב" על המועצות הדתיות היה אחד הבולטים במשרד הדתות תחת כהונתה של הממשלה הקודמת אז עמד בראש המשרד מתן כהנא. הרפורמה שביצע כהנא במשרד, בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים, השפיעה ישירות על המועצות הדתיות, המינויים בהן ותנאי הסף.

השר לשעבר מתן כהנא (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במסגרת השינויים שיצאו לפועל - אותם מבקשת ש"ס לבטל כעת - הוקם מאגר ממונים, בדומה למאגר דירקטורים. למאגר זה הוקמה מועצה מייעצת, בראשות היועץ המשפטי של המשרד, וזו המליצה לשר הדתות את מי למנות לתפקיד. בנוסף הוקשחו תנאי הסף, שדרשו תואר ראשון וניסיון ניהולי רלוונטי לפי גודל המועצה. כמו כן התחייבו למנות לתפקידים במועצה לפחות 30 אחוז נשים.

המועצות הדתיות ברחבי הארץ מופעלות על ידי הרכבים שנבחרו, אך במקרים שבהם אין הרכב נבחר, מי שמנהל את המועצה הדתית הינו אדם ממונה.

מדובר בכ-120 עשרים תקנים ברחבי הארץ. במשך שנים רבות מדובר היה במינויים פוליטיים ובאנשים שפעמים רבות לא עשו את עבודתם כראוי. "במשך שנים שר הדתות יכול היה למנות את מי שהיה רוצה, בלי תנאי סף, והם היו עובדים כך במשך עשרות שנים בלי לעשות כלום", מתאר גורם בכיר הקרוב לנושא. 

מה שש"ס רוצה להחזיר

אלא שכעת, תוך כדי המלחמה, מבקשים במפלגת ש"ס, ששולטת במשרד הדתות, לשנות את המצב ולאשר בממשלה שורה של תיקונים, שבפועל יאפשרו למנות מקורבים לתפקיד.

בין היתר הם מבקשים לאפשר למנות כממונה לא רק בעל מקצוע בעל ניסיון רלוונטי ותואר, אלא גם מי שלמד במשך שש שנים בישיבה גבוהה או בכולל ושעבר חלק מבחינות הרבנות.

בניין המועצה הדתית בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

כמו כן, מוצע לשנות את הרכב הוועדה שמקבלת החלטה לגבי מינוי הממונים, כך שבמקום יועמ"ש המשרד יעמוד בראשה מנכ"ל הרבנות הראשית, וישבו בהרכב שלושה עובדים בכירים בדרגת מנהל אגף ומעלה. היועץ המשפטי של המשרד ישמש אך ורק כמשקיף ויביע את חוות דעתו לגבי המינויים.

סעיף נוסף שמעורר סימן שאלה כבד בנוגע לאינטרסים שעומדים מאחורי המהלך קובע כך: "השר ראשי למנות ממונה אחד לממונה שאינו בעל סמכות הכרעה בשתי מועצות דתיות שונות או יותר במקביל. ממונה בעל סמכות הכרעה במועצה דתית יוכל להתמנות במקביל לממונה שאינו בעל סמכות הכרעה במועצות דתיות אחרות".

במילים אחרות, מדובר בסעיף שקובע כי שר הדתות יוכל למנות מקורבים. בפועל, השר יוכל למנות אדם אחד לתפקיד ממונה בשתי מועצות דתיות שונות - אך הוא לא יהיה בעל סמכות הכרעה.

המינויים עד כה: 22 גברים, אשה אחת

לטענת שר הדתות מיכאל מלכיאלי, מטרת התיקון הינה "להקל את ההליכים למינוי ממונים על מועצות דתיות ולהגדיל את קבוצת המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד, תוך הרחבה והקלה בתנאי הכשירות המתייחסים לניסיון ניהולי בגוף עסקי או ציבורי".

שר הדתות, מיכאל מלכיאלי, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

אך דברים אלו אינם מתיישרים עם העובדה שאחת הפגיעות המשמעותיות בתיקונים הינו בנוגע למינוי של נשים לתפקיד. התיקונים מרחיבים דרמטית את האפשרות למנות גברים לתפקיד, אך הלכה למעשה הוא מאפשר הגדלה רק של מספר הגברים הפוטנציאליים. עד כה השר הנוכחי מינה 22 ממונים, מתוכם רק אישה אחת.

נושא נוסף שנפגע בתיקונים החדשים הוא קציבת הכהונה. כיום ניתן להתמנות לתפקיד ממונה לחמש שנים בלבד, ללא כל אפשרות להארכת כהונה, ואילו בהצעה החדשה שר יוכל למנות את הממונה שוב ושוב.

עו״ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים: "מדובר בתקנות פסולות מיסודן, והעובדה שרוב הצרכנים של שירותי הדת העירוניים הן נשים לא מפריעה למשרד לשירותי דת לעשות הכל במטרה להרחיק נשים מהתפקיד החשוב הזה. בסופו של יום התיקון הזה יהפוך את המועצות הדתיות לפחות טובות ויותר פוליטיות ומי שיפגע מזה זה כל אחד מאיתנו.
כפי שראינו בחוק רבני הערים ובמקרים רבים נוספים, המשרד מוכיח פעם נוספת שהוא לא מעוניין בשירותי דת מקצועיים, שוויוניים ונקיים ושהוא רואה במועצות הדתיות אך ורק מנגנון ג׳ובים למקורבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר