"הקדימה את זמנה, לוחמת אמיצה": חברים ואישי ציבור סופדים ליעל דיין

ארגוני נשים, להט"ב ומכרים ספדו לח"כית לשעבר, שהלכה לעולמה בגיל 85 • אביב גפן, חבר קרוב של משפחת דיין: "אזכור אותך תמיד, נלחמת למען החלש והאחר; נוחי על משכבך בשלום, יעלי" • מפלגת העבודה: "במיוחד בימים אלו, כשמעמד הנשים רק הולך ונשחק, כשתחושת הביטחון הולכת ומתרחקת מכל אחת ואחד מאיתנו, מדינת ישראל צריכה עוד המון מיעל דיין"

יעל דיין. צילום: אריק סולטן

אבדה כואבת: לאחר שנודע מוקדם יותר היום (שבת) על מותה של חברת הכנסת לשעבר, יעל דיין, חברי נפש, עמיתים פוליטיים, ארגוני זכויות נשים וארגונים למען קהילת הלהט"ב כתבו מילים אחרונות לזכרה. אביב גפן, חברו הטוב של משפחת דיין, כאב על לכתה של יעל וכתב בחשבון ה-X שלו: "יעל דיין שכל כך אהבתי נפטרה, אזכור אותך תמיד נלחמת למען החלש והאחר, נוחי על משכבך בשלום יעלי".

רני רהב כתב: "ידידתי הטובה, יעל דיין, הלכה לעולמה. היא הייתה פורצת דרך, פעילת שלום ענקית ופעילה למען אוכלוסיות בסיכון". עוד כתב: "היא הייתה מתומכי הקהילה הגאה עוד בתחילת הדרך והייתה רעייתו של דב שיאון תא"ל (במיל') שהיה אדם ענק. היא הייתה בת מדהימה לרות ולמשה דיין וטיפלה ברות באופן מסור. אמא נפלאה לדוקטור רחלי שיאון-שריד, מנהלת טיפול נמרץ ילדים בוולפסון ולדן שיאון איש ההיי-טק. לצערי, כבר שנים הייתה חולה, אבל לשמחתי לא ויתרה. היא הייתה חברת כנסת בולטת וחוקקה חוקים חשובים". את דבריו חתם בתיאורה של דיין כ"סופרת נהדרת, כותבת מאמרי דעה בחסד, תמכה בכל ליבה בנשים. נזכור לעד, תנחומים למשפחה".

יעל דיין (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "יעל דיין לא בחלה במאבק הפוליטי. קשה ככל שהוא לנשים בכלל ולנשים פמיניסטיות בפרט - היא לא נרתעה. היא ידעה ששם נכתבים החוקים, שם מחולקים המשאבים, שם מעוצבת המציאות שלנו. במפלגה, בכנסת, בזירה העירונית - היא הייתה שם להילחם על שוויון ושלום, ולעתים קרובות גם לנצח".

סגן הרמטכ"ל לשעבר והמועמד למפלגת העבודה, יאיר גולן: "הצטערתי לשמוע על פטירתה של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין, אשת ציבור מעוררת השראה, שהשאירה חותם יוצא דופן על החברה הישראלית. דיין הייתה אישה פורצת דרך, שהביעה את דעתה בלי מורא ופחד, באמונה עמוקה בצדק ושוויון סללה את הדרך לקבוצות רבות בחברה הישראלית ועל כך אנו חבים לה תודה עצומה. שולח את תנחומיי למשפחתה ולחבריה". 

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, שלי יחימוביץ': "יעל דיין, שאהבתי, הייתה נועזת, ישרה, ובלי בולשיט. החוק המהפכני ופורץ הדרך בקנה מידה עולמי, למניעת הטרדה מינית - הוא שלה. היא עזרה לי בנדיבות, פוליטית וחברית, ואני עצובה מאוד על פטירתה. היא הקדימה את זמנה והייתה לוחמת אמיצה למען שוויון ושלום, ומעשיה המופלאים יישארו כאן לתמיד".

ממפלגת העבודה, שמטעמה כיהנה דיין בכנסת, מסרה כי היא הח"כית השפיעה על דורות רבים של חברות וחברי המפלגה. "במיוחד בימים אלו, שמעמד הנשים רק הולך ונשחק, שתחושת הביטחון הולכת ומתרחקת מכל אחת ואחד מאיתנו, מדינת ישראל צריכה עוד המון מיעל דיין", נכתב בציוץ של המפלגה ברשת X. 

דיין נודעה במאבקה הפוליטי ובתמיכתה למען זכויות נשים בישראל וכן להכרה בחברי הקהילה הגאה, עוד בתחילת דרכה. "בית נעמת אבל על מותה של יעל דיין", כתב הארגון למען קידום הנשים. "לוחמת אמיצה לקידום זכויות נשים, היו"ר הראשונה של הוועדה למעמד האישה בכנסת ומובילת המאבק לזכויות להט"ב. פעילת שלום מסורה ולוחמת צדק. נוחי על משכבך בשלום".

מהארגון "נשים עושות שלום" נכתב: "מרכינות את הראש עם לכתה של יעל דיין - אישה עושת שלום. לוחמת נצחית למען זכויות נשים ולמען השלום. תודה לך על כל עשייתך ותרומתך. יהי זכרך ברוך".

נוסף לכך, האגודה למען זכויות הלהט"ב ביקשה לחלוק כבוד ליעל דיין, שפעלה בחייה למען הכרה בלהט"ב ולקידום זכויותיהם: "במלאת 40 שנה לאגודה נכללה יעל בין 40 המשפיעים בתולדות הקהילה וזכתה בפרס מפעל חיים בשנת 2022 על פועלה למען הקהילה מטעם המשרד לשוויון חברתי. יעל האמינה מדם ליבה בשוויון ובביטחון לקהילה הגאה גם בימים בהם הנושא לא היה בקונצנזוס ציבורי, היא עשתה זאת מתוך תחושת שליחות וגאווה יוצאת דופן. בזכות יעל, החיים של מאות אלפי להט"ב בישראל שווים וטובים יותר. נזכור אותה לתמיד".

תזכורת: בתקופת שירותה הציבורי הובילה דיין לחקיקת החוק למניעת הטרדות מיניות. מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, כתבה: "אנחנו מבכים את לכתה של ח"כ יעל דיין, שותפה לדרך, שהובילה מאבקים פמיניסטים רבים והביאה לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית. יעל דיין היתה פורצת דרך, אמיצה והשמיעה קול חד וברור נגד אלימות נגד נשים. נזכור אותה לעד".

נוסף לכך, גם יו"ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ, לשעבר יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון, נפרד מיעל דיין ז"ל בדברים נוגעים ללב: "יעל דיין ואני היינו חלק מאותה קבוצה במפלגת העבודה של שנות ה-80, מפלגה שהתמודדה על השלטון ולא הגיעה אליו באותם הימים. השמינייה בראשות חיים רמון, שהובילה מאבקים רבים בתחומי צדק חברתי, שוויון, שינויים בשיטת הממשל וחתירה לשלום. יעל הייתה חלק מאיתנו ומהר מאוד הסתבר עד כמה היא ואני מוצאים מכנה משותף בתחומים המרכזיים ובתפיסת עולם שלפיה פתרון מדיני וצדק חברתי אינם יכולים לבוא זה במקום זה - אלא חייבים ללכת יד ביד". 

עמיר פרץ ויעל דיין, צילום: באדיבות התעשייה האווירית

עוד הוא כתב פרץ: "בבחירות 1992, כאשר העבודה בראשות יצחק רבין שבה להנהגת המדינה ורבין ז"ל נבחר לראשות הממשלה, נבחרתי לראשות ועדת העבודה והרווחה, ויעל הצטרפה אלי כחברת ועדה. במהירות עשינו כל שביכולתנו יחד, ועם חברים נוספים, כדי ליצור צדק חברתי. יעל ואני התחלנו לקדם חוקים שהיום נראים מובנים מאליהם, כמו חוק שכר שווה לעובדת ולעובד. נושאים הקשורים למגדר, שעד אז היו טאבו, החלו להפוך לנושאים שבמרכז סדר היום הציבורי, ושוויון הפך מסיסמה לתכנית עבודה. כך יחד, יעל ואני הקמנו את הועדה בכנסת למעמד האישה, שפוצלה בברכתי מועדת העבודה והרווחה וקיבלה מעמד של אחת מועדות החובה של הכנסת, ויעל הייתה הראשונה שעמדה בראשה. במשך השנים, יעל ואני שמרנו על קשר, ובתפקידי השונים נהגתי לשמוע את דעתה. עד יומה האחרון הייתה מגדלור של צדק חברתי, ומיומה הראשון בציבוריות הישראלית הייתה מגדלור של צדק מגדרי ושוויון. היא תחסר לי. היא תחסר למדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר