עשרות אלפים הפגינו בתל אביב: "נתניהו מתחבא תחת 'גורם ביטחוני בכיר'"; מפגינים חסמו את איילון

הפגנות רבות נגד הממשלה התקיימו ברחבי הארץ • יפעת קלדרון: "נקיים טקס כיבוי משואות והדלקת תקווה" • בוגי יעלון נאם בקיסריה: "הסתרת את התוכניות שלך להפיכה משטרית" • בירושלים קראו: "הגיע הזמן להסכמה רחבה על מועד לבחירות"

צעדה בקריאה לשחרור החטופים בדרך בגין בתל אביב // צילום: משה בן שמחון

עשרות אלפי מפגינים הגיעו הערב (שבת), כמדי מוצאי שבת, להפגנה המתקיימת בצומת קפלן. כביש איילון נחסם לתנועה. בנוסף התקיימו הפגנות נוספות במוקדים שונים ברחבי הארץ. 

מפגינים בדרכם לחסום את איילון

במקביל התקיימה הצהרת משפחות חטופים מחוץ לקריה. עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה: "יש כעת עסקה על השולחן, שחמאס אותת שהוא מסכים לה. אבל נתניהו יזם מהלך נוסף לטירפוד העסקה, כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה".

מפגינים בקפלן, צילום: רוני שפירא

יפעת קלדרון בת דודתו של עופר קלדרון הנמצא בשבי חמאס: "בשבועות האחרונים מבקשות משפחות החטופים להימנע מטקסים מנותקים וזוכות להתעלמות. לכן ביום העצמאות נקיים טקס כיבוי משואות והדלקת תקווה. נייצר אלטרנטיבה לממשלה בזויה ונצא לדרך חדשה".

יונתן שמריז, צילום: ליאור שגב

יונתן שמריז אחיו של אלון שמריז ז"ל שנורה בשוגג ע"י כוחות צה"ל: "בזמן שאנחנו עומדים כאן, האנשים שהובילו אותנו לאסון הזה ממשיכים לריב על מי ינאם ביום העצמאות. בזמן שעשרות אלפי אנשים מפונים מהבתים שלהם, הם ממשיכים לסגור את אל-ג'זירה. בזמן שבדרום שוב מתרגלים לצבע אדום, הם רוצים לעשות היללוה במירון. אבל האמת שאנחנו משקרים לעצמנו.

"הסימפטום למחלה הנוראית הזו הופיע לפני שבעה באוקטובר. אנחנו הרגשנו אותם שנים בעוטף. התרגלנו להיות כלי במשחק פוליטי. התרגלנו שטילים זה רק טפטוף, שהטראומה היא חלק מהילדות שלנו. הפעם אנחנו לא מחכים לאף אחד. יש מי שחושבים שהמאבק הזה הסתיים ביום שיוכרזו בחירות – זה היום שבו מאבק נוסף שלנו יתחיל. זה יהיה מאבק על הזכות שלנו לגדל ילדים מבלי לחשוש מעוד שבעה באוקטובר. מאבק שהאחראיים ישלמו את המחיר".

מוחים בשער בגין, צילום: רוני שפירא

ד"ר רבקה נריה בן שחר: "תמונות החטופים מזכירות לי בכל יום, שאם הם חיים או מתים, לא יחזור, זו כבר לא תהיה הארץ שלנו. ואם זה כך, לא יישאר לנו על מה להיאבק. לא רק תצפיתניות שהופקרו ישאלו את עצמם מי יגן עליהם אם יופקרו? צעירים לא יסכימו לשרת במדינה שהפרה את החוזה מול אזרחיה.

"סמוטריץ', כשאני שומעת אותך אני מתכווצת. אתה וחברייך יצרת משוואה בלתי הגיונית של ניצחון מול השבת החטופים. ההגנה על חיי האזרחים הוא הסעיף הראשון בין המדינה לאזרחים. קבלו החלטה עם אמירה ערכית: חיי אדם חשובים יותר מאשליה של ניצחון".

קוראים לשחרור החטופים, צילום: רויטרס

בוגי יעלון קרא לגנץ ואיזנקוט להתפטר

אחד המוקדים בהם התקיימה הפגנה היה מול במעונו של ראש הממשלה בקיסריה. מאות מפגינים מחו וצעקו "ביבי מסוכן למדינה", "1,500 ישראלים מתים - הדם על הידיים של ממשלת הדמים""אין חנינה לאויב המדינה".

קוראים לבחירות בכפר סבא,

שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון נאם בהפגנה: "הנאשם נתניהו, אתה אחראי על המצב הביטחוני הגרוע ביותר במדינה. אתה מסרב לקחת אחריות. מבחינתך שהמדינה תישרף.  אתה אחראי למחדל החמור ביותר בתולדות המדינה. אתה גם מעורב בפרשת השחיתות הגדולה ביותר במדינה – פרשת הצוללות.

המחאה בחיפה, צילום: הרצי שפירא

עוד אמר יעלון: "כאשר אתה מנסה להתנער מאחריותך לטבח השביעי באוקטובר אתה מפעיל את מכונת הרעל שלך נגד צה"ל, נגד השב"כ, נגד ביידן ועוד. מי מינה את בגן גביר לשר לביטחון לאומי? מי מינה את סמוטריץ' לשר האוצר? אז אתה אחראי למחדל. אתה הראש אתה אשם. אל תספר לנו שנבחרת בבחירות דמוקרטיות. הסתרת את התוכניות שלך להפיכה משטרית ולהפיכת ישראל למדינת הלכה".

יעלון מול בית רה"מ בקיסריה, צילום: ללא

בנוסף קרא לגנץ ואייזנקוט להתפטר מהממשלה. "מה אתם עושים שם? אתם מאריכים את ימיה של הממשלה ההזויה הזו".

"גלו גבורה והוציאו אותנו מהשואה בה אנו נתונים"

בירושלים, מאות בני אדם השתתפו בעצרת בכיכר פריז, הקוראת להשבת החטופים. לאחריה הצטרפו בצעדה לגן הפעמון בקריאה לבחירות. 

תהלוכת המוחים מכיכר פריז לגן הפעמון // דוברות המשטרה

 

דנה הירשפלד, ממובילות שומרות ושומרים על הבית המשותף: "אנחנו בימים שבין חג החירות ליום הזיכרון לשואה ולגבורה. לא הייתה לנו החירות שציפינו לה בחג. היה לנו אסון גדול ולצידו גבורה גדולה. שמענו היום שיש סיכוי לחתימת עסקה להשבת חטופות וחטופים. אנו דורשים עכשיו מהמנהיגים שלנו: תגלו גם אתם גבורה גדולה ותוציאו אותנו מהשואה שאנו בה. מגיע לחטופות ולחטופים ולמשפחותיהם לסיים את האירוע. גם אם המחיר גבוה".

המחאה בירושלים, צילום: אורן בן חקון

מארגני העצרת ציינו כי: ״נגמר הזמן לחטופים, למילואימניקים, למפונים, לסבלנות. הממשלה והעומד בראשה, ממשיכים להפקיר את החטופים, ממשיכים לקדם את ההפיכה המשטרית ומובילים אותנו מאסון לאסון. אחרי הטבח הנורא ביותר מקום המדינה ישראל זקוקה לתקומה ואנחנו התקווה שתביא את השינוי. הגיע הזמן להסכמה רחבה על מועד לבחירות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר