יוזמה מרגשת: יוקם אתר אינטרנט המנציח יהודים נפגעי פעולות איבה בחו"ל

קרן רודרמן, ההסתדרות הציונית ומשרד התפוצות פועלים גם להעביר החלטת ממשלה להכרה ביהודים שנרצחו בפיגועים מחוץ לישראל • "יש לזכור גם את שותפות הגורל מהצד השני של הים"

זירת פיגוע בגרמניה שבו נהרגו שני בני אדם, אוקטובר 2019. צילום: GettyImages

לקראת יום הזיכרון יוקם לראשונה אתר אינטרנט שמאגד את שמות נפגעי פעולות האיבה שנרצחו מחוץ למדינת ישראל. מדובר ביוזמה משותפת של קרן משפחת רודרמן, ההסתדרות הציונית העולמית ומשרד התפוצות - שמטרתה הכרה רשמית בהם על ידי מדינת הלאום של העם היהודי, דבר שלא נעשה עד כה.

"מדובר באנשים שקשורים למדינת העם היהודי", מסבירה מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, שירה רודרמן. "בצדק רב המדינה אינה מכירה בהם כיום לצורך פיצויים וכדומה מכיוון שאינם אזרחי המדינה, אך עליה להכיר בהם באופן סמלי כמי שנרצחו בשל היותם יהודים".

פיגוע הדקירה בעיר אראס בצרפת (ארכיון)

כדי לקדם את היוזמה בוצעה עבודת שטח משמעותית עם מחקר מעמיק, במטרה לאפשר הכרה ממלכתית בנפגעים הללו. בכנסת קיבלו ברצון את המיזם, שקודם משמעותית על ידי שר התפוצות עמיחי שיקלי ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, ואף הוחלט לקדם בהמשך החלטת ממשלה מוסכמת כדי להנציח את אלו שנרצחו מחוץ לגבולות המדינה.

"יש כאן עוד עבודה רבה כדי להגיע לקריטריונים ותקופות מוסכמות, אך זוהי התחלה", מוסיפה רודרמן. "בפעם הראשונה יציינו במדינת ישראל את נפגעי פעולות האיבה מחוץ למדינה. "יום הזיכרון הקרוב יהיה כנראה העצוב ביותר שידענו מאז הקמת המדינה, ואני מאמינה שצריך להוסיף לו גם את הסיפור היהודי. לא רק שמדינת ישראל זוכרת את נופליה בארץ, אלא גם את שותפות הגורל מהצד השני של הים".

לציין את יום הזיכרון בארה"ב

כדי להעמיק את הקשר בין ישראל לתפוצות, במיוחד בשנה זו, פועלים בקרן משפחת רודרמן באינטנסיביות להטמעת יום הזיכרון גם בקרב יהודי ארה"ב. המצב כרגע הינו שהישראלים אשר מתגוררים בארה"ב מציינים את יום הזיכרון ואת יום העצמאות, אך יתר יהודי ארצות הברית מתחברים לישראל בעיקר דרך השואה.

שירה רודמן,

"אנחנו רוצים שכל קהילה או בית ספר שירצו לציין את יום הזיכרון יוכלו לעשות זאת", מדגישה רודרמן. לשם כך נוצרה ערכה שאותה תוכל כל קהילה שתרצה בכך לקבל כדי לציין את יום הזיכרון. "זה לא חייב להיות דווקא באותו היום כפי שבישראל מציינים אותו", היא מסבירה. "המטרה היא לעשות משהו שיזכיר את הנופלים, בסגנון 'זיכרון בסלון'.

"אם אנחנו רוצים לחזק את הקשר בין יהדות ארה"ב לישראל - עלינו לשמר את תחושת האחדות, שותפות הגורל והעתיד המשותף כפי שהרגשנו לאחר 7 באוקטובר. עלינו להגיע לדור הצעיר ולחבר אותו, לא רק באמצעות השואה שהולכת ומתרחקת אלא גם באמצעות יום הזיכרון, שמאחד את היהדות כפי שראינו עם פרוץ המלחמה. עלינו לקחת את ההזדמנות שנקרתה לפנינו כמשהו מאחד ולא מרחיק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר