משפחות חטופים דורשות פגישה עם קבינט המלחמה: "לשמוע מהו סדר העדיפויות של הממשלה"

רגע לפני חג החירות, אלפים הגיעו לעצרת למען החטופים ברחבת המוזיאון בתל אביב • בני משפחות החטופים ואחיהם הקטנים של החטופים סיפרו את סיפור משפחתם • בשער בגין בקריה תתקיים עצרת נוספת של משפחות שלא במטה

"בכל דור ודור" עצרת למען החטופים. צילום: גדעון מרקוביץ

רגע לפני הפסח: עצרת חטופים בכיכר המוזיאון בתל אביב התקיימה הערב (שבת) בסימן: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא נמצא בעזה". המוחים דרשו: "ממשלת ישראל חייבת לאשר עסקה להשבת כלל החטופים, עכשיו! -  לשחרר לחירות לפני שיהיה מאוחר מידי".

משפחות החטופים פנו במכתב רשמי לחברי קבינט המלחמה ודרשו להיפגש באופן מיידי: "'מה נשתנה' קיבלה משמעות אחרת השנה. כבר 200 יום שכלום לא השתנה. אנו דורשים לשמוע מכם באופן ישיר וללא מתווכים מהו סדר העדיפויות של ממשלת ישראל - חצי שנה לאחר תחילת המלחמה".

"להיפגש באופן מיידי" משפחות החטופים, צילום: מטה משפחות החטופים

"שום דבר לא חגיגי"

העצרת החלה בסרטון מרגש עם תמונות החטופים מליל הסדר אשתקד, ואת דברי הפתיחה נשאה השחקנית ירדן בר כוכבא: "זה הוא ערב פסח לא רגיל, עם 137 כסאות ריקים, ושום דבר לא חגיגי ושום דבר לא בסדר. אנחנו שבורים, מודאגים מהקיפאון במשא ומתן לשחרור החטופים"  בר כוכבא הוסיפה: "כל יום הוא פחד מוות. זה חייב להיעצר כאן ועכשיו. אנחנו לא מקבלי החלטות חשובים, אנחנו רק יודעים שהזמן של החטופים נגמר".

כיכר החטופים, הערב, צילום: גדעון מרקוביץ'

מתן אנגרסט בן ה21, נחטף מהטנק בנחל עוז. מתן הוגדר כנעדר אך בהמשך התברר כי הוא חטוף. רועי ואופיר אנגרסט, אחייו של החטוף נאמו בעצרת: "מתן אחי, עוד הספקנו לדבר עד 2 בלילה. מי היה מאמין שתהפוך להיות חטוף. כבר קבענו לשחק בסוני שלא הספקת לגעת, אבל כבר עברו כמעט 200 ימים. הצלת עשרות אנשים ושמת את החיים שלך בידיים של המדינה, אבל המדינה הפקירה אותך ועוד 132 חטופים, אם בכלל נשאר את מי להציל. איך אפשר להרגיש כך?".

"אי אפשר לשרוד שבי עם חצי פיתה ביום"

"אל תתייאש, תזכור שהמשפחה וכל החברים נמשכים להילחם עבורך, וכולם יודעים שאתה חייב לחזור. תשאר חזק, נעבוד חזק עד שתהיה בבית ונחזור לעשות חגים יחד ולנתח את המשחקים של מכבי חיפה.

"אני פונה לקבינט", אומר אחיו של מתן: "די, קברנו יותר מידי אחים ואחיות, זה אפשרי להחזיר את אחי ואת כולם. אתם אחראים לזה שהוא נלקח מהמשפחה שלי והחובה עליכם. אל תפקירו את אחים שלנו ותסתכלו על הכיסא שלכם. תעשו באמת הכל שהם יחזרו הביתה".

עצרת למען החטופים בת"א, צילום: גדעון מרקוביץ

סופי כהן בן דור, בתו של המרגל אלי כהן, גם היא נאמה בעצרת: "מכתב פתוח לראש הממשלה נתניהו: אני ביתו של אלי כהן ז"ל המרגל שפעל בשירות המדינה עד שנתלה בשנת 1965. כפי שידוע לך, גופתו עדיין מוחזקת כ-60 שנה במקום לא ידוע בסוריה, ישראל לא יצרה את ההזדמנות להחזיר את גופתו לארץ. היו נסיונות להביא אותו ארצה אבל אני לא יכולה לומר שהיו מאמצים עליונים". 

"אתה עורך את משפט שלמה העכשווי"

בתו של אלי כהן המשיכה: "ראש הממשלה צריך לשחרר את החטופים היום - שלם את המחיר.  את אבי לא הסכימו הסורים לשחרר באף מחיר שמדינת ישראל הציעה. את השבויים של היום מציעים לשחרר במחיר שאנחנו יכולים לעמוד בו. שלם את המחיר – זוהי דרישתנו. את חמאס נחסל ביום אחר, בתנאים טובים יותר ובהצלחה רבה יותר. ידך על החרב המונחת על צוואר החטופים.  אתה עורך את משפט שלמה העכשווי והברירה בידך".

כיכר החטופים, הערב, צילום: גדעון מרקוביץ'

מיכאל קוזלוב, אביו של החטוף אנדריי קוזלוב: "אני מיכאל, אביו של אנדריי שנחטף על ידי חמאס בפסטיבל נובה ברעים,  המשפחה שלנו גרה ברוסיה, שם בני ערובה ישראלים לא זוכים לתשומת לב רבה.  הרבה אנשים שאני מכיר לא יודעים מה קרה לבן שלי ב-7 לאוקטובר. לפעמים ששואלים אותי שאלה שפוטה כמו "מה שלומך"? אני לא יודע מה לענות כי אני לא יכול להגיד להם שזו התקופה הגרועה בחיי. כל יום המחשבות שלי חוזרת על אנדריי.

"מדמיין את הפגישה עם אנדריי"

לעיתים קרובות אני מדמיין איך תהיה הפגישה עם אנדריי אחרי חזרתו ואני מנסה באותה מידה לספר לאימי את החדשות הכי גרועות. אני חסר אונים מול הנסיבות. אני אסיר תודה לכל מי שתומך בנו בתקופה הקשה הזאת, אני אסיר תודה למי שהגיע לכיכר היום. אני שמח שאני מוצא כלכך הרבה אנשים שמתנדבים כדי לשחרר את קרובינו משבי הטרור. אני מאמין שכל החטופים יחזרו למשפחותיהם".

מטה המשפחות מציין שכ-133 חטופים וחטופות עדין נמצאים במעמקי מנהרות החמאס בעזה, ללא חירות וללא תקווה. דוברי העצרת יהיו בני משפחות החטופים. אחיהם הקטנים של החטופים יספרו את סיפור משפחתם בגוף ראשון: זיו ברסלבסקי – אחיו של החטוף רום ברסלבסקי שנחטף מפסטיבל הנובה, רועי ואופיר אנגרסט – אחיו הקטנים של החייל החטוף מתן אנגרסט.

לצידם, ידברו גם סופי כהן בן דור – בתו של המרגל אלי כהן. דרור אלוני – מנכ''ל מדרשת שדה בוקר בנגב, וענת שרבט – רבה רפורמית. הזמר אוהד חיטמן ומקהלת ילדי הקונסרבטוריון של ת''א ישירו במהלך העצרת.

כיכר החטופים, הערב, צילום: גדעון מרקוביץ

הערב ב-20:30 משפחות חטופים יפגינו בשער בגין שמול הקריה בדרישה להחזרת החטופים בעסקה עכשיו.

לקראת ההפגנה בני המשפחות במסר ברור למקבלי ההחלטות: "אם המחיר שצריך לשלם כדי להחזיר אותם עכשיו הוא התחייבות לסיים סופית המלחמה אז כן, צריך לסיים את המלחמה. הציבור כבר מבין שהשלב העיקרי מאחורינו. נתניהו מוכר אשליות על רפיח כדי להימנע מהתקדמות לעסקה. חייבים להחליף אותו במנהיג אמיץ שיחזיר את החטופים עכשיו.",

עוד נמסר מהמשפחות: ״בפסח הזה לא תהיה חירות, כל זמן שאזרחי המדינה בשבי החמאס אנחנו משועבדים לחמאס ולראש הממשלה הכושל שמשאיר אותם בשבי בשביל האינטרסים הפוליטים שלו. המלחמה הסתיימה, נתניהו והממשלה משקרים לנו שהיא נמשכת בשביל להיאחז בכיסא, הם בוחרים במכוון להטעות את הציבור, לגרור את המצב ולהקריב את יקירינו.״ ביום שני בשעה 17:00 יקיימו בני משפחות את ארוחת חג הפסח מול בית ראש הממשלה בקיסריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר