מתגעגעים לבית: כך ייראה פסח במלונות המפונים

התושבים שפונו מבתיהם מנקים את החדר במלון לפסח, מתגעגעים לבשל לעצמם ארוחת חג, ומקווים לחגוג עם המשפחה: "בעיקר חסרה הפינה שלי, הבית" • בבתי המלון נערכים בכל מאודם כדי להנעים עבורם את הפסח: "הם לא צריכים לדאוג לשום דבר - אנחנו נדאג לכל" • חג בימי מלחמה

משפ' לוי בבית מלון מימין לשמאל יהב בת 12.5 מאור האימא בת 43 זיו בת 13.5 אמיתי בן 11.5 ובן האבא בן 45. צילום: דוד גרינשפן

ליל הסדר צפוי להיות שונה מאוד השנה עבור עשרות אלפי ישראלים שיחגגו את חג הפסח בבית מלון בעל כורחם, לאחר שפונו מבתיהם מהדרום וגם מהצפון. גם ארוחות החג במלונות יהיו שונות.

רן שאולי

"פסח הוא חג שבו מחדשים ומחליפים אביזרים בבית, כמו שטיח או כלים חדשים", מספרת הדס אלימלך ממטולה, השוהה במלון "לייקהאוס" בטבריה שבו שוהים לא מעט מפונים.

לדבריה, "זה בדיוק הזמן שהייתי מנקה את הבית, עוברת חדר־חדר, ופתאום אני עושה את זה בחדר של המלון, כולל חלונות. זה הזוי, הרי זה לא הבית שלנו, אבל כדי שתהיה אווירה של פסח.

מפונים משדרות במלון רויאל בים המלח רפי פוירשטיין12/11/2023, צילום: אורן בן חקון

"כל החיים שלי נמצאים בתוך הבית שלי, כמו שטח צבאי סגור. עכשיו הבית סגור כבר חצי שנה, ואני לא רוצה לחשוב מה קורה בו. משתדלת לא להתעסק בזה ולא לחשוב ולשקוע.

"הכי קשה זה שלא רואים את הסוף, לא יודעים מתי חוזרים ולאן חוזרים, אבל אנחנו שומרים על אופטימיות. בסופו של דבר, יש לנו איפה להיות, אנשי הצוות במלון פשוט מקסימים ודואגים לנו, יש שיתוף פעולה מאוד יפה בין הקהילות שנמצאות פה, ואנחנו בסדר גמור בינתיים".

פינוי התושבים מהערים השונות הפריד בין משפחות, אומרת הדס. "אחי הגדול נמצא במלון בדרום, אחי הקטן באזור זכרון יעקב, אחותי במגדל, וההורים שלי נמצאים איתה. אני עם שלושה ילדים, בעלי נמצא אצל אמא שלו במושב אמנון, והשאיפה שלנו היא שכולנו נעשה את החג יחד".

מפוני קיבוץ בארי במלון דיוויד בים המלח, צילום: אורן בן חקון

"בעיקר למען הילדים"

אף שפסח הוא חג החירות, כבר כמעט 200 ימים שחטופים ישראלים נמצאים בשבי חמאס בעזה, וקהילות הדרום מנסות עדיין לאחות את השברים.

"השנה אנחנו לא חוגגים את פסח אלא מציינים את החג, בעיקר למען ילדי הקיבוץ", אומרת נטי לנטרנרי, רכזת תרבות בקיבוץ ניר יצחק שחבריו התפנו למלון "יו ספלאש ריזורט" מרשת פתאל באילת.

"התחושות מאוד קשות שהגענו עד חג פסח כשהחטופים עדיין בעזה, וכשאנחנו לא בבית וגם לא יודעים מתי נשוב הביתה", מוסיפה נטי. "בימים אלו אנחנו מנסחים מחדש את ההגדה הנכונה לנו כקהילה, ומתכננים את הסדר יחד עם הנהלת המלון. החלטנו שלא נשיר שירי חירות בסדר הפסח שלנו, אלא נתמקד בשירי תקווה וצמיחה בתקווה לחזרתם של כל החטופים ולעתיד טוב יותר ליישובי העוטף ולישראל".

בימים אלו עמלים במלון הירושלמי "פרימה פאלאס" על הכשרתו והכנתו לחג. סדר הפסח במלון ייערך לתיירים יחד עם התושבים שפונו מבתיהם, ללא הפרדה, וארוחת החג תוגש במזנון חופשי ותהיה כשרה למהדרין. סדר הפסח יתקיים בחדר אוכל גדול, וכל משפחה תערוך לעצמה את הסדר כרצונה וכמנהגה. מי שיזדקק להדרכה, או שאין באפשרותו לערוך את הסדר כהלכתו, יוכל להצטרף למשפחה או לשולחן המשגיח מטעם המלון, שיערוך עבורו את הסדר.

מבשלים בבית המלון, צילום: ללא קרדיט

ברכה כהן, בת 60 מקריית שמונה, פונתה למלון בירושלים יחד עם בעלה, הוריה, אחותה וגיסה. הם שוהים שם מאז 25 באוקטובר, והיא הכי מתגעגעת לבישולים. "צוות המלון מדהים ומעניק הרגשה חמה ועוטפת, אבל התחושה של לא להיות עם הילדים והנכדים בחג קשה מאוד", היא אומרת. "חסרים הבישולים לחג, ובעיקר חסרה הפינה שלי, הבית. זה לא החג הראשון שחוגגים מאז הפינוי, אבל זה כבר הרבה יותר קשה בלי קריאת ההגדה, והארוחות עם כל הילדים, הכלות והנכדים".

מי שכן תוכל לבשל את האוכל שלה בחג הזה היא ירדנה בן חמו, תושבת שדרות כל חייה, שפונתה כבר ב־7 באוקטובר לאחר ששכלה את האחיין שלה במתקפה על העיר. ירדנה, בת 68, נהגה בעבר לבשל לראש הממשלה אריק שרון ז"ל בחווה שלו, וכעת קיבלה הזדמנות לבשל לצד שף מלון "VERT לגון" בנתניה, שבו היא שוהה. "אוכל זה דבר מחבר ומנחם - הוא תמיד שם בשמחות וברגעים הפחות טובים", סיפרה ירדנה.

"משקיעים מאמצים רבים"

עבור המלונות נושא החג הוא מורכב. הם פתחו את שעריהם לטובת המפונים ומקבלים מהמדינה לא מעט כסף על כך, אך הדבר לווה גם בביקורת כלפי חלקם. יש מלונות שהודיעו למפונים כי יהיה עליהם לעזוב לקראת החג, ויש מי שמפרידים בין מפונים לבין אורחים רגילים.

לא כך במלונות שפגשנו. שם אומרים שכולם יחגגו את החג יחד. "ערכנו ישיבה עם הדיירים שפונו מבתיהם, כדי שליל הסדר השנה ירגיש להם הכי נוח שאפשר, והמלון יעבור הכשר", אומר דניס סוקולוב, מנכ"ל מלון "לייק האוס טבריה" מרשת ישראל־קנדה מלונות.

הדס אלימלך תושבת מטולה ודניס סוקולוב, מנכ"ל מלון "לייטהאוס טבריה", צילום: ללא קרדיט

"מי שירצה לארח את הקרובים שלו יוכל לקבל מחיר מוזל, וכך גם מי שירצה שבני משפחתו יצטרפו רק לארוחת הערב", אומר סוקולוב. "הדיירים לא צריכים לדאוג לשום דבר - אנחנו דואגים לכל, כולל תוכן בידורי לכל הגילים, אוכל, תפילות וכל מה שמסביב. לא חסכנו שקל על חג שאמור להיות הכי חגיגי וברמה הכי גבוהה שיש".

לדבריו, "אנחנו המלון הראשון בטבריה, ובין הראשונים בישראל, שקיבלו מפונים מעוטף עזה. אחרי תקופה מסוימת התחלפו המפונים, ועכשיו נמצאים אצלנו תושבי קריית שמונה, מטולה, שלומי וערים נוספות בצפון. יש לנו כ־250 חדרים, ונכון לעכשיו כ־140 מתוכם מאוישים בדיירים שפונו מבתיהם בצפון. אנחנו סוג של מלון היברידי - יש כאן גם תיירים מכל מיני מדינות שבאים לתמוך בישראל, וגם דיירים שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה".

שרונה להב, מנכ"לית מלון "יו ספלאש ריזורט" באילת, צילום: ללא קרדיט

מנכ"ל מלון VERT לגון בנתניה, אברהם עמר, מספר: "יצרנו אווירה חגיגית לאור הנסיבות, כדי לספק לאורחינו תחושת בית ומשפחה במהלך החג. מטרתנו היא להציע חוויה ייחודית, נבדלת מהאירועים האחרונים שקרו בששת החודשים האחרונים בארצנו".

., צילום: .

גם במלון "יו ספלאש ריזורט באילת" נערכים לחג שונה מהרגיל. "השנה אנו נערכים לחג בשיתוף חברי קיבוץ ניר יצחק", מספרת שרונה להב, מנכ"לית המלון. ערכנו יחד איתם הכנות לליל הסדר, בהתאם לבקשותיהם שנובעות מהתחושות הלא קלות של חברי הקהילה.

"הם אסירי תודה לחברי הצוות שמשקיעים מאמצים רבים כדי להעניק להם תחושה של בית, אבל צריך לזכור שבסופו של דבר זה לא הבית שלהם. מעבר לכך, מדובר בקהילה שספגה אבדות רבות, שעדיין מחכה לחטופים שיחזרו הביתה ומתמודדת לאורך כל הזמן עם חוסר ודאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר