משלחת דרום אפריקה בהאג: צווי בית משפט קודמים לא מנעו מישראל לבצע רצח עם בעזה

לטענת נציגי דרום אפריקה, מאז ההחלטה בדיון הקודם חלו התפתחויות ברצועת עזה - מה שמחייב נקיטת צעדים חדשים נגד ישראל • עוד הוסיפו כי הפלישה לרפיח החמירה את המצב ומדובר "בצעד האחרון בהרס עזה והעם הפלשתיני" • המשלחת הישראלית צפויה לטעון את טענותיה מחר ולא תציג אותם בכתב כפי שנשקל

אולם בית הדין בהאג. צילום: אי.פי

"ישראל הסלימה את ההתקפות על הפלשתינים": לאחר שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע כי השבוע יתקיים דיון בנוגע למלחמה בישראל, היום (חמישי) החל הדיון הראשון כאשר דרום אפריקה הציגה את טענותיה.  כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", המשלחת ישראלית צפויה לטעון מחר את טענותיה ולא להציג תשובה כתובה כפי שנשקל לעשות. 

התביעה אליה ביקשו להצטרף גם מצרים וטורקיה, צפויה להימשך היום ומחר. זאת לאחר שדרום אפריקה ביקשה להגיש צווים נגד ישראל בטענה כי ישראל "מבצעת רצח עם ברצועה". 

את הדיון פתח השופט הלבנוני נוואף סלאם. לדבריו דרום אפריקה מבקשת בדחיפות צווים נוספים נגד ישראל ויישומם של הצווים הקודמים. עוד דורשים התביעה, לעצור את המבצע ברפיח, הכנסת סיוע הומניטרי, וכן הכנסת עיתונאים שיכולו לבדוק את העובדות למה שקורה ברצועה. 

הדיון בבית הדין הבינלואמי בהאג, צילום: UN Photo/ICJ-CIJ/ Frank van Beek

נציג התביעה מטעם דרום אפריקה, ווסי מדונסלה, המשמש כשגריר המדינה בהולנד, טען כי ישראל ממשיכה ברצח עם. "ישראל הסלימה את ההתקפות על הפלשתינים ובכל היא מפרה את הצווים של בית המשפט". לדבריו הקהילה הבילאומית לא נוקטת מספיק צעדים כדי להבטיח יישום של אותם הצווים.  לדבריו צווי בית משפט קודמים לא מנעו מישראל לבצע רצח עם בעזה. "ההוראות הקודמות שלכם לא הצליחו להגן על הפלשתינים, אם בגלל חוסר בבהירות בהורואות הקודמות, או כי ישראל החליטה להתעלם מהם. זה לא היה אפקטיבי". עוד דרשו המשך צעדים נגד ישראל בשל המשך "ההשמדה של העם הפלשתיני".

עוד אמר כי ישראל מסתירה את פשעיה וטוענת כי האזרחים שנהרגים הם מהעובדה כי משתמשים בהם בתור מגן אנושי, וכי טענה זו נועדה לטייח את מעשיה של ישראל. עוד טען כי מנהיגי ישראל קוראים בעצמם לרצח עם ותומכים בו. במהלך הטענות אמרו כי הזכות להגנה עצמית לא מעניקה לישראל את הזכות להשתמש באלימות בלתי מוגבלת או בהרעבה. בנוסף הדגישו כי מאז מרץ ועד היום חלו התפתחויות בעזה שמחייבות את בית הדין לנקוט צעדים חדשים נגד ישראל.

נציגי התביעה הדרום אפריקנית, צילום: רויטרס

לדברי פרופ' ואן לו, נציג נוסף מטעם ההגנה של דרום אפריקה, הבקשה הדרום אפריקנית מגיעה בעקבות הפעולה ברפיח. לדבריו הפלישה לרפיח החמירה את המצב בעזה. "מדובר בצעד האחרון בהרס עזה ועם הפלשתיני".

"אמרו לנו שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בהיסטוריה. אבל יש להביט בראיות. ניקח אתכם לראיות להפצצות - התקפות נגד אנשים באזורים בטוחים לשם כוונו על ידי ישראל, התקפות על שיירות סיוע הומניטרי, קברי המונים". לדבריו, אם בית המשפט לא יפעל עכשיו לא תהיה אפשרות לשקם את עזה והיא תימחק. עוד אמר כי הסיבה שקשה לאמת את הראיות היא מפני שישראל אוסרת על כניסת עיתונאים.

לטענת לו, "ישראל תחזור על טענתה להגנה עצמית, אולם יש שלוש נקודות שהיא מתעלמת מהם. הראשונה, זכות ההגנה העצמית לא מאשרת שימוש בלתי מוגבל באלימות נגד עם שלם. השנייה, שום דבר לא יכול להצדיק רצח עם. השלישית, בית המשפט פסק בעבר שאין זכות להגנה עצמית על ידי מדינה כובשת נגד השטח שהיא כובשת. הצהרת ישראל למחוק את עזה מהמפה עומדת לפני מימוש".

השופט הלבנוני נוואף סלאם, צילום: רויטרס

לדבריו של פרופ' מייק דופלסי, נציג נוסף מטעם התביעה "בעזה אין מקום בטוח. ב-6 במאי ביקשו ישראל לפנות את האנשים בעזה. אבל אין להם מקום בטוח. אין להם לאן ללכת. ולמרות זאת ישראל ביקשה מהם להתפנות. האזורים ההומניטרים אינם בטוחים. ישראל תוקפת אזרחים בביתם, במקומות ציבורים, בבתי ספר, בזמן שהם ממתינים לסיוע, או מנסים לחזור לביתהם למרות שהם מרימים דגלים לבנים".

בדבריו התייחס למצב הבריאות ברצועה וטען ש"התקיפה על בית החולים ברפיח תשים קץ למערכת הבריאות ברצועה". לטענתו נדרש צו לחייב את ישראל להגברת הסיוע ההומניטרי זאת משום כי שני מעברי הגבול, רפיחל וכרם שלום נסגרוץ "המצור על המעברים ניתק את עזה מהעולם. אם רפיח תיפול, כל עזה תיפול"

נציגי ההגנה הישראלים, צילום: רויטרס

עורכת דין בבית המשפט העליון של דרום אפריקה, ד"ר עדילה חסים, דרשה כי  חקירה מיידית בנושא קברי ההמונים שנמצאו בעזה. בדמעות היא טענה כי בקברים נמצאו גופות ילדים ואמהות עם סימני אלימות והוצאה להורג. "התגלית על הקברים ההמוניים והסירוב של ישראל להכנסת חוקרים חיצוניים, זו הסיבה שדרום אפריקה דורשת כניסה לעזה של חוקרים ועיתונאים".

עוד התייחסה לתקיפות בצפון הרצועה. "בזמן שעיננו על התקיפה הנוראית ברפיח, ישראל תקפה גם בצפון עזה. אזור שישראל אמרה שניקתה. ישראל תקפה בצפון עזה והרגה אנשים במחנה ג'באליה", לטענהת על מנת למנוע מהזעתים שפונו מרפיח למצוא מקום מוגן. "אין לנו מידע לכמה אנשים נהרגו במהלך התקיפות בימים האחרונים. אף אחד לא יכול לזוז בעקבות ההפצצות הרבות. ישראל חייבת עצור. דרום אפריקה מבקשת מבית המשפט להשתמש בכוח שלו ולהורות לישראל לעצור". 

נציג נוסף של התביעה הציג סרטון של חיילי צה"ל לפני הכניסה לעזה בו הם שרים "לפרק את רפיח". בדבריו צוטט דברים שאמרו פוליטקאים ישראלים וטען כי הם מסיתים לרצח עם. הוא ציטט את שר סמוטריץ' שאמר כי "אין צו בית משפט שישראל מחוייבת לו". עוד ציטט הנציג את ח"כ ניסים ואטורי שאמר כי "אין בלתי מעורבים בעזה. אנחנו צריכים להיכנס ולהרוג, להרוג, להרוג - לפני שיהרגו אותנו". 

שופטי בית הדין בהאג, היום, צילום: אי.פי

מדובר, למעשה, בסיבוב נוסף של התביעה נגד ישראל שנידונה בהאג בינואר השנה. כזכור, גם אז החליטה ישראל להשתתף בדיונים, זאת למרות חשדות מבוססים להטיית בית הדין נגדה.

במשלחת הישראלית מודאגים, משום שבהחלטת האחרונה של בית הדין, שהתקבלה באפריל, רק שני שופטים מנעו רוב לצו לעצירת המלחמה, זאת אחרי שבינואר נמנע בית הדין מהוצאת צו לעצירת הלחימה - החלטה שהתפרשה כהישג משפטי לישראל. אז, גורמים משפטיים אמרו כי מצבה המשפטי של ישראל בהאג בטוח - אך כעת נראה שהמצב שונה.

בהחלטה באפריל, גם כמה מהשופטים שדחו את הבקשה להוציא צו לעצירת המלחמה מתחו ביקורת על המצב ההומניטרי בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר