מנוף לכינון יחסים עם הסעודים: ברית הגנה אזורית - הזדמנות או מלכודת?

האמריקנים מתעקשים שהנושא יידון - עד כדי השעיית אספקת התחמושת לישראל • אך לצד הלחץ, הבית הלבן גם ממשיך להציע תמריצים לישראל • חשוב לעצור רגע ולבחון מה הערך האמיתי של הברית המוצעת • האם היא באמת יכולה להבטיח את ההרתעה הנחוצה מול איראן, או שמא היא מלכודת העלולה לקשור את ידינו

כתף אל כתף מול התוקפנות. טילים איראניים. צילום: רויטרס

למרות כניסתם של כוחות צה"ל לרפיח, עסקת החטופים עדיין עומדת על הפרק. האמריקנים מתעקשים שהנושא יידון - עד כדי השעיית אספקת התחמושת לישראל. אך לצד הלחץ, הבית הלבן גם ממשיך להציע תמריצים לישראל, לרבות צירופה של ישראל יחד עם מדינות ערביות תחת ברית הגנה אזורית נגד איראן.

יירוטים מעל הר הבית // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הצעה זו נשמעת לכאורה מפתה. בפעם הראשונה ארה"ב תתחייב פומבית לעמוד כתף אל כתף עם ישראל ושכנותיה הסוניות בהגנה מול התוקפנות האיראנית. ברור שהצעה זו כרוכה במחיר גבוה, כולל התחייבותה של ישראל להימנע מכיבוש מוחלט של רפיח ולהסתפק בפעולות כירורגיות. נדמה שישראל עומדת בפני דילמה קשה: להתמודד לבד מול מתקפת טילים איראניים נוספת, או לוותר על מטרת המלחמה בעזה, קרי - השמדה מוחלטת של חמאס.

חשוב לעצור רגע ולבחון מה הערך האמיתי של הברית האזורית המוצעת: האם היא באמת יכולה להבטיח את ההרתעה הנחוצה מול איראן, או שמא היא מלכודת העלולה לקשור את ידינו.

"ביטחון ישראלי - קריטי". ביידן לאחר החתימה, צילום: אי.אף.פי

במרוצת שנות ה־70 ועד ראשית המאה הזו ארה"ב הפגינה מוכנות להשתמש בכוח צבאי בהיקף רחב מאוד במזרח התיכון ובאפגניסטן. על בסיס הרקורד הזה היתה לארה"ב לגיטימציה להקים ברית הגנה אזורית נגד איראן. עם זאת, זה כמעט עשור שארה"ב נמנעת מלהשתמש בכוח צבאי בהיקף משמעותי - לא באירופה נגד הרוסים ולא במזרח התיכון נגד איראן.

גרורותיה של איראן תקפו כוחות אמריקניים בסוריה, בעיראק ובירדן יותר מ־170 פעמים מבלי שהאמריקנים ירו אף כדור אחד נגד איראן עצמה. אותו מצב קיים גם במצרי באב אל־מנדב, שם החות'ים בתמיכת איראן ירו שוב ושוב על כלי שיט בינלאומיים, ללא כל תגובה צבאית אמריקנית נגד איראן.

התקיפה האיראנית, צילום: אי.פי.אי

חשוב לציין שארה"ב מצד אחד תרמה תרומה רחבה להגנת שמי ישראל בליל מתקפת הטילים האיראניים, אך מצד שני פעלה מייד לרסן משמעותית את התגובה הישראלית. מסתבר שארה"ב מוכנה להגן עלינו ועל מדינות האזור, אך לא לגרום לאיראן לשלם כל מחיר ולחזק את ההרתעה ישירות מולה.

יש להודות לאמריקנים על כך שנרתמו להגנתנו, ולהשתמש בברית האזורית המוצעת כמנוף לקראת כינון יחסים דיפלומטיים בינינו לבין הסעודים ואחרים. אך ברית כזו אינה יכולה לשמש תחליף לזכותה וליכולתה של ישראל להגן על עצמה, גם באופן אקטיבי.

נתניהו מגיב לראשונה על עיכוב הסיוע: "גם במלחמת העצמאות היה עלינו אמברגו נשק - וניצחנו" // צילום: דוברות רה"מ

אסור לנו לשכוח את מה שקרה במלחמת המפרץ הראשונה, כאשר ישראל - בתמורה להגנה פסיבית של האמריקנים - ויתרה על תגובה אקטיבית להתקפות הסקאדים העיראקיים על תל אביב. הנשיא לשעבר עזר ויצמן אמר שזו היתה ההחלטה השגויה ביותר שישראל עשתה אי־פעם, שפגעה קשות בכוח ההרתעה שלה.

יש לקחת את זה בחשבון: כריתת ברית הגנה אזורית או כניסה לרפיח. יש להגיד "כן" לברית הגנה אזורית, אך לא בתנאי של ויתור על חופש הפעולה הישראלי. "כן" לברית הגנה אזורית, אך לא במחיר של רפיח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר