אביב כוכבי: "כדי להחזיר את החטופים צריך לעצור את המלחמה"

הרמטכ"ל לשעבר אמר את הדברים במהלך כנס שנערך בארה"ב מול קהל יהודי • בהקלטות שנחשפו במהדורה המרכזית בערוץ 12 נשמע כוכבי מתייחס בהרחבה למלחמה: "אנחנו הכנו את הצבא למול איראן, לא תפסנו את רצועת עזה ואת חמאס כאיום קיומי"

הרמטכ"ל אביב כוכבי. צילום: אורן בן חקון

"לא תפסנו את עזה כאיום קיומי", כך אמר הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, בהקלטות שנחשפו הערב (רביעי) בחדשות ערוץ 12 ב"המהדורה המרכזית". בהקלטות התייחס כוכבי בקולו למידע שהיה בידי ישראל, והבהיר: כדי להחזיר את החטופים צריך לעצור את המלחמה.

יוני ריקנר

כזכור, כוכבי כבר סיים את תפקידו עוד לפני טבח 7 באוקטובר אך רבים מפנים לעברו אצבע מאשימה על כך שבתקופת כהונתו לא השכיל הצבא, תחת הדרכתו, להיערך למקרה שכזה.

"אנחנו הכנו את הצבא למול איראן", אמר כוכבי בכנס שנערך בארה"ב בפני קהל יהודי והוסיף: "אני חייב להודות. אנחנו לא תפסנו את רצועת עזה ואת חמאס כאיום קיומי. האסטרטגיה בשטח הייתה להתמקד באיראן ובזירה הצפונית ולעשות כל מה שאפשר כדי להרגיע את הזירות האחרות: יהודה ושומרון ורצועת עזה".

רא"ל במיל' אביב כוכבי באירוע צו 8 של "ישראל מתגייסת", צילום: עוז שכטר

בהקלטות שהוצגו בחדושת 12 נשמע כוכבי כשהוא מתייחס בהרחבה למצב בעזה, כולל לניסיונות ישראלים לחסל את בכירי חמאס. "אנחנו מעולם לא הבטחנו שחמאס יהיה מורתע לשנים הבאות, אפילו לא לחודשים הקרובים. כשהגיע אוגוסט 2021 ראינו שינוי בחמאס, ואנחנו הצבענו שמשהו חדש מתרחש".

"אני יכול לומר לכם שבגלל זה ניסינו להוציא לפועל מבצע לחיסולם של סינוואר ודף", הסביר כוכבי. "ניסינו וזה קשה. באזורים מאוכלסים, בצפיפות, זה מאוד קשה". לדברי כוכבי, "עבדנו במשך חודשים כדי להביא להבשלה של מבצע חיסול, אבל לא יכולנו". 

אביב כוכבי ובנימין נתניהו, צילום: חיים צח / לע"מ

בהמשך נשאל הרמטכ"ל לשעבר אם מטרות הלחימה, מיטוט חמאס ושחרור החטופים, הן מטרות שסותרות זו את זו. "עד לפני חודשיים או שלושה, שתי המטרות לא היו סותרות", השיב. "כיום, לצערי, הן כן. מאוחר מדי. אני לא חושב שיש דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה לבינתיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר