נתניהו לא יתפשר על הפסקת הלחימה, בשום שלב במשא ומתן

טוב שראש הממשלה הבהיר היכן הדברים עומדים, ואפילו בשבת, כי זה פיקוח נפש - הפסקת הלחימה היא תבוסה שנייה אחרי שבעה באוקטובר

לא יוותר. נתניהו. צילום: מארק ישראל סלם

בניגוד לרושם שיצרו אתמול שותפיו - או שמא "שותפיו" - של נתניהו לממשלה והדיווחים התקשורתיים, האפשרות לעסקת חטופים עדיין לא ירדה מהפרק. נתניהו לא פוצץ את המגעים וגם לא שולל עסקה.

מזכיר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן: "ישראל הגישה הצעה נדיבה, הדבר היחיד שעומד בפני הפסקת אש הוא חמאס"

למעשה, ראש הממשלה עדיין מוכן ללכת רחוק מאוד, עם ויתורים תקדימיים שטמונה בהם סכנה רבה לישראל, וזאת כדי להוציא לפועל את השלב הראשון של העסקה. מדובר על שחרור מאות מחבלים, בכללם רוצחי יהודים רבים, בכירי חמאס שישובו לעזה, ועוד. נראה כי נתניהו גם מסכים להפוגה ממושכת, כפי שדורש חמאס, וזאת כדי להביא אפילו 33 חטופים בלבד.

ואולם הדבר היחיד שנתניהו מסרב לו, ובעקשנות, הוא הפסקת הלחימה. הוא לא מוכן לה - לא בשלב א', ולא לאחר מכן, וגם לא לדבר עליה בשלב א' או לאחר מכן. נתניהו גם לא מסכים שארה"ב תבטיח בשם ישראל שהלחימה לא תתחדש. זה הקוראלס שמפניו הזהיר אותו סמוטריץ' ביום שישי. באיחור של 24 שעות, במהלך השבת, נתניהו הבהיר שעל מסלול השחיטה הזה אין בכוונתו לעלות.

סמוטריץ' הזהיר, צילום: אורן בן חקון

את גנץ ההבהרה הזו הרגיזה, משום שהיא דחקה אותו לפינה פוליטית, כאילו הוא מסכים להפסקת המלחמה - דבר שאינו נכון. יו"ר המחנה הממלכתי חשב שעדיף לתת לסינוואר להיות מי שמפוצץ את השיחות, ולא ישראל. זה ההסבר לחילופי המהלומות בינו לבין נתניהו אמש.

הערכה: חמאס לא יתפשר על הפסקת הלחימה

ואולם לעניין עצמו, טוב שנתניהו הבהיר היכן הדברים עומדים, ואפילו בשבת, כי אכן מדובר בפיקוח נפש. גם הוויתורים האחרים שישראל מסכימה להם איומים ונוראים, אך הפסקת הלחימה היא בכלל תבוסה שנייה אחרי שבעה באוקטובר.

נתניהו מנחה בפומבי את צה"ל לפעול ברפיח, צילום: דובר צה"ל

בשורה התחתונה, הכדור נמצא אצל חמאס והמתווכים וישראל ממתינה לתשובתו הרשמית. לכשתגיע, ובהתאם לתוכן שייכלל בה, יוחלט אם לשלוח את הצוות הישראלי לקהיר. אם בתשובה תהיה התעקשות לדבר על הפסקת הלחימה, ישראל תסרב לשתף פעולה. אם, מאידך, חמאס יירד מדרישה מופרכת זו, המגעים יימשכו ואולי יניבו עסקה נוספת.

עם זאת, ההערכה של ראש הממשלה ואנשיו היא שחמאס לא יתפשר על תנאי הפסקת הלחימה, ולכן הסיכויים לעסקה נמוכים. טוב שראש הממשלה מבין זאת וכבר מנחה בפומבי את צה"ל לפעול ברפיח. נותר רק לקוות ששותפיו  - או שמא "שותפיו" – יצטרפו לעמדתו בקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר