נתניהו לבלינקן: "דרישה לסיום המלחמה תכשיל השיחות - ותוביל לפעולה ברפיח"

השניים דנו בעסקה אפשרית, ראש הממשלה הציג את מרחב הגמישות שנתן לצוות המשא ומתן וביקש להפעיל לחץ על קטאר • מלשכת רה"מ נמסר מאוחר יותר: "המבצע ברפיח אינו מותנה בכלום" • מזכיר המדינה האמריקני יצא אל הפגנת משפחות חטופים: "הבאת יקירכם במרכז כל הדברים שאנו מנסים לעשות"

בלינקן עם משפחות חטופים מחוץ למלון קמפינסקי שבת״א. קרדיט: מירב כהן מור

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע הבוקר (רביעי), לביקור בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו ובלינקן נפגשו בארבע עיניים בלשכת רה"מ בירושלים. במהלך הפגישה אמר נתניהו לבלינקן: "אם חמאס לא יסכים להצעה החדשה, לא תהיה עסקה וישראל תחל במבצע ברפיח. לא נסכים לעסקה שכוללת את סיום המלחמה".

רה"מ הציג את מרחב הגמישות שנתן לצוות המשא ומתן בעסקה ואמר שישראל "כבר הלכה כברת דרך", והוסיף: "ישראל תהיה מוכנה להמתין עם רפיח אבל לא לבטל כליל". נתניהו הסביר שחשוב לא לשחוק את ההישגים ברצועה במתן מעבר חופשי לצפון הרצועה שמאפשר מעבר מחבלים. השניים דנו גם בשותפות של קטאר בשיחות. נתניהו ביקש ללחוץ על קטאר עוד מהצד האמריקני על מנת שזו שתלחץ על חמאס להגיע לעסקה.

פגישת נתניהו ובלינקן, צילום: חיים צח/לע"מ

מאוחר יותר נמסר מלשכת רה"מ: "המבצע ברפיח אינו מותנה בכלום - ראש הממשלה נתניהו הבהיר זאת למזכיר בלינקן".

דובר המחלקה המדינית של ארה"ב מסר כי בפגישתם של השניים המזכיר דן בשיפור באספקת הסיוע ההומניטרי לעזה. בלינקן אישר מחדש את המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל. הוא גם דן בצורך להימנע מהרחבה נוספת של הסכסוך ועדכן את ראש הממשלה במאמצים המתמשכים להבטיח שלום בר קיימא באזור. בלינקן חזר על עמדתה הברורה של ארצות הברית לגבי רפיח.

במסגרת ביקורו בישראל נפגש בלינקן גם עם שר הביטחון גלנט במעבר הסחורות בכרם שלום. השניים ביקרו בקיבוץ ניר עוז וסיירו בין הבתים שנפגעו במתקפת חמאס. גורמי המקצוע סקרו בפני מזכיר המדינה האמריקני וצוותו את המאמצים ההומניטריים שנעשים לניתוב הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית, ואת הפעולות שבוצעו בפיקוד הדרום למניעת ירי דו צדדי, לאחר התקרית בה נהרגו בשוגג פעילי ארגון הסיוע WCK.

בלינקן עם גלנט בכרם שלום, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון גלנט אמר בסיום הביקור: "סיימתי כעת ביקור במעבר כרם שלום יחד עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן. דנו בשאלה כיצד אנחנו מרחיבים את הסיוע ההומניטרי לעזה, דבר שמאפשר גם את הרחבת המאמץ המבצעי. אנחנו נחושים לעשות כל פעולה על מנת להחזיר את חטופינו בחזרה אל ביתם - זה נכון ערכית, זה נכון מוסרית וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. יחד עם זה, צה"ל, בכפוף להנחיות שנתתי למטה הכללי ולרמטכ"ל נערך על מנת לבצע כל משימה מבצעית במרחב רפיח".

בלינקן למשפחות החטופים: "לא ננוח עד שכולם יחזרו"

בלינקן ניפגש עם משפחות חטופים אמריקנים ובנוסף יצא אל הפגנת משפחות חטופים בתל אביב ופנה אליהם: "הבאת יקירכם זה במרכז כל הדברים שאנו מנסים לעשות. ולא ננוח עד שכולם - נשים, גברים, אזרחים, חיילים, צעירים וזקנים - יחזרו הביתה".

בלינקן יצא אל הפגנות משפחות חטופים בתל אביב,

לאחר פגישתו עם משפחות חטופים שיתף בלינקן: "ניתנה לי ההזדמנות להיפגש עם משפחות חטופים. אני רוצה לשתף במה שאמרתי גם להם: הבאת יקירכם במרכז כל מה שאנחנו עושים, לא ננוח עד שכולם יחזרו הביתה. יש הצעה חזקה על השולחן שחמאס צריך להסכים אליה. לא נעצור עד שתתאחדו עם יקירכם, שמרו על האמונה, נהיה לצידכם בכל יום עד שזה יעשה".

לפני יציאתו לאיחוד האמירויות, ניפגש בלינקן עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר: ״אין לנתניהו שום תירוץ פוליטי לא ללכת לעיסקה להחזרת החטופים. יש לו רוב בעם, יש לו רוב בכנסת ואם צריך אדאג שיהיה לו רוב בממשלה. חייבים להחזיר אותם הביתה. כל שעה קריטית".

מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, החל את ביקורו בישראל במפגש עם הנשיא יצחק הרצוג // צלם: רועי אברהם, מקליט: בן פרץ.

מוקדם יותר היום ניפגש בלינקן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. בפגישתם הודה לו נשיא המדינה על התמיכה החזקה: "אנו מייחלים לחזרתם המיידית של החטופים, היא צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של הקהילה הבינלאומית. על הקהילה הבינלאומית לקבל החלטה בפה אחד כי שחרור החטופים הינו בעדיפות עליונה". 

מזכיר ההגנה הגיב לדבריו ואמר: "תודה אדוני הנשיא. כמו תמיד, טוב מאוד לפגוש אותך גם בזמנים קשים אלה. אנחנו נחושים להשיג הפסקת אש שתחזיר את החטופים הביתה, ולהשיג אותה עכשיו. הסיבה היחידה שעסקה לא תושג היא בגלל חמאס. יש הצעה על השולחן, וכפי שאמרנו, בלי עיכובים, בלי תירוצים. עכשיו זה הזמן. הזמן עבר מזמן להחזיר את החטופים הביתה למשפחותיהם".

מזכיר המדינה בלינקן והנשיא הרצוג, צילום: רויטרס

כמו כן, אמר בלינקן כי למרות ההבנה האמריקנית למצבה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה, יש צורך לשמור על סיוע הומניטרי ולדאוג לבלתי מעורבים בעזה. "גם כשאנחנו פועלים בנחישות בלתי פוסקת להשיג את הפסקת האש שתחזיר את החטופים הביתה, עלינו להיות ממוקדים גם באנשים בעזה שסובלים מהאש הצולבת שחמאס יצרו, ולכן מתמקדים בהשגתה. הסיוע שהם צריכים: האוכל, התרופות, המים, המחסה, הם במחשבות שלנו ובעבודה שאנחנו עושים. אני מצפה לדון איתך על כל זה וגם על עניינים רבים נוספים".

הרצוג ניצל את ההזדמנות והביע בפני בלינקן תרעומת על האיום של בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר למנהיגים ולקצינים ישראלים, "בעוד אנו מנהלים מלחמה על מנת להגן על אזרחינו וליצור עתיד שונה במזרח התיכון, אויבינו וגורמים אחרים מנסים לערער על התהליך תוך שימוש בפורומים משפטיים בינלאומיים שהוקמו על מנת לקיים סדר עולמי הרודף שלום, ואחר הערכים והנורמות שכולנו מאמינים בהם בעולם המודרני. במיוחד המאמצים שנעשים בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

דיון בבית הדין הבינלאומי בהאג (ארכיון), צילום: רויטרס

"לישראל מערכת משפטית חזקה מאוד, מערכת שיפוט ואכיפת חוק איתנה מאוד והיא נוקטת בצעדים משפטיים החל מהרשויות הגבוהות ביותר בארץ ועד האזרח הפשוט ביותר. אנחנו מאוד גאים בכך. שלטון החוק הבינלאומי בנוגע לעקרון המשלימות הוא נורמה עולמית בסיסית של עולם המשפט, ולכן הניסיון להשתמש בבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד ישראל, הנלחמת בטרור, מהווה סכנה ברורה ונוכחת לדמוקרטיות, לחירות ולשלום. אומות הרודפות אחר נורמות המשפט הבינלאומי, וכל בעלי בריתנו וחברינו - יש להתנגד ולדחות כל מאמצים כאלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר