יחד ננצח: חזית אחת בלמה את הסנקציות על גדוד נצח יהודה

מקצה לקצה יצאו הודעות גינוי לכוונת הממשל להטיל סנקציות על הגדוד החרדי • המסר החד משמעי שהועבר לבית הלבן גרם לאמריקנים להבין שהם טעו בניווט • היה נראה לרגעים שמכהנת בישראל ממשלה לאומית רחבה ובראש מעייניה דאגה אחת: עתיד המדינה

חיילי הגדוד החרדי "נצח יהודה". צילום: ארכיון: אי.פי.אי

כמו בתחילת המלחמה, ישראל הוכיחה השבוע שוב שכאשר החזית הפוליטית מאוחדת אפשר להוביל את המערכת הבינלאומית בהתאם לאינטרסים שלנו ולא הפוך. הדיווח האמריקני, לפיו ממשל ביידן החליט לבסוף שלא להטיל את הסנקציות על גדוד נצח יהודה, מבהיר באופן סופי כי גם בבית הלבן הבינו שהם טעו בניווט.

תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון | דובר צה"ל

איך זה קרה? בדרך הבאה: מקצה לקצה (להוציא שוליים כמו יו"ר מפלגת העבודה מיכאלי וח"כ עופר כסיף) יצאו בסוף השבוע הקודם הודעות גינוי לכוונת הממשל להטיל סנקציות על הגדוד החרדי. מראש הממשלה נתניהו ועד ליו"ר האופוזיציה לפיד, מהשר בני גנץ ועד לבצלאל סמוטריץ - היה נראה לרגעים שמכהנת בישראל ממשלה לאומית רחבה ובראש מעייניה דאגה אחת: עתיד מדינת ישראל.

המסר החד משמעי הועבר לבית הלבן שם נוטים לחיבה מיוחדת לגנץ, איזנקוט ולפיד. הפעם לא היה מדובר בקיצוניים של הממשלה" אלא במי שהובילו עד לפני רגע את ממשלת החלומות של הממשל הדמוקרטי. מי שהיה שותף במאמצי הבלימה של מהלך מסוכן שהיה מטיל דופי בצה"ל כולו, הוא נשיא המדינה הרצוג שהביע גם הוא את עמדתו בפני בכירי הדרג בבית הלבן כדי לעצור את המגמה. בישראל העבירו מסר לפיו הטלת הסנקציות על הגדוד - היא פגיעה בריבונות הישראלית ובמעמדה כמדינה מתוקנת.

מי שפעלו מאחורי הקלעים בנושא היו ראש המל"ל צחי הנגבי, השר רון דרמר ושר הביטחון יואב גלנט שביקשו להבטיח כי לישראל יש מערכת אכיפת חוק שפועלת כדי למצות את הדין עם יחידים שפועלים בניגוד לחוק הבינלאומי בצה"ל. בניגוד להחלטת ארה"ב להטיל סנקציות על מתנחלים - החלטה שגובתה כאן בישראל על ידי חלק מהדרג הפוליטי ועל ידי החלק האחר קיבלה גינויים רפים בלבד - הפעם נעצרה פה גם מגמה מתגלגלת.

רה"מ נתניהו עם השרים גנץ וגלנט. תחושה של ממשלה מאוחדת עם חזית אחת, צילום: אורן בן חקון

באירופה הסתכלו ובחנו את הדינמיקה מקרוב. הרי אם הסנקציות על נצח יהודה היו מתממשות - אחרי ארה"ב היו מתייצבות בריטניה, צרפת וגרמניה. צה"ל, אספקת התחמושת והחופש של קציני צה"ל בעולם - הכל היה עולה על שולחן הדיונים של העולם המערבי. ישראל הייתה עלולה למצוא את עצמה מבודדת במהירות והמסר לתומכי חמאס בעולם היה של ניצחון על המדינה היהודית. טוב עשו הפוליטיקאים שהתעלו לרגע מעל האינטרס הרגעי לנגח את הממשלה ושידרו מסר אחיד לידידה שלנו, תארו לכם אם חזית כזו הייתה נשמרת לאורך המלחמה - לאילו השגים הייתה ישראל מצליחה להגיע עד כה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר