חליוה נתן סימן לשאר האחראים למחדל, אך גם על הדרג המדיני לשאת באחריות

בקרב בכירי צה"ל ושב"כ הכתובת על הקיר. הם הכירו באחריותם וצפוי כי ינקטו מהלך התפטרות • אין ספק כי הדרג המדיני נושאים באחריות ישירה לכשל הביטחוני הגדול • מי שלא נקט שום פעולה לאחר אזהרה מהדהדת של שר הביטחון חייב לשאת באחריות • ישראל זקוקה למנהיגות חדשה

המבקר אנגלמן מפרסם את נושאי ביקורת המלחמה: "נבחן את האחריות האישית של כל הדרגים"// משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור

התפטרותו של אלוף אהרון חליוה היתה צפויה. כבר בתחילת המלחמה הביע את רצונו לקחת אחריות ולפרוש, אולם התבקש להישאר לשם ניהול המודיעין בלחימה.

במעשהו מימש האלוף חליוה את ערך ההכרה באחריות ונשיאה בתוצאות אישיות לכשל ביטחוני מודיעיני חסר תקדים. הוא לא ברח מאחריות, לא התכחש לשורת הכשלים, לא ניסה לזרוק אחריות על אחרים, לא אמר משפטים חלולים כמו "אחרי המלחמה תהיינה שאלות רבות וגם אני אצטרך לענות עליהן".

בכירים באמ"ן הכירו באחריותם. אילוסטרציה, צילום: צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ'

המערכת המודיעינית בראשות האלוף חליוה עמדה בשנה האחרונה בשלושה מבחנים: הראשון היה לזהות שהאירועים סביב ההפיכה המשטרית מובילים לשחיקה מהותית במרכיבי הביטחון הלאומי ולהתגברות הסיכונים לעימות. במבחן זה עמד אמ"ן, וגם השב"כ, בהצלחה בהוצאת כמה מסמכי הערכה מיוחדים שהוצגו לדרג המדיני הכי בכיר. במבחן השני - היכולת לזהות את מהלכי בניין הכוח, ההכנות למתקפה, כוונות המימוש ובסוף היכולת להוציא התרעה ממוקדת, נכשלו אמ"ן ושב"כ כישלון חרוץ ואיום. במבחן השלישי, אספקת מודיעין ללחימה, הצטיינו ועדיין מצטיינים אמ״ן ושב״כ.

האלוף חליוה, צילום: קוקו

דווקא ההצלחה בהוצאת "התרעה אסטרטגית" מחריפה את עוצמת הכשל במבחן ההתרעה הממוקדת. הרי ארגוני המודיעין אמרו שההרתעה נשחקה, שישראל נתפסת חלשה מתמיד, ושבצד השני שוקדים על חיפוש דרך לנצל את ההזדמנות. היה מצופה ממערכות המודיעין לדרוך עצמן, לייצר מודל התרעה לכל תרחיש, להגביר כוננות מודיעינית ואפילו להניח כי אולי מתבצעת הונאה. כאן הכשל גורף.

בחירתו של האלוף חליוה בעיתוי הנוכחי למימוש התפטרותו מסמנת לבעלי תפקיד רבים את הדרך, ואולי אף מאיצה בחלקם. בקרב בכירי צה"ל ושב"כ הכתובת על הקיר. הם הכירו באחריותם וצפוי כי ינקטו מהלך התפטרות. זעזוע עצום יתחולל במערכות אלה.

נתניהו. נושא באחריות ישירה למחדל, צילום: מארק ישראל סלם

באשר לדרג המדיני, בעיקר ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המל"ל - אין ספק כי הם נושאים באחריות ישירה לכשל הביטחוני הגדול בהיסטוריה שלנו. אין ספק שהם היו עומדים לבד על הפודיום אם היתה הצלחה בזיהוי מתקפת הרצח ובבלימתה. אסור שהציבור הישראלי יקבל התחמקות פוליטית בוטה ומתריסה. מי שאמר בעדות בוועדת וינוגרד שתפקיד מערכת הביטחון ושר הביטחון משני בהבטחת ביטחון ישראל ורק ראש הממשלה נושא באחריות־על, מי שענה לשאלת מנחה טלוויזיה שאזהרות המודיעין לסיכון גובר למלחמה מופרזות, מי שלמרות אזהרה מהדהדת של שר הביטחון לא נקט שום פעולה ולא כינס סדרת דיוני קבינט - חייב לשאת באחריות וללכת הביתה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי. ראוי למנות את המחליף של חליוה, צילום: הרצי שפירא

שמעתי אמירות שאסור לאפשר לרמטכ"ל למנות מחליפים. אז לשר הביטחון ולראש הממשלה הנושאים באחריות עליונה מותר? האם הרמטכ"ל מוסמך לנהל מלחמה עצימה בשבע גזרות ולא מוסמך למנות מחליפים? ישראל זקוקה למנהיגות חדשה, מדינית, מודיעינית וביטחונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר