דיווח: התגובה נגד איראן הייתה אמורה להיות רחבה הרבה יותר - אך צומצמה כדי למנוע מלחמה

ה"ניו יורק טיימס": בין המטרות שתוכננו במתקפה הנרחב גם יעדים צבאיים ליד טהרן • לחץ בינלאומי שכנע את ישראל להסתפק בנזק מועט ומסר משמעותי

מטוסי F-35 "אדיר". ירו ממרחק מאות קילומטרים מהמטרה. צילום: דובר צה"ל

ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר על איראן, שכללה פגיעה במספר מטרות, אולם בחרה באופציה מצומצמת כדי להימנע ממלחמה, כך מדווח היום ה"ניו יורק טיימס".

הנזק שאחרי התקיפה באיראן | רויטרס

לפי שלושה גורמים רשמיים בישראל, בין היעדים במתווה המקורי והנרחב היו גם מטרות צבאיות ליד טהרן המטרות בתכנון הנרחב. אולם ההחלטה לצמצם את המתקפה באה בעקבות לחץ בינלאומי והתאפשרה גם משום שהמתקפה הטילים והכטב"מים מהרפובליקה האסלאמית נבלמה.

גורמים ישראלים ושני בכירים מערביים, קיבלו מידע על המתקפה, חיל האוויר שיגר מספר קטן של טילים ממטוס שהיה מרוחק מאות ק"מ מהמרחב האווירי של הרפובליקה האסאלמית. במקביל, הטיסה ישראל כטב"מי תקיפה קטנים כדי לבלבל את מערך ההגנה האווירית. בעבר הותקפו מתקני איראניים על ידי רחפנים כאלה. 

מיירטי S-300 מוצגים בטהרן, בשבוע שעבר, צילום: אי.פי.אי

אחד הטילים פגע בסוללת נ"מ S-300, בעוד השני התפוצץ באוויר - ובכוונה. הסיבה: לאחר שבחיל האוויר הבינו כי הטיל הראשון השיג את התוצאה הרצויה, השני הושמד באוויר כדי למנוע נזק מיותר. מנגד, גורם מערבי שיער כי הטיל התפוצץ עקב תקלה. כך או כך, מיקום הסוללה שהושמדה נועד לאותת לטהרן כי ישראל הייתה מסוגלת לפגוע גם במתקן ההעשרה בנתנז, שמוגן על ידי הסוללות הרוסיות האלה.  

מתחם הכור בנתנז (צילום ארכיון), צילום: רויטרס

ב"ניו יורק טיימס" פורשים את הדיונים שנערכו בישראל לאחר שהובן כי נכשלה בהערכת התגובה של טהרן לפיצוץ במתחם השגרירות בדמשק. לאחר האירוע, החלה היערכות לשני מבצעים נרחבים. האחד הגנתי שנועד לבלום את המתקפה האיראנית הצפויה, והדבר נעשה בתיאום עם פיקוד מרכז האמריקני, וכן עם בריטניה, צרפת וירדן; המבצע השני היה התקפי ונועד להתבצע אם טהרן אכן תגיב על אירועי דמשק.

לפי הערכות המודיעין בישראל, איראן תכננה תקיפה עם נחיל של כטב"מים ועד עשרה טילים בליסטיים. לדברי גורמים בישראל, ששוחחו עם ה"טיימס", במהלך השבוע של 8 באפריל ההערכה גדלה ל-60 טילים בליסטיים. בפועל, התקיפה הייתה גדולה יותר וכללה יותר מ-100 טילים בליסטיים, 170 כטב"מים וכ-30 טילי שיוט, אולם מערכות ההגנה של צה"ל, שפעלו בתיאום עם ארה"ב, בריטניה צרפת וירדן יירטו את רוב הכלים, עם נזק מינימלי על הקרקע. 

ב"טיימס" מדווחים כי בשיחת הטלפון לאחר התקיפה, הפציר נשיא ארה"ב ביידן ברה"מ נתניהו לראות בבלימה המוצלחת של המתקפה ניצחון, שמייתר תגובה. לפי מקורות ישראליים, נשמע נתניהו כמי שמתנגד לתגובה מיידית. 

יום למחרת, החלה ישראל לאותת לבעלות הברית כי היא בכל זאת תגיב, אם כי באופן מצומצם ביחס לתוכנית המקורית, שהייתה עלולה להכריח את המשטר השיעי להגיב. המתקפה המקורית תוכננה ליום שני, אולם נגנזה מחשש שחיזבאללה יגביר משמעותית את התקיפות בצפון. 

במערב עוד ניסו לשכנע את הצמרת הישראלית לא להגיב כלל, אולם לבסוף אותתו כי יקבלו מתקפה מוגבלת שתאפשר לטהרן לשמור על כבודה. לאחר התקיפה הישראלית בשישי האחרון, זה בדיוק מה שקרה: האיראנים העמידו פנים שדבר משמעותי לא התרחש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר