ארה"ב הטילה וטו: ההצעה להכרה במדינה פלשתינית נפלה

12 מדינות היו בעד, ארה"ב התנגדה ובריטניה ושוויץ נמנעו • השגריר ארדן עזב בזעם: "לדבר אליכם זה כמו לדבר אל הקיר" • שר החוץ האיראני איים

לקראת הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הכרה במדינה פלשתינית// UN Web TV

מועצת הביטחון של האו״ם מתכנסת התכנסה היום (חמישי), לדיון והצבעה על בקשת הפלשתינים לקבל חברות מלאה באו״ם כמדינה. ארה"ב התנגדה לבקשה להכרה במדינה פלשתינית ולקבלה כחברה מלאה באו"ם. ההתנגדות משולה לווטו - וההצעה נפלה. 12 מדינות הצביעו בעד: סלובניה, סיירה לאון, רוסיה, דרום קוריאה, מוזמביק, מלטה, יפן, גוויאנה, צרפת, אקוודור, סין ואלג'יריה. נמנעו - בריטניה ושוויץ.

השגריר ארדן עוזב בזעם את הדיון באו"ם אחרי הוטו האמריקני נגד הכרה במדינה פלשתינית וקבלתה כחברה במועצת הביטחון

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, עזב בזעם את הדיון בתום ההצבעה על הכרה במדינה פלשתינית כחברה מלאה באו״ם ואמר: "לדבר אליכם זה כמו לדבר לקיר!". 

את דבריו פתח השגריר ארדן בהבעת תודה לארה"ב ולנשיא ג'ו ביידן על סיכול המהלך החד צדדי ועל עמידתו "מול פוליטיקה וצביעות של המועצה". עוד אמר: "אני מייצג כאן את ישראל כבר יותר משלוש שנים. השתתפתי בעשרות רבות של דיונים במועצה, ומיום הטבח בשביעי לאוקטובר, אני מופיע בפניכם כמעט בכל שבוע.

הנציג האמריקני בדיון, סגן השגרירה לאו״ם, רוברט ווד, מתנגד להצעת החלטה, צילום: ללא

"אני חוזר ומסביר את הטיעונים שלנו, אני מתחנן, משכנע, מביא עובדות ועדויות, מציג צילומים, מקרין סרטונים. אבל אתם ממאנים לגנות, ממאנים להקשיב, לא בודקים דבר ומסרבים לעשות את הדבר המוסרי והנכון.

"לא אנסה יותר לתקן כאן היום את מה שכבר שבור. לדבר למועצת הבטחון זה כמו לדבר לקיר.
״אני מתפלל שיום יבוא ותבינו את גודל הטעות שאתם עושים פה. לפני שיהיה מאוחר מדי."

השגריר האלג׳ראי לאו״ם אמר בתחילת הדיון על ההצבעה: "אנחנו מאמינים כי הפלשתינים ימלאו את כל המחוייבות של האו״ם ואני קוראים לכל חבר במועצה לתמוך בהצעה. זה הזמן של הפלשתינים לקבל מקום לצד אומות העולם. קבלתם רק תחזק את פתרון שתי המדינות ולא תחתור תחתיו".

נזכיר כי סגן דובר מחלקת המדינה הודיע רשימת שארה"ב תטיל וטו אם ההצעה תעבור, ותחסום הכרה למעשה במדינה פלשתינית. הנציג האמריקני בדיון הוא רוברט ווד, סגן השגרירה האמריקנית לאו״ם.

במהלך הדיון שר החוץ האיראני איים על ישראל במידה ותתקוף. "לא נהיה עוד סבלניים להתקפות על הריבונות שלנו, לכן ההתקפה האיראנית הייתה קודם כל נדרשת. לא הייתה לנו אופציה אחרת. היא יצאה לדרך בתגובה לשורת פעילות אגרסיביות בידי ישראל, כולל נגד השגרירות שלנו בסוריה".

השגריר ארדן בדיון במועצת הביטחון באו"ם אחרי המתקפה// UN WEB TV

במהלך הדיון אמר שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן כי מועצת הביטחון לא הביאה שום תוצאות פרקטיות בהקשר למלחמה. "לצערי, המועצה לא נקטה בשום צעד למרות בקשותינו כדי למנוע התקפות ישראליות על המתקנים שלנו. ארה״ב, בריטניה ומדינות אחרות כשלו אפילו לגנות את זה.

"אף מדינה חברה באו״ם תשאר בשקט מול איום צבאי על שגרירות שלה, המהווה חלק מהריבונות שלה, שפוגע בדיפלומטים של אותה מדינה. עד כה הראנו איפוק כלפי התקפות טילים מצד ישראל, בהתחשב המצב באזור".

בדיון השתתפו מזכ״ל האו"ם שיתדרך את המועצה, ושרי החוץ של איראן, האיחוד האירופי, מלטה ושרי חוץ נוספים. שר החוץ האיראני איים במהלך הדיון: "אם ישראל תתקוף אותנו - נגרום לה להתחרט". השגריר גלעד ארדן קרא שלא לאשר את הבקשה ותקף בחריפות את נוכחות שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, המשמש חבר בכיר במשמרות המהפכה.

הפלשתינים: מעמד מדינה באו״ם יעזור לנו לתקן את העוול ההיסטורי

זיאד אבו-עמאר, סגן ראש הממשלה הפלשתיני דיבר בשם הפלשתינים ואמר כי ״לצערנו חלק מנסים לסכל את הבקשה שלנו לחברות באו״ם. קבלת מעמד של מדינה באו״ם יעזור לנו לתקן את העוול ההיסטורי שעבר על העם הפלשתיני. זה יפתח נתיב חדש לשלום המבוסס על שלום שהמדינות באזור ייהנו ממנו. איך הכרה במדינה פלשתינית כחברה באו״ם - יפגע בפתרון השלום בין ישראל לפלשתינים? איך זה יפגע בשלום וביטחון בעולם? אנחנו מבקשים בייחוד מארה״ב שמתנגדים למעמד שלנו כמדינה חברה, בעוד ישראל היא צד נוסף בקונפליקט וקיבלה הכרה מלאה כחברה באו״ם".

מימין, זיאד אבו-עמאר. "מבקשים בייחוד מארה״ב שמתנגדים למעמד שלנו", צילום: אי.אף.פי

עמאר הוסיף עוד כי "ההחלטה הזו אינה חלופה למשא ומתן רציני או להחלטות או״ם בנושא הקונפליקט בין ישראל לפלשתינים אבל מעמד של חברה באו״ם ייתן תקווה לעם הפלשתיני לקבלת עצמאות. אנחנו מודים למדינות שמכירות במדינה פלשתינית ותומכות בבקשה שלנו לקבלת מעמד של חברה קבועה בארגון. במשך ה-12 שנים האחרונות, המדינה שלנו קיבלה מעמד של חברה משקיפה ופעלנו בצורה בולטת בארגון, ועכשיו נרצה להיות חלק אינטגרלי בתוך האו״ם".

ארדן: למי מצביעים, חמאס בעזה או הג'יהאד בשכם?

בתגובה תקף השגריר את המועצה. לדבריו, "אחד הסעיפים החשובים באמנת האו״ם אומר כי החברות בארגון פתוחה לכל המדינות שוחרות השלום. איזו בדיחה. האם מישהו באמת מאמין שהפלשתינים עומדים בקריטריון הזה? שמעתם מנהיג פלשתיני שמגנה את הטבח? לרשות הפלשתינית אין ממש שליטה על עזה. כולכם יודעים את זה. אבל גם ביהודה ושומרון, שכונות וערים שלמות נשלטות על ידי כנופיות טרור אחרות, ול'רשות' הפלשתינית, למרבה האירוניה, אין סמכות. אז למי מצביעה המועצה 'להכיר' ולתת מעמד חברות מלא? חמאס בעזה? הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני בשכם? למי בדיוק?".

ארדן הוסיף עוד כי "הרשות הפלשתינית לא רק שלא גינתה את הטבח ב-7 באוקטובר, היא גם משלמת משכורות חודשיות לכל המחבלים שהשתתפו בו, ומתגמלת את האנסים. זו ישות חובבת רצח עם שלא ראויה לשום מעמד כאן".

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן, צילום: un web tv

"למרבה הצער, לחלק מהחברים כאן, חוסר היכולת של הפלשתינים לעמוד בקריטריונים פשוט לא משנה", אמר ארדן. "זה לא משנה, כי לחלקכם, למדינה פלשתינית אין שום קשר לאמנת האו"ם או לקריטריונים משפטיים. אמנת האו"ם חשובה להם, רק כאשר ניתן להשתמש בה נגד ישראל".

״מה שהמועצה הזו החליטה להתמקד בו - על חשבון כל האסונות האחרים ברחבי העולם - הוא הענקת פרס לטרוריסטים. הענקת מעמד חברות מלא באו"ם למבצעים ולתומכים ב-7 באוקטובר הוא הפרס הנתעב ביותר לפשעים השפלים ביותר".

שר החוץ כ"ץ והשגריר גלעד ארדן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

"אם החלטה זו תעבור, המועצה הזו לא צריכה להיקרא עוד כמועצת הביטחון, אלא כמועצת הטרור. הדבר היחיד שהכרה כפויה חד-צדדית במדינה פלשתינית תעשה הוא להפוך כל משא ומתן עתידי לבלתי אפשרי. כל עוד הפלשתינים מרגישים שהם יכולים לנצל את הגוף הפוליטי הזה לטובתם, למה שיגיעו לשולחן המשא ומתן או יתמכו בכל פשרה? הפלשתינים דחו כל תוכנית שלום שנעשתה אי פעם ועכשיו הם יודעים שהדחייה שלהם משתלמת. הם יכולים להגיד לא, לא, לא, אבל בכל זאת להגיע לכאן, כי האו"ם מונחה על ידי פוליטיקה, לא מוסר או אמת".

"בריטניה מגנה את ההתקפה האיראנית על ישראל ואת הפרת המרחב האווירי של ירדן ועיראק", אמרה השגרירה הבריטית, ברברה וודווארד. "הפעולות האיראניות לא עושות כלום כדי לקדם שלום בישראל ובעזה. אנחנו מגנים את אירועי שבעה באוקטובר וקוראים לשחרור מיידי של כל החטופים. בריטניה ממשיכה לחתור לפתרון שתי המדינות, ומקווה שהחזון יהפוך למציאות", הוסיפה. 

שגריר רוסיה וסילי נבנזיה אמר: ״השגריר הישראלי אמר דברים נוראיים על האו״ם והמזכ״ל, וקרא לנו מועצת הטרור. הוא שכח שמדינת ישראל הוקמה על בסיס החלטת מועצת הביטחון. האם ישראל עמדה בקריטריונים של כניסה לאו״ם כאשר הוקמה?״ השגריר הציג מכתב של המועצה בעת דיוניה על קבלת ישראל כחברה קבועה בארגון. המכתב הוצג למועצת הביטחון שדנה בבקשת ישראל להתקבל לאו״ם.

השגריר הוסיף: ״אנו קוראים לכל חברות המועצה להצביע בעד החלטת אלג׳ירה להכיר בפלשתינים כמדינה חברה. זה יעזור לפתרון הקונפליקט בין ישראל לפלשתינים״.

השתתף בהכנת הידיעה: אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר