תהיה תגובה: גם אם יוחלט על פעולה - היא תצא לפועל בתיאום עם ארה"ב ולא במחיר הברית איתה

הקבינט התכנס וההחלטה עברה למרות התנגדות סמוטריץ', שהודיע בחדר כי הוא מסרב להעביר את כובד ההכרעה אל ידיהם של נתניהו, גלנט וגנץ לבדם • וגם: ההזדמנות שמזהה נתניהו להשיג את היעד שאליו הוא שואף כבר כמה שנים

ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון). צילום: ללא

שלב א' הסתיים בהצלחה: המתקפה האיראנית על יעדים בישראל סוכלה כמעט במלואה בלילה שבין שבת לראשון ואגב כך נוצרה קואליציית הגנה בהובלת ארה"ב שייצרה גם אם לשעות אחדות חזית אחידה עם ישראל נגד איראן ומשטר האייתולות.

גלנט בסוללת חץ 3: ״יש לנו הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור מטהרן״ // צילום: אלעד מלכה ושירה קינן

מתוך הנחה שמגננה לא תספיק אל מול מתקפה בעוצמה כזו על מדינת ישראל מצדה של איראן, שעות ספורות לפני המתקפה, התכנס הקבינט המדיני ביטחוני והסמיך את ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר בני גנץ לקבל החלטות באופן בלעדי באשר לצעדים הבאים של ישראל נגד איראן.

השאלה המרכזית - העיתוי

ההחלטה עברה למרות התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהודיע בחדר כי הוא מסרב להעביר את כובד ההכרעה אל ידיהם של השלושה הללו בלבד.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

אתמול כבר התכנס הקבינט המצומצם והשלישייה הנבחרת לישיבה שארכה שעות ארוכות ובה נידונו הצעדים הבאים: אם תהיה תגובה, באיזו מתכונת. השאלה המרכזית - מה יהיה העיתוי שייבחר במידה ויוחלט על כזה.

המתח בצד האיראני שכבר נותן אותותיו בציבור ומחליש את המשטר דווקא משרת את ישראל מעריכים גורמים המעורים בקבלת ההחלטות ולכן אל לה לישראל להיחפז בתגובה. בעוד לאורך היום נשמעו שרים בכירים בקואליציית ה-64 דורשים תגובה קשה נגד המתקפה האיראנית יחד עם שרים בליכוד, השרים גנץ וגלנט השמיעו אמירות אחרות לטובת הברית עם ארה"ב, שדורשת מסיבות פוליטיות להימנע מהסלמה אזורית.

תיעוד צבא איראן לשיגורים הלילה // סוכנות הידיעות IRNA

גנץ ציין כי תגובה תהיה בזמן ובמקום שישראל תחליט, אך ציין מטרות קודמות: השבת החטופים והחזרת תושבי הצפון והדרום לבתיהם.

לפני שנכנס לישיבת הקבינט אמר גנץ כי "מול האיום של איראן – אנחנו נבנה קואליציה אזורית ונגבה מאיראן את המחיר, באופן ובזמן שנכונים לנו.. גם היום, עלינו לזכור שטרם השלמנו את המשימות שלנו – ובראשן השבת החטופים והסרת האיום מתושבי הצפון והדרום. אנחנו נמשיך במערכה, בנחישות ובאחריות".

השר בני גנץ, צילום: אורן בן חקון

גלנט שסייר אתמול בסוללת חץ 3 אמר דברים בניחוח דומה: "יש לנו כאן הזדמנות לייסד ברית אסטרטגית כנגד האיום החמור הזה של איראן, שמאיימת לשים על הראשים של הטילים האלה חומרי נפץ גרעיניים, הדבר הזה יכול להיות איום חמור ביותר. ארה"ב, ישראל ובעלות הברית שלה עומדים כתף כתף להגן כנגד האיום הזה".

בורחים מאחריות

שניים מול אחד. אלא שגם ראש הממשלה נתניהו שקולו טרם נשמע לאחר המתקפה - רואה בברית הגנה מהסוג הזה עם ארה"ב יעד שאותו הוא דוחף לקדם בשנים האחרונות במסגרת הסכמי אברהם.

 

הדעה הרווחת היא כי גם אם יוחלט על פעולה כאמור היא תישמר לטובת אפקט ההפתעה והמשך גביית המחיר הפסיכולוגי ממשטר האייתולות, אך זו תצא לפועל בתיאום עם ארה"ב ולא במחיר הברית איתה.

בנוסף, תידרש ישראל בקרוב לאותן מטרות שציין גנץ - השבת החטופים, רפיח וכמובן גבול הצפון. ישראל יכולה לדרוש בתמורה לאותה פעולה בדחייה את הגיבוי האמריקני החסר להשלמת הפעולות להבטחת ביטחונה מול עזה ומול חיזבאללה. בצעד הראשון - תידרש ארה"ב להפעיל את מלוא כובד משקלה על חמאס סרבן העסקאות שדורש מישראל כניעה מוחלטת בתמורה להשבת החטופים שבידיו, כולל אזרחים ונשים רבות.

שר החוץ האיראני עבד אל-להיאן, צילום: אי.אף.פי

אלא שזולת הכוח שיש בידי השלושה בצומת קבלת ההחלטות, נמצא כוח לא מבוטל גם בידיו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שהבהיר כבר בקבינט שהתקבל במוצאי השבת שלא יהיה חותמת גומי לחוסר תגובה.

עד כמה מדובר באיום אמין? סמוטריץ' עשוי למוטט את קואליציית ה-64 ברגע אם יבין שאותה הקונספציה נמשכת - הכלת האיום על ישראל מצד איראן ויצירת משוואה חדשה לפיה כל חיסול של בכיר איראני יענה במטח טילים ישיר על אדמת המדינה. סער ברח מאחריות ללא סמכות לאחר שטען כי ההחלטות מתקבלות בלעדיו, סמוטריץ' עשוי למוטט את הממשלה בלי לאפשר לנתניהו קואליציה חלופית כל עוד עתידה של ישראל כמדינה ריבונית חפצת חיים על הכף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר