ועדת שקדי ממליצה: כמעט כל התפקידים בצה"ל ייפתחו לחרדים

דוח הוועדה כולל שלל המלצות לשילוב החרדים בצבא • אלוף (מיל') שקדי: "זו שעת רצון אצלם" • גלנט: "מדובר בבשורה לעם ישראל כולו ובפרט לבני המגזר החרדי"

גלנט על חוק הגיוס: "איני עומד מאחורי ההצעה המתגבשת ולא אתמוך בה" || אלעד מלכה

הקמת מכינות חרדיות, יצירת קשר עם אלו שלא לומדים, הקמת "בסיס נחיתה" לגיוס, פיתוח כלי מיון והערכה ייחודיים למתגייסים החרדים, פתיחת כמעט כל התפקידים בצה"ל גם עבורם, יצירת "תו תקן" לחרדים, הקמת תפקיד יועץ הרמטכ"ל לענייני חרדים - אלה חלק מההמלצות שהוצגו אתמול לשר הביטחון ולרמטכ"ל על ידי אלוף (מיל') אליעזר שקדי, יו"ר הוועדה שבחנה את הרחבת שילוב החרדים בצה"ל.

בדצמבר 2023 ביקש שר הביטחון, יואב גלנט, משקדי לעמוד בראש צוות לשילוב חרדים בצבא. שקדי הסכים לעשות זאת בהתנדבות בלבד, אם המלצותיו יהיו על דעת השר והרמטכ"ל, ובתנאי שהדוח לא יעסוק ולא יהיה קשור לחוק גיוס החרדים.

"מהלך חשוב", גלנט ושקדי, צילום: שחר יורמן

"יש הבנה מבצעית שגיוס החרדים נדרש, יש שעת רצון אצל החרדים ויש שינוי עמוק בגישה שלהם", אמר שקדי אתמול בשיחה עם כתבים צבאיים.

השר גלנט הודה לשקדי על עבודת הוועדה ואמר: "מדובר בבשורה לעם ישראל כולו ובפרט לבני המגזר החרדי - האפשרות להתגייס לכל יחידה בצה"ל ולשמור על אורח חייהם בימים שבהם צה"ל נלחם בשבע זירות, קרובות ורחוקות, כדי לשמור על ביטחון ישראל ולהתמודד עם הצרכים, עלינו לדאוג כי כל מי שנדרש יוכל להצטרף. זהו צורך מבצעי אמיתי ופעולה הכרחית וחיונית".

חרדים מפגינים מול לשכת גיוס, צילום: אורן בן חקון

"רוצים וצריכים אתכם"

שקדי הציג מחקר מעמיק שהצליב נתונים ממוסדות ממשלה רבים, ולפיו 13% מהחרדים שבגילי גיוס לא לומדים ולא עובדים, 39% רק עובדים, 19% לומדים ועובדים, ורק 29% לומדים בלבד - קרי, עונים לקריטריון "תורתו אומנותו" שקבע בן־גוריון בזמנו - ואלה ימשיכו ללמוד ויקבלו פטור מלא.

החלק הראשון בתוכנית הוא יצירת "דינמיקה חיובית עם אנשים בכל הגילים בחברה החרדית", בדגש על שיח מכבד, יצירת אמון ועמידה בכל ההבטחות.

עוד מדגישה התוכנית את הצורך בכך שכל התפקידים יהיו פתוחים בפני החרדים, שכל חרדי יוכל להגיע כמעט לכל מקום, וברירת המחדל האחרונה תהיה לשלוח אותם לרבנות.

גיוס חרדים לצה"ל, צילום: ללא

"המסר שלנו הוא: אנחנו רוצים אתכם, צריכים אתכם, מתכוננים לקראתכם באמת", אמר שקדי, והדגיש כי לשם כך צה"ל צריך לייצר מיון מתאים לחרדים ולעשות הכל כדי לא לשנות את אורח חייהם.

הדוח כולל 15 המלצות - שאותן שקדי מגדיר כהמלצות "לא תאורטיות" ש"אפשר לבנות מהן תוכנית עבודה אמיתית לתר"ש" - ובהן הקמת מכינות שבהן ישהו המתגייסים בין שבועיים לחודש, ופיתוח כלי מיון ייעודיים למתגייסים באופן שיהיו מותאמים למערכת החינוך החרדית. פיילוט בנושא מתקיים כעת, וכבר במחזור הגיוס הבא ניתן יהיה למיין אותם בהתאם לכלים שפותחו.

חרדים בלשכת הגיוס, צילום: יוסי זליגר

תו תקן ושינוי ארגוני

עוד המליץ שקדי להקים "בסיס נחיתה" - בסיס שבו ייקלטו כל המתגייסים החרדים. המלצה נוספת היא הגדרת "תו תקן חרדי", ולמעשה כמה רמות של תווי תקן שיעוגנו בפקודה המטכ"לית בהתאם לחרדיות של כל משרת.

נוסף על כך, הומלץ על שינוי ארגוני והקמת יועץ רמטכ"ל לענייני חרדים, כדוגמת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, והתאמת מינהלת החרדים בצה"ל כדי שתוכל להתמודד עם קליטת מסות גדולות יותר של חרדים.

"אני מאמין מאוד בצורך המבצעי ויודע כמה זה חשוב לצה"ל ולמדינה שלנו. אני מאמין גדול בקירוב לבבות. אי אפשר להפריז בחשיבות המהלך הזה, ואני ממש מקווה שזה יאפשר לנו לעלות על הנתיב הנכון", סיכם שקדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר