שלב המסקנות: צה"ל נערך לתרחיש חדירה מיו"ש לערי המרכז

מערך ההגנה עובה, הכוחות חומשו בג'יפים נושאי מקלעים, ונוהלי הפתיחה באש חודדו • בצד ההתקפי, רף הפעולות עלה דרמטית - כ-50 מחבלים חוסלו בקו התפר

פעילות צה"ל באזור טול כרם// רשתות ערביות

שינוי דרמטי של נוהלי הפתיחה באש, ג'יפים חמושים ברקטות מטאדור, מקלעים ורימוני רסס ופעילות מסיבית בכפרים העוינים שמבקשים להקים גדודי מחבלים רצחניים. אלו חלק מהפעולות שביצעו בצה"ל בחודשים האחרונים בגזרת החטיבה המרחבית אפרים, שכוללת בין היתר את העיר קלקיליה ואת הכפר עזון, כחלק ממסקנות 7 באוקטובר, ומתוך הבנה כי חדירה מאסיבית מיו"ש לערי המרכז הינה תרחיש אפשרי וריאלי.

פעילות מבצעית בטול כרם. אתגר ביטחוני, צילום: אי.אף.פי

מאז השבת השחורה הבינו גם בחטיבות המרחביות השונות ביו"ש כי ייתכן שנרדמו בשמירה בכל הנוגע לאיום הנשקף מהפלשתינים. אמנם, בחלק מהכפרים ומהערים יש פעילות משמעותית כבר שנים, במתכונת שמכונה "כיסוח דשא", אך היו מחנות פליטים וכפרים שאליהם הכניסה היתה מאתגרת.

הגנה והתקפה

אחת הגזרות המשמעותיות והמאתגרות ביותר ביו"ש הינה חטיבת אפרים, שתחת אחריותה הישירה נמצאים מאות אלפי מתיישבים - ממחסום מכבים והעיר מודיעין עילית, דרך אריאל וכביש 5 ועד כביש 55 והיישובים שלצידו. בנוסף, החטיבה, שבראשה עומד אל"מ נתנאל שמכה, אחראית על חלק משמעותי של גדר ההפרדה, בדגש על הגדר שמפרידה בין העיר קלקיליה לכפר סבא וליישובים הסמוכים. המשמעות היא שלצד האיום שנשקף למתיישבים, חטיבת אפרים אחראית להסיר את האיום שנשקף לחלק ניכר מערי המרכז - מכפר סבא וראש העין ועד תל אביב, כולל נמל התעופה בן־גוריון.

פעילות צה"ל בטול כרם, צילום: דובר צה"ל

בצה"ל הבינו עם פרוץ המלחמה כי עליהם לשנות באופן משמעותי את שיטת העבודה שלהם, בהגנה ובהתקפה. בתחילה הוצבו בתוך היישובים ביהודה ושומרון אלפי לוחמי הגנה מרחבית, מספר שקוצץ דרמטית בשבוע האחרון. במקביל קידמו הקמת מערכים מתקדמים ומשודרגים של הגנה, כולל הכנסה של מוצבים לתוך יישובים מסוימים, כדי לאפשר כעת את שחרור לוחמי המילואים.

בכל הנוגע להתקפה - העלו בצה"ל את הרף באופן דרמטי. בכפר עזון, שנמצא בסמוך לקרני שומרון, ניסו להקים גדוד מחבלים בדומה למחנות הפליטים, אך בצבא פעלו באגרסיביות כדי לפרק אותו וכעת יש חופש פעולה מלא בכפר. גם בקלקיליה היה ניסיון להקים גדוד שכזה, שפורק על ידי לוחמי חטמ"ר אפרים, מהלך שכרגע הוכתר בהצלחה. עד כה, מתחילת המלחמה, נהרגו 50 מחבלים באזור.

הדגש - גדר ההפרדה

בצה"ל מבינים, עם זאת, כי יש דברים שהם אינם יודעים, וביום חמישי אף הותר לפרסום כי נתפסה חוליה בטול כרם שתכננה פיגועי מטען בהכוונה מלבנון. כל איום מסוכל בצורה אגרסיבית ביותר, עם זמינות של כלי טיס ומסוקי קרב, דבר שלא קרה מאז מבצע חומת מגן ועד מלחמת חרבות ברזל.

קלקיליה וגדר ההפרדה, צילום: GettyImages

גדר ההפרדה שמפרידה בין יו"ש לבין ערי ישראל מצויה גם היא במרכז תשומת הלב. לאחר הטבח בעוטף הבינו בצה"ל כי מדובר בעקב אכילס והחלו בפעולות לשיפור ההגנה במקום. בין היתר צוידו הכוחות על הגדר בטילי מטאדור מתקדמים וברימוני רסס, בניגוד לעבר, והוראות הפתיחה באש שונו כך שניתן לבצע ירי לעבר חשודים שמתקרבים לגדר. עדיין ישנם שוהים בלתי חוקיים שמצליחים לעבור את גדר המערכת, אך מדובר במספרים קטנים בהרבה ממה שהיה בעבר.

בנוסף, יש כוונה לעבות משמעותית את יכולות התצפיתניות בגדר כדי לעקוב אחר תנועות חשודות ולהפוך את הגדר, במקומות שאינם מוגנים דיים, לגדר חכמה בדומה למה שמתרחש בגבולות ישראל. עם זאת, בצה"ל מבינים היטב כי הגדר עצמה חדירה, כפי שראינו בעוטף עזה, ועלול להיות ניסיון לעבור את הגדר במתקפה המונית.

בצה"ל גם לא שוללים את האפשרות שאמצעי חבלה או נשקים מתקדמים הועברו מירדן לתוך איו"ש, אף שאין מידע קונקרטי על תופעה כזו. מסיבות אלו בעתיד יעבו עוד את הכוחות הלוחמים במקום, וכן יציידו אותם בקרוב בכלי רכב בעלי יכולות אש, כדוגמת מקלעים. כך, לראשונה יורכבו על רכבים ממוגני ירי מסוג טיגריס מקלעים כבדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר