אפקט דומינו: פרישת חליוה תוביל לגל פרישות במטכ"ל ובצבא

הודעתו של ראש אמ"ן הופכת את שעון החול עבור שורה ארוכה של קצינים שצפויים לפרוש בעקבות מחדלי 7 באוקטובר • הרמטכ"ל הלוי לא צפוי לעזוב לפני תום התחקירים • מפקדי פיקוד דרום ואוגדת עזה צפויים לסיים את דרכם בצבא גם הם • היערכות לגל פרישות באגף המודיעין

ראש אמ"ן אהרון חליוה בהערכת מצב בעזה (ארכיון) // דובר צה"ל

פרישתו הצפויה של ראש אמ״ן, אלוף אהרון חליוה, הופכת את שעון החול - שורה של בכירים בצבא כבר הודיעו כבר לקחו אחראיות למחדלי 7 באוקטובר, אך טרם מימשו את אחריותם האישית.

אין ספק שחליוה, שבליל 7 באוקטובר היה במלון באילת, לא ענה לטלפונים ולא השתתף בהערכות המצב, הוא הראשון שצריך היה ללכת הביתה, כנראה כבר מזמן. בצבא אומרים כי הוא חיכה לעיתוי המתאים. משום מה מצא אותו דווקא בערב פסח, עת עם ישראל עסוק בהכנות לחג החירות, הפעם ללא חירות.

הרמטכ"ל הרצי הלוי, לא יפרוש לפני תום התחקירים, צילום: דובר צה"ל

הקצין הבכיר ביותר שלקח אחריות אישית וככל הנראה יפרוש הוא הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי. מקורביו העריכו כי לא יפרוש לפני השלמת התחקירים בצה״ל.

קצין נוסף שבצבא מצפים שיפרוש הוא מפקד אוגדת עזה, תא״ל אבי רוזנפלד, שמעבר לאחריותו על תפיסת ההגנה באוגדת עזה ב-7 באוקטובר ובתקופה שקדמה לשבת השחורה, יש לא מעט השגות על האופן שבו התנהל וניהל את הלחימה במהלך אותה השבת.

מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן, אמנם היה בתפקידו רק כחודשיים, אך מתוקף אחריותו הפיקודית יתכן מאוד שיפרוש גם הוא. קודמו בתפקיד, אלוף אליעזר טולדנו, אחראי לא פחות ממנו לתפיסת ההגנה, אך למקורביו נשמע אומר בשבועות האחרונים שלא יפרוש מהצבא - אלא אם ידרשו זאת ממנו. גם סגן הרמטכ״ל, אלוף אמיר ברעם, מוזכר כקצין שיתכן ויפרוש. 

צפוי לפרוש, מפקד פיקוד דרום, צילום: דובר צה"ל

ביקורת נשמעה גם על ראש חטיבת המבצעים, תת אלוף שלומי בינדר, שהיה אחראי על הקצאת הכוחות לגזרות השונות, ובין היתר להעברת גדוד מגזרת עזה ליהודה ושומרון יום קודם למתקפת חמאס. אך הוא דווקא מוזכר כאחד המועמדים המובילים להחליף את אלוף חליוה הפורש.

פרישתו של מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אינה קשורה למחדלי 7 באוקטובר, אלא יותר להתקפות האישיות שהוא סופג בחודשים האחרונים ממתנחלים ומראשי הימין בחודשים האחרונים. כמעט כל מפקדי פיקוד המרכז בשנים האחרונות פרשו מהצבא מייד לאחר תפקידם בנסיבות דומות, ופוקס לא שונה מהם.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, פורש קמפיין הימין נגדו, צילום: דובר צה"ל

בצבא נערכים גם לגל פרישה המונית מאגף המודיעין, לאחר פרישת ראש אמ״ן חליוה, וראש חטיבת המחקר, תא״ל עמית סער, שפרש בנסיבות של מחלה ממארת, אך סביר שהיה פורש ללא קשר למחלתו נוכח כשלון המודיעין בשבת השחורה.

לכל אלה תתווספנה בוודאי פרישות גם בשירות הביטחון הכללי, ויתכן גם של העומד בראשו, רונן בר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר