עם מפקד גדוד 931 במחנה נוסיראת: "נגיע לחמאס בכל מקום - מעל ומתחת לקרקע"

סא"ל עוז משולם מספר הכל על הפעילות של לוחמי הנח"ל במרכז הרצועה • חשפו סימולטור מתוחכם ליד בית ספר ותשתיות טרור בביתו של מפקד הגדוד המקומי • על חייליו: "בעתיד יסתכלו עליהם כפי שאנחנו מסתכלים על דור תש"ח ודור מלחמת יום כיפור"

תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת הנח״ל // דובר צה"ל

בשבוע האחרון מנהלים לוחמי צה"ל מבצע ממוקד במחנה הפליטים נוסיראת, במרכז רצועת עזה. במסגרתו, פשטו לוחמי צוות הקרב החטיבתי של הנח"ל על אחד המעוזים האחרונים של חמאס שבהם טרם פעלו. החל משעות הלילה המאוחרות של יום רביעי פשטו הלוחמים על יעדים מדויקים, חיסלו מחבלים וחשפו תשתיות טרור.

סא"ל עוז משולם, מפקד גדוד 931, מוביל עם לוחמיו פשיטות ממוקדות על מחבלים ויעדי טרור, זאת לצד הלחימה במסדרון נצרים, שאותה הם מובילים בשלושת החודשים האחרונים. משולם מסביר כי מדובר כעת בלחימה מסוג שונה מאשר זו שהתרחשה בתמרון, אך כזאת שמביאה לא-מעט הישגים.

סא"ל משולם ברצועת עזה. "ההתנגדות פחותה ממה שחשבתי", צילום: דובר צה"ל

"בתמרון, אתה פועל בהתקפה מהירה ותפיסת שטח, אך לא יכול להתעסק בדברים נקודתיים. כעת, המבצעים הממוקדים נוגעים בתשתיות חמאס והשמדת הארגון מהשורש. אנחנו עובדים בצורה יותר כירורגית ומבוססת מודיעין מדויק", אומר משולם. "התמרון מספק עוד ועוד מודיעין מהשטח, מלמטה למעלה ולהפך, מה שמאפשר לנו הישגים משמעותיים, כדוגמת המבצע בשיפא".

"צריך לדבר את שפת המלחמה"

המבצע הנוכחי במחנה הפליטים נוסיראת הוא למעשה הפעם הראשונה שבו נכנסו לוחמי צה"ל לאזור. משולם מציין כי גם מבצע זה מתאפיין בלחימה עזה ובחיסול תשתיות טרור ומחבלים, אך שהעובדה שצה"ל כבש אזורים דרומית למחנות המרכז, וכך הפך את המקום למעין מובלעת, הובילה להחלשת גדוד המחבלים. "ההתנגדות פחותה ממה שחשבתי. אנחנו עדיין נלחמים מול עשרות מחבלים אבל חשבנו שההתנגדות תהיה יותר חזקה", אומר משולם. "הסיבה לכך היא כי באנו מאוד חזקים. במזרח התיכון צריך לדבר את השפה האגרסיבית, שפת המלחמה. יש לנו עבודה שם ונעשה אותה עד שנקבל את הפקודה לצאת".

לוחם גדוד 931. "אנחנו התקפיים מאוד והורגים כל יום מחבלים",

במסגרת המבצע, איתר הגדוד בית ספר ששימש את ארגון הטרור חמאס, כשבתוכו עמדת תצפית, מטענים ופיר מנהרה. "גילינו סימולטור לחימה של חמאס במבנה שהיה צמוד לבית הספר, עם פיר לצדו. הסימולטור כלל מקרן שמדמה תרחישים שונים. הם התאמנו מטר מבית הספר. אני אב לילדים, וקשה לי מאוד לראות דברים כאלו, כמו חוברות של חמאס שמדריכות איך לפגוע ולהרוג יהודים. הם מקדשים את המוות - ואנחנו את החיים", מספר משולם.

לוחמי הנח"ל במרכז הרצועה. איתרו בית ספר ששימש את ארגון הטרור חמאס, צילום: דובר צה"ל

בתוך מבנה בית הספר גילו הכוחות מארב מטענים משמעותי, שאותו הטמינו המחבלים לקראת הגעת הלוחמים. "העובדה שחמאס עשו שימוש ציני במתקנים אזרחיים לא הפתיע אותנו, כי ראינו את זה במהלך התמרון. מבחינתנו, מהיום הראשון אנחנו אומרים, ופועלים בהתאם, שאין אזור מחסה. נגיע לכל מקום שיש בו חמאס - מעל ומתחת לקרקע", אומר משולם.

לוחמי גדוד 931 במחנה נוסיראת. "חיסלו חלק מהמחבלים בתוך מנהרות", צילום: דובר צה"ל

"הגורים מ-6 באוקטובר הפכו לאריות"

במהלך המבצע, איתרו לוחמי הנח"ל פירים רבים של חמאס, מנהרות ואמצעי לחימה רבים, כולל משגרי רקטות. את חלק מהמחבלים חיסלו החיילים בתוך מנהרות. "יש הרבה מאוד תשתיות אויב בכשירות טובה, שאתן אנחנו מתמודדים. כך, למשל, בביתו של מג"ד נוסיראת השמדנו תשתיות טרור", מספר משולם.

הלוחמים איתרו במחנה הפליטים הקיצוני גם ציוד רב של תושבים ישראלים שנבזזו מיישובי העוטף. בין היתר, אותר לא מעט ציוד מסוכות, שכן 7 באוקטובר היה יום לאחר סיום החג, אך גם ציוד שנועד לפסח. "מדובר בתזכורת נוספת למשימה שלנו – להשמיד את חמאס ולהחזיר את החטופים", אומר משולם. "בכל פעם שאני במסדרון נצרים, בתוך עזה, אני מסתכל לכיוון מזרח ורואה את קיבוץ בארי. התזכורת הזו מול העיניים שלי. זו מטרתנו, לכך אנחנו מכוונים".

לוחמי הנח"ל במחנה נוסיראת. "הם מבינים את המשימה בצורה הברורה ביותר שיכולה להיות", צילום: דובר צה"ל

קרוב ל-200 ימים עברו מאז תחילת המלחמה, אך משולם אומר שהלוחמים נחושים להמשיך במשימתם: "מבחינתי, הגורים מ-6 באוקטובר הפכו לאריות. הם מבינים את המשימה בצורה הברורה ביותר שיכולה להיות. אפשר למחוק את כל הקשקושים שאמרו על דור הטיקטוק. אין לי ספק שבעתיד, כפי שאנחנו מסתכלים על דור תש"ח ודור מלחמת יום כיפור, כך יסתכלו עליהם. הם עושים דברים בלתי רגילים ואני גאה להיות מפקד הגדוד שלהם".

לוחמי נח"ל. יחגגו את פסח ברצועה, צילום: דובר צה"ל

בעוד ימים ספורים יחגגו אזרחי ישראל את חג הפסח. משולם אב לשניים, שאשתו ילדה לפני כחודש וחצי, תוך כדי לחימה, יציין את החג עם לוחמיו בתוך הרצועה: "אנחנו מחויבים לכך של-133 החטופים יהיה חג חירות. אנחנו מנסים לעשות את זה בכל כוחנו. הגדוד יעשה את ליל הסדר בתוך עזה ומבחינתנו מדובר בחג חירות חלקי בלבד, עד שנחזיר את כל החטופים הביתה. לשם כך אנחנו בעזה, זו המשימה העליונה שלנו, ואנחנו מנסים למלא אותה בכל יום – עד השבת אחרון החטופים".

"לפעמים נראה שעצימות הלחימה ירדה, אבל אנחנו התקפיים מאוד והורגים כל יום מחבלים", הוא מוסיף. "המלחמה שלי היא אותה מלחמה שהתחלתי ב-7 באוקטובר – עם עוצמות גדולות, רוח ואחדות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר