סיפור הגירוש והעלייה שלי – ההזדמנות של יהודי ארצות האיסלאם להשתתף בכתיבת היסטוריה של העם היהודי

לראשונה בישראל: מאגר מידע של יד יצחק בן צבי המציג את הסיפור המלא והמורכב של סיום הנוכחות של קהילות יהודיות בארצות האסלאם, ומציג מחקרים, תצלומים עדויות על הגירוש של עולים מארצות אלו

הטיסה הראשונה במסגרת מבצע מיקלברג להוצאת יהודים בסתר מעיראק, 1947. צילום: אלבום שלמה הלל, ישראל נגלית לעין, יד יצחק בן צבי

מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, ביוזמת המשרד לשוויון חברתי, הקים אתר אינטרנט חדש וייחודי על התהליכים הטרגיים שהביאו בתוך עשורים אחדים לסיום נוכחות בת אלפי שנים של יהודי בארצות האיסלאם.

לצד חומרים מחקריים עדכניים, האתר מציע הזדמנות לעולים מארצות האסלאם ובני משפחותיהם לספר את סיפור העלייה שלהם ארצה, ובכך להיות שותפים פעילים בגיבוש של מאגר מידע וארכיון בעל חשיבות היסטורית.

ברחבי המזרח התיכון ובצפון אפריקה חיו ופעלו במשך אלפי שנים קהילות יהודיות ענפות ותוססות, שידעו גם ליצור קשרי תרבות וכלכלה בינן לבין עצמן. במהלך ימי הביניים היוו קהילות אלה את החלק הגדול, הפעיל והמשמעותי של העם היהודי.

החתמת אישור העלייה הראשון ע"י ברוך דובדבני, טריפולי 1949, צילום: מרכז אור שלום בת ים

ההגירה ההמונית של היהודים באמצע המאה העשרים מארצות האסלאם היא תהליך ששינה לבלי היכר את פניהן של ארצות  אלה תהליך זה התרחש בגלי הגירה נפרדים ושונים בפרק זמן מצומצם יחסית של כשלושה עשורים – מתום מלחמת העולם השנייה ועד לאמצע שנות השבעים של המאה העשרים, והסיבות לו מגוונות ומשתנות ממדינה למדינה ובין גלי הגירה שונים. התוצאה של הגירת היהודים וגירושם מכמה מן המדינות, הייתה התרוקנותן של אותן ארצות מיהודים, באחדות מהן הצטמצמה מאוד הנוכחות של יהודים, ואילו באחרות, נעלמה לגמרי.

עכשיו, לראשונה, פותחת יד יצחק בן צבי צוהר להיסטוריה המרתקת של יהודי ארצות האסלאם באמצעות אתר חדש שהוקם בתמיכת המשרד לשוויון חברתי. האתר מבקש להציג את התופעה ואת הנסיבות ההיסטוריות להתחוללותה, בעזרת מחקרים של חוקרים שונים ובהסתמך על עדויות של יהודים שהיגרו מארצותיהם לישראל.  המידע באתר מאפשר

להתוודע לאחת התופעות החשובות בהיסטוריה היהודית המודרנית, הנוגעת לסיפור האישי והמשפחתי של חלקים רחבים מן החברה הישראלית, ולהבנה של מקומה של ישראל במזרח התיכון. אחד הדברים המרגשים ביותר באתר הוא האפשרות שניתנת לכל אדם לספר את סיפורו ובכך לתרום תרומה אדירה לחקר ההיסטוריה.

האתר מכיל מידע על הקהילות היהודיות בארצות האסלאם, ועל התהליכים הייחודיים שהתחוללו בכל אחת מהמדינות והובילו להתמעטות או להיעלמות של הקהילות היהודיות בהן.  לצד המחקרים והעדויות, באתר גלריה של תמונות שמציעות עדות היסטורית-חזותית ראשונה במעלה לחיים היהודיים ולסיומם בארצות השונות.   כמו-כן האתר מציע מפה ונתונים על אודות היקף הקהילות ומספר היהודים שחיו בכל אחת מהמדינות האלו, בנקודות זמן שונות.  

 
מהגרים יהודים בדרכם למרסיי, אלכסנדריה, 1956, צילום: המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, מוזיאון "אנו"

ד"ר יניב מזומן, מנכ"ל יד יצחק בן צבי: "האתר מבקש להעלות לסדר היום הציבורי את  ההיסטוריה המפוארת של הקהילות היהודיות שחיו ופעלו במשך מאות ואלפי שנים בארצות אלו ואת הפצע שנגרם עקב סיום הנוכחות היהודית בארצות האסלאם הכרה אמיתית של מדינות ערב בתפקיד ההיסטורי שמילאו יהודים בארצות האסלאם לאורך הדורות עשויה לקדם הבנה בין יהודים ומוסלמים ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, באמצעות הסכמי שלום שמבוססים על כבוד והכרה הדדיים. הבנת מכלול ההקשרים בתוכן פעלו וחיו קהילות יהודיות בארצות האיסלאם, תאפשר להבין לאשורן את תופעות הגירוש, היציאה והפליטות היהודית, ואת עומק תרומתן של הקהילות היהודיות לחברות בתוכן הן חיו, ואת עומק תרומתן להקמת המדינה ולחברה הישראלית ככלל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר