ברקע המלחמה הנמשכת: כך יהודי אוקראינה יחגגו את פסח

כ-45 אלף בתי אב יהודיים יקבלו במהלך החג מארזים שהוכנו עבורם במיוחד לרגל פסח, שיכלול מצות, יין, הגדות מתורגמות לאוקראינית ועוד • לראשונה: חיילים יהודים שנמצאים בחזית יוכלו גם הם לחגוג את פסח

הכנת מארזי חג הפסח ליהודי אוקראינה. צילום: FJCU

בצל המלחמה באוקראינה, שנפתחה לפני יותר משנתיים, יהודי המדינה מתכוננים לחגוג את חג הפסח השלישי שלהם בצל המלחמה – עד כמה שיוכלו.

במרכז הלוגיסטי הענק של "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) בעיר דניפרו, סיימו שלשום (ראשון) את ההכנות הארוכות לחג הפסח שהחלו כבר לפני כחודש וחצי, והחלו בשינוע וחלוקת מארזי החג לכ-45 אלף בתי אב יהודיים ב-169 הקהילות היהודיות ברחבי המדינה (מתוך 180 שהיו לפני פרוץ המלחמה).

הכנת מארזי החג, צילום: FJCU


עשרות עובדי ומתנדבי "הפדרציה" החלו עוד לפני חג הפורים בהכנת הארגזים, שכל אחד מהם כולל מצות עבודת יד ומצות מכונה, יין, מיץ ענבים, קערת ליל הסדר, גביע, פאזל של קערת ליל הסדר, נרות חג ושבת, הגדה מפוארת מתורגמת לאוקראינית וכן עלון הסברה על החג ומצוותיו.

כמו בכל מארזי החג שמחולקים ליהודי המדינה, גם הפעם השתדלו בפדרציה שהמצרכים יהיו מתוצרת מפעלים של יהודי אוקראינה, ובראשם כמובן מצות המכונה שנאפו בקייב, וכן מצות עבודה יד שנאפו במאפיית "תפארת המצות" בדניפרו, שבערב פסח של השנה שעברה נפגעה ממל"ט רוסי.

נוסף למשלוחים הללו, שילוב פעולה של הפדרציה עם שלוחי חב"ד במדינה יביא לעריכת סדרים ציבוריים המונים ב-41 הערים הגדולות באוקראינה, כפי שהיה מדי שנה ב-33 השנים האחרונות, בהם צפויים להשתתף כ-20 אלף יהודים.

הכנת מצות שיוכנסו למארזי החג // צילום: FJCU


לראשונה בחג הזה, גם חיילים יהודים אשר נמצאים בחזית יוכלו לחגוג, זאת לאחר שהרב יעקב סיניאקוב, שמונה על ידי הפדרציה לנהל את חיי הדת היהודיים בצבא, ערך בשבוע האחרון סמינר מיוחד לכמרים המכהנים כקציני דת, שבו הסביר להם על צרכי החג של החיילים היהודים, וביקש מהם לתת להם את היכולת לחגוג את החג ככל הניתן. הרב מתכוון להסתובב עם כמה מתנדבים לאורך קווי החזית הארוכים על מנת לחלק את הערכות המיוחדות לחיילים יהודים שגויסו לצבא האוקראיני.

שליח חב"ד ויו"ר הפדרציה, הרב מאיר סטמבלר: "לא האמנו בחלומות השחורים ביותר שגם את הפסח הזה נחגוג כשהמלחמה עדיין מתרחשת, וכשאחינו בארץ ישראל נלחמים מלחמת חורמה במבקשי רעתם – ממש גלות בתוך גלות, אבל רוחנו נותרה איתנה, ואנו מתכוננים לחגוג את החג הזה עם חירות אמיתית ככל הניתן. שום מלחמה ושום מצב קשה לא יכניעו את רוחנו ואת הרצון שלנו לחיות כיהודים. יהודי אוקראינה ויהודי ישראל לא מפסיקים להתפלל שעוד לפני חג הפסח הזה, נזכה לקיום הייעוד שאיחלנו לעצמנו בפסח שעבר, 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'".

שינוע מארזי החג, צילום: FJCU
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר