במיוחד בחג החירות: עלינו לזכור את אחינו ואחיותינו שחירותם נחטפה

יש משפחות שהיעדר קרוביהן והחלל שנותר זועקים √ כיסאות הנרצחים והחטופים על ידי אנשי הרשע עומדים מיותמים • במיוחד באירוע המכונן של אמירת ההגדה, עלינו להזכיר ולהתפלל עבורם

ארבע אמהות: "הזדהו איתנו והשאירו כיסא ריק בשולחן החג"// מטה משפחות החטופים

האדם שואף להיות חופשי, עצמאות היא תכונת יסוד של כל נברא. ולא רק האדם הפרטי שואף לכך אלא גם כל עם ואומה, כולם חותרים לעצמאות.

מי שבוחן את ההיסטוריה רואה שעמים רבים וגדולים נעלמו מעל פני האדמה. הדבר העיקרי שגרם להיעלמותם הוא השעבוד הרוחני והתרבותי. זו הסיבה העיקרית לכך שתרבויות נמחו ואינן קיימות עוד. יש אומה אחת ויחידה בעולם שנושאת את אותו הדגל כבר אלפי שנים, ושומרת על ייחודיותה ועל צביונה.

מיצג סדר פסח בקיבוץ ניר עוז, צילום: לירון מולדובן

כתב הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים" ששני מועדים מלמדים אותנו דעות ומידות - פסח וסוכות. "אמנם הדעת בפסח - הזכרת אותות מצרים והתמדתם לדורות, אמנם הדעת בסוכות - להתמיד זכר אותות המדבר. והמידות הם - שיהיה אדם זוכר ימי הרעה בימי הטובה, בעבור שירבה להודות לה' ושילמד מידת ענווה ושפלות. ויאכל מצה ומרור בפסח - לזכור מה שאירע לנו. וכן ייצא מן הבתים לשכון בסוכות, כמו שיעשו השרויים בצער שוכני המדברות - לזכור שכן היה ענייננו בתחילה. כי בסוכות הושבתי את בני ישראל וכו', ונעתקנו מן העניין הזה לשכון בבתים המצוידים, במקום הטוב שבארץ והשמן שבה בחסד האלוק ובייעודיו לאבותינו, בעבור שהיו אנשים שלמים בדעותם ובמידותם. רצוני לומר - אברהם יצחק ויעקב, שזה הוא גם כן ממה שהתורה תלויה עליו. רצוני לומר שכל טוב שהיטיב האלוק לנו וייטיב - אמנם הוא בזכות אבות, מפני ששמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט".

תפילה להשבת גופות החיילים והאזרחים,

שני הדברים הללו, מידות ודעות, הם אבן יסוד בחיינו. אמונה בלב, מסורת אבות, קיום מצוות, אלה הם הקניינים הרוחניים ששימשו לבניין קומת העם היהודי, והם הדברים שבזכותם קיומו של עם ישראל.

מדינת ישראל היא שלב בהשגת החזונות הנבואיים של קיבוץ גלויות והפרחת שממות ארץ ישראל, ואין הגאולה רק בצד הפיזי אלא בעיקר ברוחניות. לא על ידי טמיעה רוחנית וחיקוי של תרבויות נוכריות נשכיל לשמור על קיומנו, אלא על ידי שמירה על אורח חיים מקורי, לשמור "דרך ה'". עלינו לשאוף לשני דברים - לגאולה ולפדות נפשנו. לא די בכך שהגוף ייגאל, אלא גם הנפש.

המאורעות הקשים שאנו עוברים בשנה האחרונה הם פרק חשוב ומהותי בהיסטוריה של עם ישראל. המתקפה הרצחנית שהתחוללה כאן ביום שמחת תורה עוררה אצל רבים חשבון נפש. הבנו שלמרות העוצמה, עדיין נמצאים אנו בסכנה קיומית. "אין בעל הנס מכיר בניסו" לא נאמר רק על האדם הבודד, אלא גם על העם כולו.

רק לפני כשבוע עבר עלינו לילה קשה, מאות כטב"מים וטילים נשלחו עלינו כדי לפגוע בנו. כוחות הביטחון ומערכות ההגנה עשו את פעולתם, והצליחו למנוע פגע ומשחית. הישג זה אינו רק בדרך הטבע, אלא יש לראות בו גם את ההשגחה העליונה ואת חסדי שמיים.

יירוטי הכטב"מים מאיראן,

הערב נסב כולנו בע"ה לשולחן הסדר, שמטרתו חינוך הדור להיסטוריה ולמסורת של עם ישראל. הילדים הם מרכז העניין. הם ישאלו את שאלת השאלות "מה נשתנה", והורים וסבים וסבתות ישיבו להם את המענה שהם קיבלו, עת שאלו הם שאלות אלו את הדור שלפניהם - כפי ששאלו יהודים את הוריהם דורי דורות, וקיבלו את התשובה המייחדת אותנו לעם.

בשולחן הסדר נספר על הקשיים ועל השעבוד במצרים, ונודה על הגאולה שזכינו לה. אולם לא בכל השולחנות יסבו כל בני המשפחה. יש משפחות שהיעדר קרוביהן והחלל שנותר זועקים. כיסאות הנרצחים וכיסאות החטופים על ידי אנשי הרשע עומדים מיותמים.

על כל אחד מאיתנו מוטלת חובה קדושה לחוש את צער זולתו ולייחד תפילה מיוחדת דווקא באירוע המכונן של אמירת הגדה של פסח, להזכיר ולהתפלל עבור אותם חטופים הנמצאים כעת בצרה ובשביה.

הרב דוד לאו || הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר