צפיפות גבוהה ואשפוזים חוזרים: המצוקה בבתי החולים מעמיקה | כל המספרים

לפי דו"ח משרד הבריאות רק 320 מיטות אשפוז נוספו למחלקות בין 2011-2022 • הרופאים מונחים לשחרר את המטופלים מוקדם מהנדרש והתוצאה - 20 אחוזים חוזרים לאשפוז תוך חודש • שר הבריאות, אוריאל בוסו: "פועלים לחיזוק המערך באמצעות יישום תכנית רב שנתית שכוללת גם תמרוץ ייעודי בסך 90 מיליון שקלים לשיפור האיכות והשירות"

גם מספר עמדות הניתוח בחסר. מיטות אשפוז. צילום: אורן בן חקון

מדוח משרד הבריאות בנושא אשפוזים במחלקות הפנימיות עולה: רק 320 מיטות אשפוז נוספו למחלקות הפנימיות בשנים 2010-2022. התוספת הקטנה לא הדביקה את קצב גידול האוכלוסיה, כך ששיעור מיטות האשפוז במחלקות הפנימיות ירד בתקופה זו ב-13 אחוזים.

 

בישראל יש כ-110 מחלקות פנימיות ובהן 3,972 מיטות. המחלקות הפנימיות הן המחלקות המרכזיות בבתי החולים בישראל, אך עם זאת הן סובלות מעומס ומצפיפות. עוד עולה מהדו"ח כי הצפיפות הגבוהה והמחסור בכוח אדם מובילים לשחרורים מהירים מדי, וחזרה של חלק רב מהמאושפזים לאשפוז חוזר.

תמונת עומסים כבדה

מהנתונים המתפרסמים כעת עולה כי בשנת 2022 היו 295 אלף אשפוזים במחלקות הפנימיות ו-205 אלף מאושפזים. ירידה של שלושה אחוזים באשפוזים לעומת 2010. שיעור האשפוזים ב-2022 ירד בשבעה אחוזים לעומת שנת 2019 וב-29 אחוזים משנת 2010.

רן רזניק וניצן הורוביץ בוועידת "ישראל היום" // צילום: פיוז'ן

בשנת 2020, השנה בה כזכור פרצה מגפת הקורונה, מספר המתאשפזים היה נמוך במיוחד, ואנשים נמנעו מלהגיע לבתי החולים.

עוד עולה מהדוח כי הגיל הממוצע של המתאשפזים בפנימית ב-2022 עמד על 68 שנים, כאשר 43 אחוזים מהמאושפזים בפנימיות הם בני 75 ומעלה.

אין מספיק מיטות אשפוז, צילום: ללא קרדיט

השהיה הממוצעת במחלקה הפנימית היתה 4.5 ימים והיא עולה עם הגיל עד לממוצע של 5.2 ימים בגיל 85 ומעלה. התפוסה הממוצעת עמדה לאורך כל השנה על 96 אחוזים. ירידה קלה לעומת שיעור של 97-101 אחוזים בין בשנים 2010-2019.

תופעת "הדלת המסתובבת"

אחד מכל חמישה מתאשפזים במחלקה פנימית (19-20 אחוזים) ישוב לאשפוז חוזר תוך 30 יום. בשנים האחרונות יש מגמה לעבור לאשפוז יום או אשפוז בית ולקצר את משך האשפוז בפנימיות. מהנתונים עולה כי אחוז האשפוזים הקצרים (עד יום אחד) מסך האשפוזים בפנימיות עלה ל-30 אחוזים בשנת 2022 לעומת 26 אחוזים בשנת 2010.

בית חולים תל השומר שיבא, צילום: יהושע יוסף

מגיפת הקורונה השפיעה גם היא על תפוסת המחלקות. בשנים 2020-2022 שמונה אחוזים מסך האשפוזים בפנימיות ו-11-13 אחוזים מימי האשפוז היו במחלקות קורונה. אחוז הפטירות בשנים הללו במחלקות הפנימיות עלה מ-5-6 אחוזים לשבעה.

הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז במחלקות הפנימיות ב-2022 היתה מחלות לב וכלי דם (27 אחוזים מהמאושפזים), אחריה מחלות מערכת הנשימה (15 אחוזים), מחלות במערכת העיכול (תשעה אחוזים), קורונה (שבעה אחוזים), מחלות מערכת המין והשתן (שבעה אחוזים) מחלות נוירולוגיות (חמישה אחוזים).

יותר מאושפזים ביישובי הפריפריה מאשר במרכז, צילום: דוד כהןג׳יני

שר הבריאות, אוריאל בוסו: "מחלקות הפנימיות נמצאות בליבת מערך האשפוז של מערכת הבריאות ומהוות מרכיב חשוב ביותר בטיפול בחולים בכל המרכזים הרפואיים בישראל ובהכשרה מעשית של מאות סטודנטים ומתמחים. כשר הבריאות, אני ער לקשיים ולהתמודדות מורכבת שעומדים בפני מערך האשפוז הפנימי, בייחוד בעונת החורף, וביתר השנה, במיוחד על רקע המלחמה, שהביאה עמה תחלואה גוברת ומחלות חורף שהשפיעו על אחוזי תפוסה גבוהים".

פועלים לחיזוק מומחים ועתודה ניהולית

השר בוסו הבטיח לפעול לשיפור התשתיות בבתי החולים, כמו גם לדאוג לתוספת תקנים, כוח אדם והוספת תקציב לבתי החולים השונים.

מחלקה פנימית בבית החולים שיבא-תל השומר, צילום: יהושע יוסף

"אני פועל יחד עם צמרת המשרד ובשיתוף פעולה עם האיגוד לרפואה פנימית לחיזוק המערך באמצעות יישום תכנית רב שנתית, שכוללת שיפור תשתיות, תוספת כוח אדם רפואי ורב מקצועי, וכן מודל תמרוץ ייעודי בסך 90 מיליון שקלים לשנה לשיפור האיכות והשירות במחלקות הפנימיות".

"כמו כן, אנו פועלים מול לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית, לרבות בכל המחלקות הפנימיות. נמשיך לשים דגש על צמצום הפערים ועל מתן שירותי בריאות טובים בכלל בתי החולים ברחבי הארץ ונדאג לשמור ולחזק את הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות".

שר הבריאות, אוריאל בוסו, צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "משרד הבריאות רואה במחלקות הפנימיות את אחד מעמודי התווך העיקריים בטיפול בחולים במערכת הבריאות. כחלק מכך, מקצה המשרד תקציבים של עשרות מיליוני שקלים לשיפוצן ולהקצאת תקנים יעודיים עבור מחלקות אלו. על מנת להפחית את העומס מהמחלקות הפנימיות, מבצע המשרד צעדים שונים בהם הרחבת אשפוזי הבית, שינוי מנגנוני תמרוץ, תוספת מיטות למחלקות הפנימיות ועוד".

ליבת מערך האשפוז

"העומס המורגש בכל חורף במחלקות הפנימיות הורגש גם השנה, בשל השלכות המלחמה, הפצועים הרבים, העיכוב בהתחסנות בשל המלחמה ותחלואת החורף. על מנת לווסת את העומס, נקט המשרד במספר דרכים ובכללן ויסות של הגעת מטופלים לבתי החולים במידת הצורך, וכן נוספו משמרות מיוחדת לאחים ולאחיות במלר"דים במטרה שיבצעו משמרות נוספות תוך מתן תגמול מוגדל עבורן".

ד"ר אבישי אליס, ד"ר אלעד גולדברג ובנות שירות לאומי (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: זיו קורן

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אמר כי עבור הרפואה הפנימית, "מדובר באירוע מכונן" והוסיף: "זו הפעם הראשונה שהרגולטור מבהיר מעבר לכל ספק כי המחלקות הפנימיות הן ליבת מערך האשפוז של הרפואה הציבורית, וגם מרכיב מרכזי בהכשרה מעשית של הסטודנטים, הסטאז'רים והמתמחים ברפואה. זו גם הפעם הראשונה שהמשרד מכיר בפומבי בקושי לשמר במחלקות את המומחים הצעירים ואת העתודה הניהולית, ומכיר במצוקת ניהול המחלקות".

"התייחסות המשרד לדו"ח מעוררת הערכה רבה גם בהקשר למאמץ הניכר לקדם בינוי במחלקות בבתי החולים, ולפעול לחיזוק מודל התמרוץ ולתוספות תקציב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר