אריכא נסגר: למה הסביח המפורסם מירושלים לא הצליח בתל אביב?

רבים חיכו לטעום את אחת ממנות הפיתה הטובות בעיר הבירה כאשר היא הגיעה לסניף חדש במרכז • אלא שהמזל לא האיר פנים למקום המבטיח • המלחמה הייתה לאקורד הסיום של העסק • "אין תיירות פנים ואין תיירות חוץ", אומר איתי אריכא, הבעלים, בשיחה שקיימנו איתו

המקום בתל אביב. צילום: איתי אריכא

הסביח של אריכא נחשב לאחת ממנות הפיתה הטובות בירושלים. לאור הצלחת הסניף הזה, שפועל כבר כמעט 10 שנים וממוקם בשוק מחנה יהודה, החליט הבעלים של המקום, איתי אריכא, להקים סניף נוסף ברחוב הרצל בתל אביב. הסניף הוקם לפני שנה ותשעה חודשים, אך למרות הציפייה של הקהל התל-אביבי והביקורות הטובות על המנות המשובחות, הוא נסגר בשל ההפגנות הרבות בעיר, ומלחמת חרבות ברזל, היוותה את אקורד הסיום.

"סגרתי עסק בתל אביב שהשקעתי בו מיליון שקלים. זה נכון שהוא לא עבד לפני, שזה לא רק בגלל המלחמה אלא כי המיקום לא היה טוב, אבל המלחמה העצימה לנו את ההפסדים", אומר איתי אריכא, שהוא גם הבעלים של שלושה סניפי ארקפה - שניים בתל אביב ואחד בירושלים.

הפיתה המשובחת והמפנקת, צילום: דוד מויאל

אריכא נזכר בהשתלשלות האירועים: "בלמתי הרבה עסקאות עד שהחלטנו באוגוסט 2022 להקים את המקום בתל אביב. בסוף החלטתי לעשות את זה אחרי הקורונה, כשהיינו בשלים לצאת לדרך. שלושת החודשים הראשונים בתל אביב היו חיוביים מאוד ואז התחילו ההפגנות. ברגע אחד, רחוב הרצל קיבל תפנית באנרגיה שלו מבחינת התנועה ועסקים התחילו להיסגר. זה הרגיש כמו סטירת לחי היות והקמתי את הסניף שם לאחר כל החישובים ולפי כל החוקים שמורים איך להצליח".

באיזה אופן המלחמה השפיעה?

"מאז המלחמה סגרנו את המקום בשעה 17:00, כאשר לפני כן היינו פתוחים עד 22:00. בתחילת המלחמה, לא היו עובדים, חלק היו במילואים ולא היו אנשים ברחובות. כרגע, בתור אחד שחי את הענף העסקי, אני עושה סטופ גדול כדי לקבל החלטות חדשות, לשקם ולבנות את עצמי. החלטות אקבל בהמשך".

כבר לא הייתה תנועה ברחוב, צילום: איתי אריכא

המלחמה, כאמור, הייתה לחותם הסופי שהביא לסגירת העסק. לדברי אריכא, מדובר במצוקה שאותה חווים מאז עסקים רבים באזור. "הייתה לי התלבטות לפני המלחמה, אם לתת עוד צ'אנס. ביום של שמחת תורה, הבנתי שסיימתי, שהעסק בתל אביב צריך להיסגר. הרחוב נהיה קשוח יותר, עוד עסקים נסגרו. ניסינו להאמין לפני כן שעוד רגע ועוד רגע, זה יקרה, אבל לא. פנינו לבעל הנכס בבקשה לקצר את החוזה ויצאנו למסע במטרה למצוא מחליף. אנחנו עדיין בשלבים של חיפוש, אבל בגלל המלחמה, אין אנשים. אנשים לא רוצים לשכור מקום ולקחת סיכון".

בפועל המקום נסגר כבר לפני שלושה חודשים, ובכל זאת, למרות הכל - אריכא עדיין אופטימי לגבי תל אביב. "אנשים מכירים את אריכא ואני עדיין מרגיש שזה יכול לעבוד בעיר. אני לא מרגיש כישלון לגבי תל אביב. אני יודע שעשיתי טעות חמורה לגבי המיקום הספציפי".

עדיין יש תקווה לגבי העיר, צילום: דוד מויאל

"נתכנן משהו נוסף בעתיד"

חודש אפריל האחרון היה חודש טוב מבחינת כלכלית לעסקים רבים, כך לפי נתוני שבא ורבים מהם התאוששו בו מהמלחמה. ההוצאות בכרטיסי אשראי באפריל 2024 עמדו על 41.219 מיליארד ש"ח והיו גבוהות בשיעור של 15.3% לעומת אפריל 2023. ממוצע ההוצאות היומי באפריל עמד על 1.374 מיליארד ש"ח והיה גבוה ב-6 מיליון ש"ח ו-0.4% לעומת מרץ 2024. ברכישות הפיזיות נרשם שיא חודשי חדש והן הגיעו ל-19.228 מיליארד ש"ח וממוצע יומי של 640.939 מיליון ש"ח - 5.4% עליה לעומת השיא הקודם שנקבע באוגוסט 2023.

עם זאת אריכא מדגיש כי באופן כללי לא מדובר בתקופה טובה עבור עסקים רבים, ובפרט עבור המסעדנים. לדבריו "בעסקים רבים, כולל בסניף שלנו בירושלים, יש ירידה של כ-40% במחזור. אני ומי שמסביבי מתוסכלים וזועמים, וזה אוטוטו מתפוצץ. נתנו לנו בסבב הראשון מענק ראשון, אחרי זה מענק שני - וזה נעלם - אבל המלחמה לא נגמרה. המענק הראשון והשני, לא יכולים להחזיק מלחמה של חצי שנה. אין תיירות פנים ואין תיירות חוץ".

בהתחלה העסק פרח, צילום: איתי אריכא

ומה התוכניות להמשך?

"אנחנו מעכלים את הסגירה, אנחנו עם הפנים קדימה ונתכנן משהו נוסף בעתיד. אני לא שולל כלום. אני עד היום מקבל הצעות לפתיחות במקומות כמו בית שמש, מודיעין, להפעלת המקום בזיכיון. כרגע אני לא רואה את עצמי פנוי רגשית ונפשית לזה. המשק השתנה במלחמה והמציאות השתנתה. הצריכה השתנתה והקהל שונה. עם זאת, הסניף שלנו במחנה יהודה הוא מוסד. עברנו שם את הקורונה ואת צוק איתן, ואנחנו עושים התאמות שם גם מבחינת התנועה וגם מבחינת השעות, כדוגמת משלוחים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר