השוקולד דהוי ומוכתם - הוא התקלקל? דניאל וגנר מסבירה

האם שוקולד עם כתמים לבנים אינו ראוי למאכל, מה ההבדל בין המוצר הטבעוני לזה החלבי, ולמה בעייתי לאחסן את הממתק האהוב במקרר? • ספוילר: תוכלו להשיב את חומר הגלם לקדמותו

דהוי ומוכתם. צילום: דניאל וגנר

מכירים את זה שיש לכם חשק עז לפחמימה האולטימטיבית, אתם ניגשים לארון המטבח, שולפים ממנו בחיוך גדול חפיסת שוקולד, פותחים אותה - ואז מגלים למרבה האכזבה והתסכול שהיא איבדה את המראה מעורר התיאבון שהיה לה ונצבעה כולה בכתמים לבנים? אם עד היום ויתרתם מראש וזרקתם שוקולד כזה לפח, כדי שתקראו.

הבוקר (רביעי) ערכנו שיחה קצרה עם הבלוגרית ועורכת סדנאות האוכל הטבעוני, דניאל וגנר, שפרסמה לאחרונה סרטון בעמודה באינסטגרם ובו התייחסה לתופעת השוקולד המוכתם.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎דניאל וגנר | מתכונים וסדנאות טבעוניות‎‏ (@‏‎danielle_cheffa‎‏)‎‏

לעמוד האינסטגרם של דניאל וגנר 

בתחילת הסרטון המדובר שהעלתה, היא הציגה מקל שוקולד ועליו כתמים לבנים. "השוקולד הזה מקולקל או לא מקולקל?", הפנתה שאלה לצופים ומיד השיבה. "התשובה היא ששוקולד תקין לגמרי הוא חלק ויפה, ואין עליו שום סימנים", קבעה. בהמשך הרחיבה כיצד נוצר השינוי במראה השוקולד. "כששוקולד מאוחסן בטמפרטורה גבוהה מדי ו'חם לו', מה שקורה זה שחמאת הקקאו מתנתקת משאר המסה ואז נוצרות נקודות שהן בעצם חמאת הקקאו שהתנתקה. התופעה הזאת נקראת 'FAT BLOOM', וזה לא אומר שהשוקולד לא תקין", הסבירה וגנר.

כששוחחנו איתה היא הוסיפה ש"זה תמיד יקרה בחום. אם במחסנים או במשאיות בדרך לחנויות או בחנויות עצמן - איפשהו בשרשרת האספקה. אנחנו יכולים גם לקנות שוקולד תקין ולפתוח אותו בבית אחרי שהוא היה כמה ימים במגירה, בחום של אוגוסט, וזה יקרה שם. בעצם, חמאת הקקאו (שהיא השומן של השוקולד) נפרדת משאר המוצקים, ומשם עולה למעלה. כשהיא מתגבשת בחזרה, חלקה נשאר למעלה, ובגלל זה השוקולד נראה לבן".

דניאל וגנר, צילום: שירן כהן שי

יש לציין כי מומחים ממליצים לאכול את השוקולד בטמפרטורה של 18-20 מעלות צלסיוס כדי ליהנות ממנו באופן אידיאלי, לכן לא מומלץ גם לשמור אותו במקרר. אם בכל זאת החלטתם לשמור אותו שם, אחסנו אותו בכלי אטום והקפידו להוציא אותו לפני האכילה כדי שישוב לטמפרטורה האידיאלית.

כך תחזירו את השוקולד לקדמותו

ניצלנו את השיחה עם וגנר כדי להבין עוד קצת גם על ההבדלים בין שוקולד טבעוני לשוקולד חלבי בהקשר הזה. לדבריה, אין הבדל ביניהם מבחינת עמידות לחום. "שוקולד מריר בארץ כמעט תמיד יהיה טבעוני, כי הוא פרווה", היא מוסיפה. "יש חברות שמייצרות שוקולד בסגנון שוקולד חלב או לבן טבעוני, שיכול להיות עשוי מקשיו, סויה ועוד, אבל זה יכול לקרות בו באותה מידה, כי תמיד יהיה בשוקולד אחוז מסוים של חמאת קקאו וכאמור, היא האחראית לתופעה".

שוקולד מריר, צילום: stockgiu / Freepik

מה יש לך לומר לאנשים שזורקים שוקולד כזה לפח?

"שאני מבינה אותם, כי זה באמת נראה מקולקל. אבל חשוב לדעת שזה לא, ושאפשר להשתמש בו, אז חבל. אם זה איזשהו חטיף קנוי שמורכב מדברים נוספים חוץ משוקולד (כמו וופל למשל), אז כנראה שבאמת כבר לא נעשה איתו כלום ונבחר לאכול אותו כפי שהוא או לזרוק. אבל אם השוקולד מגיע בצורה של מטבעות או טבלאות – אפשר להמיס אותו ולהשתמש בו לכל מטרה שרוצים. אפשר אפילו לטמפרר אותו (מי שיודע) ולהחזיר אותו למצב של שוקולד תקין ויפה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר