"ביטוי שנאה אנטישמי": משתתפים בפסטיבל "ברנינג מן" תיכננו מיצג אבטיח ענק

קהילת המידברן המקומית נדהמה נוכח גילויי תמיכה בפלשתינים ושנאת יהודים • "אנחנו מאוכזבים כמוכם לגלות שארגון האם, שחרט על דגלו הכללה רדיקלית וא-פוליטיות, יאפשר הפגנה חד צדדית כזו", נכתב בדף של הפסטיבל הישראלי

פסטיבל ברנינג מן בארצות הברית (ארכיון). צילום: משה שי

קהילת המידברן הישראלית, הגרסה המקומית של פסטיבל "Burning Man" הנערך מדי שנה במדינת נבדה שבארצות הברית, נדהמה הערב (רביעי) נוכח גילויי תמיכה בפלשתינים ושנאת יהודים מצד מארגני הפסטיבל המקורי.

בפוסט שעלה לאתר הרשמי של הפסטיבל האמריקני (ואשר הוסר מאז, אף שניתן לאתרו בחיפוש באינדקס של גוגל) מופיע מיצג עצום, מסוגם של המיצגים השונים שמעטרים מדי קיץ את שטח הפסטיבל, בדמות אבטיח - סמל התמיכה בפלשתינים. טקסט שמלווה את התמונה מסביר כי המיצג נקרא "From the river to the sea", קריאת התמיכה בפלשתינים, שבפועל קוראת למחיקתה של ישראל ממפת המזרח התיכון.

מיצג התמיכה בפלשתינים  / צילום מסך

"האבטיח הוא סמל רב עוצמה עבור הפלשתינים", נכתב בטקסט. "מאז 1967, כאשר ישראל השתלטה על הגדה המערבית ועל עזה וסיפחה את מזרח ירושלים, הממשלה הישראלית הוציאה מחוץ לחוק כל הצגה פומבית של הדגל הפלשתיני והפכה שימוש בו לעבירה פלילית ברחבי המדינה. על מנת לעקוף איסור זה, הפלשתינים החלו להשתמש בסמל האבטיח למטרות התנגדות". עוד נכתב בטקסט: "איש לא חופשי עד שכולם חופשיים". המיצב, הוסבר בעמוד שכאמור כבר הוסר מהאתר, מסמל הזדהות של הפסטיבל ומארגניו עם הצד הפלשתיני במלחמה המתנהלת בימים אלה בעזה, בעקבות טבח ה-7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס.

"בשעות האחרונות הוואטסאפים בקהילה גועשים", נכתב בעמוד "דיבורי מידברן", המקשר בין פוקדי הגרסה הישראלית של הפסטיבל הוותיק, על ידי המוביל של העמותה הישראלית.

"אם גם אתם נחשפתם בשעות האחרונות למיצב מסוים שהתקבל לברנינגמן 2024 אז דעו שאנחנו על זה. 'מהנהר ועד לים' היא קריאה אנטישמית פומבית שמופיעה כעת בדף של מיצב באתר ברנינג מן ועומדת בניגוד לעשרת העקרונות של הפסטיבל. אחרי שהיינו שם, כל צוות ההפקה של האירוע, כפסע מגורל נוראי ב-7 באוקטובר בעוטף, אנחנו רואים בזה אקט מנוכר ופוגעני ואנחנו מתכננים מחאה חריפה מולם. אנחנו מאוכזבים כמוכם לגלות שארגון האם, שחרט על דגלו הכללה רדיקלית וא-פוליטיות, יאפשר הפגנה חד צדדית כזו של ביטוי שנאה, יסכן את המרחב העדין שנוצר ברחבי הברן ויגרור שנאה כלפי חברי הקהילה הישראלים". עוד נכתב בעמוד הישראלי כי למיטב ידיעת מפעיליו המיצב אינו ממומן על ידי מארגני פסטיבל ברנינג מן, אך הם אלה המאפשרים את הצגתו.

חוגגים בפסטיבל ברנינג מן (ארכיון), צילום: רויטרס

פסטיבל "ברנינג מן" החל את דרכו ב-1986 ומאז במשך 38 שנים הפך מדי חודש אוגוסט מוקד עלייה לרגל עבור עשרות אלפי מבקרים רבים ב, ולתופעה תרבותית חובקת עולם. במסגרתו מוקמת במדבר עיר ארעית, מעוטרת מייצבים ועבודות אומנות, בה שוהים פוקדי הפסטיבל ואשר בתחומה אירועיו נערכים. מאז 2014 נערך בנגב בישראל המידברן, אירוע בעל אופי ועקרונות דומים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר