העיצומים מטורקיה: ענף הבנייה ירגיש את הנזק

עד כמה ישראל נפגעת מהעיצומים שהכריזה עליה טורקיה ועד כמה באמת ישפיע הניתוק מהכלכלה הטורקית על מחירי הדירות?

טורקיה. צילום: shutterstock

השבוע פורסם כי ערב המלחמה עמד היקף היבוא הכולל של מוצרים וחומרים מטורקיה על 4.6 מיליארד דולר, מתוכם 1.49 מיליארד דולר על חומרי ומוצרי בנייה - כ־10% מכלל צריכת החומרים ומוצרי הבנייה בישראל. המשמעות - המצב החדש ישפיע בהחלט על מחירי הדירות הסופיים מקבלן.

כך למשל 40% מהברזל (מוטות מכל סוגים) שצורך ענף הבנייה בישראל יובאו מטורקיה וכ־25% מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון). בין שאר החומרים והמוצרים ניתן למנות חלונות, אלומיניום לחלונות, זכוכית, מוצרי איטום, חומרי הדבקה, אריחי חרסינה, כלים סניטריים, אבני חיפוי לבניינים וקירות ועוד.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מזהיר: "אם המדינה לא תעודד יבוא ממדינות נוספות ותקל על יבואני מוצרי הבניין, מחירי הדירות צפויים לטפס בהמשך השנה. זו לא הפעם הראשונה שארדואן נוהג בצורה נקמנית נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן שנבין שעלינו לבטל את התלות בטורקיה בנושא מוצרי וחומרי הבניין. דומה הדבר לכך שהסתמכנו שנים בעיקר על עובדים פלסטינים בעבודות רטובות בענף הבנייה, ואחרי 7 באוקטובר היה ברור שצריך איזון מחדש עם הרבה יותר עובדים זרים וישראלים. לכן גם אסור להסתמך על יבוא מוצרים וחומרים ממדינה אחת או שתיים. המדינה צריכה לתמוך בהתרחבות היבוא למדינות חדשות על ידי הקלות ליבואנים – ובעיקר לייצר איזון מחדש על ידי חזרה לעידוד רחב של יצור כחול-לבן כדי להבטיח עצמאות של הענף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר