האם מאחוזתו של גבלס ייצא המסר נגד שטנה?

במשך עשורים מנסה ממשלת ברלין להעביר את הבעלות על אחוזתו של שר התעמולה הנאצי * לאחרונה הודיע איגוד הארגונים היהודיים באירופה כי הוא שוקל לקבל אחריות על המקום, ולהפוך את אחוזת גבלס למרכז עולמי למאבק בתעמולת שטנה

אחוזתו של גבלס ברלין . צילום: אי.אף.פי

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, פנה לאחרונה במכתב רשמי לשר האוצר של מדינת ברלין, שטפן אוורס, והביע נכונות לבחון אפשרות לקבל אחריות על אחוזתו של שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס, שממשלת ברלין מתקשה לתחזק. בירת גרמניה, אחת מ־16 המדינות המרכיבות הרפובליקה הפדרלית של גרמניה,

מנסה כבר שנים להעביר ללא תמורה את הבעלות על האחוזה של גבלס שנמצאת בשטחה ואינה נמצאת בשימוש.

בפנייתו כתב הרב מרגולין לשר אוורס כי איגוד הארגונים היהודים באירופה (ה־EJA) מעוניין לבחון את האפשרות לקבל על עצמו את הרעיון להפוך את אחוזתו של מהנדס התודעה הנורא בהיסטוריה האנושית למוקד של חקר פסיכולוגיה פוליטית, תקשורת ומאבק בשיח השטנה.

"אנחנו מעוניינים לבחון את האפשרויות לממש את העניין יחד עם ממשלת ברלין", ציין הרב מרגולין במכתבו לשר, וקישר את היוזמה לגל האנטישמיות ששוטף ערים רבות בעולם מאז 7 באוקטובר ולמתקפת חמאס שבה נרצחו יותר מ־1400 איש: "בדמיון מצמרר למה שקורה כעת במקום אחר שבו מבקשים להשמיד את העם היהודי, מלאו בדיוק 79 שנים למועד שבו הרעיל גבלס את ששת ילדיו והתאבד במנהרה בברלין. הבה נהפוך את האחוזה אשר שימשה להפצת הרוע המוחלט למקור של הפצת הטוב. זה יהיה ניצחון מוסרי חשוב".

מקום מפלט

בעשורים האחרונים ניסו הרשויות בברלין שוב ושוב למסור את המתחם לרשויות הפדרליות או למדינת ברנדנבורג, שבה שוכנת הווילה, על מנת להפסיק ולשלם על עבודות התחזוקה והאבטחה של המתחם, שאינו נמצא בשימוש. השר אוורס חידש את הקריאה לתפיסת בעלות על הנכס, וקרא להעלות בפניו הצעות לייעוד שישקף את ההיסטוריה של האתר. "אני מציע לכל מי שרוצה לתפוס בעלות על המתחם במתנה מברלין, שיעשה זאת עכשיו, אחרת לא תהיה לנו ברירה אלא לבצע את ההריסה שכבר התכוננו אליה", אמר השר אוורס לסוכנות חדשות גרמנית. כעת, נראה כי נמצא הפתרון המושלם.

גבלס והיטלר בפגישה עם ילדים ב1935, צילום: gettyimages

איגוד הארגונים היהודים באירופה שייסד הרב מרגולין ב־2007, פועל במאות קהילות יהודיות ברחבי היבשת, יוזם ומתאם פעילות של עשרות ארגונים יהודים למאבק באנטישמיות ולמען חופש הדת והפולחן באירופה. הארגון שהפך בעיני רבים ל"קול היהודי של אירופה" עורך כנסים להגברת המודעות לשואה ולקחיה לראשי האיחוד האירופי ומנהיגי המדינות, מארח משלחות למחנות ההשמדה ומקדם חקיקה נגד שיח שנאה וסחר במזכרות נאציות.

הנכס המדובר הוא וילה כפרית, המשתרעת על שטח של 42 דונם לצד אגם גדול ופסטורלי. גבלס בנה את הווילה היוקרתית בשנת 1939, השנה שבה התחילה מלחמת העולם השנייה, באתר מיוער המשקיף על אגם בוגנזי ליד העיירה ונדליץ, כארבעים קילומטרים צפונית לברלין. המקום שימש עבורו כמפלט מברלין, שם התגורר עם אשתו וששת ילדיו. בתקופת המלחמה השתמש גבלס באחוזה ובשטחה כדי לבדר מנהיגים, אמנים ושחקנים נאצים. המקום אף נחשב כקן אהבה לעניינים סודיים.

לאחר המלחמה, המתחם העצום שימש לזמן קצר כבית חולים, ולאחר מכן השתלט עליו אגף הנוער של המפלגה הקומוניסטית המזרח-גרמנית, שהקימה מרכז הכשרה, הכולל מספר גושי מגורים גדולים.

לאחר איחוד גרמניה ב־1990, הבעלות על האתר חזרה למדינת ברלין. עם זאת, היא לא מצאה בו שימוש. מאז, הפך האתר לאטרקציה לטיולי יום עבור סקרנים שיכולים לפלס את דרכם בשטח המיוער ולהציץ מבעד לחלונות מהרצפה עד התקרה של הוילה.

גבלס חזר באופן קבוע לביתו בברלין בשלב האחרון של מלחמת העולם השנייה. ב־30 באפריל התאבד היטלר בבונקר שלו וגבלס ירש את מקומו כקנצלר המדינה, אך למחרת הרגו הוא ואשתו מגדה את ששת ילדיהם בהרעלת ציאניד ולאחר מכן התאבדו, בשעה שהכוחות הסובייטים סגרו עליהם. ביתה המפואר של המשפחה על אי בברלין נמכר במכירה פומבית ב־2011.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר