גישה נוחה ומגוונת לשוק ההון: יום הולדת 100 לקרנות הנאמנות

השנה מציינים בארה"ב בפרט ובעולם הפיננסי בכלל 100 שנים להקמה של קרן הנאמנות הראשונה - כל מה שכדאי לדעת

הבורסה בתל אביב (ארכיון). צילום: קוקו

השנה מציינים בארה"ב בפרט ובעולם הפיננסי בכלל 100 שנים להקמה של קרן הנאמנות הראשונה שנקראה מסצ'וסטס אינווסטורס טרסט, ושנוסדה בידי בנג'מין פרנקלין ג'קסון. יציאתן לאור של קרנות הנאמנות לפני כ־100 שנה היתה אבן דרך משמעותית בהתפתחותם של שוקי ההון המודרניים.

הרעיון המקורי מאחורי קרנות הנאמנות היה לאפשר למשקיעים קטנים וחסרי ניסיון לפזר את השקעותיהם ולהשיג תשואות טובות, תוך שהם משאירים את ניהול ההשקעות בידי מומחים. בתוך זמן קצר צצו ברחבי ארה"ב קרנות נאמנות רבות נוספות. מאז הפכו קרנות הנאמנות כלי השקעה פופולרי ביותר, המאפשר גם למשקיעים קטנים ליהנות מיתרונות הגיוון וניהול ההשקעות המקצועי.

היום קיים מגוון רחב של סוגי קרנות נאמנות ברחבי העולם לצרכים משתנים - קרנות המתמחות באפיקי השקעה ספציפיים, קרנות לתקופות השקעה שונות, קרנות פסיביות וקרנות אקטיביות ועוד. התפתחותן של קרנות אלו במאה ה־20 תרמה רבות לדמוקרטיזציה של שוקי ההון ולהגדלת נגישותם לכלל הציבור.

הצמיחה של קרנות הנאמנות לא היתה נטולת אתגרים. לאורך השנים הן התמודדו עם משברים כלכליים, רגולציה מוגברת ותחרות מצד מוצרי השקעה אחרים. למרות זאת, הן הצליחו להתגבר על קשיים אלו ולהמשיך לצמוח.

הסיבות להצלחתן של קרנות הנאמנות הן רבות. הן מציעות למשקיעים גישה נוחה ומגוונת לשוק ההון, ניהול מקצועי של נכסים ושקיפות רבה. נוסף על כך, קרנות נאמנות זמינות במגוון רחב של רמות סיכון, מה שמאפשר לכל משקיע למצוא את הקרנות המתאימות לו.

בישראל 2,298 קרנות נאמנות מסוגים שונים, המנוהלות בידי כמה עשרות גופים. שווי ההשקעה הכולל בהן מוערך ביותר מ־450 מיליארד שקלים. כאמור, אחד מהיתרונות של השקעה זו הוא פיזור ההשקעות, עניין שיש בו להקטין את הסיכון ביחס להשקעה בנייר ערך בודד. מעבר לכך, ההשקעה מתאפשרת גם בסכומים שאינם גבוהים יחסית ומפוקחת על ידי רשות ניירות ערך.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ השקעות אישי המותאם ללקוח

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר