לאחר חצי שנה של מלחמה: מצפים בשוק הנדל"ן להתאוששות

בימים של לפני תחילת המלחמה, שוק הנדל"ן היה בדעיכה גדולה ומשמעותית • החשש הגדול היה כי שנת 2024 צפויה להיות קטסטרופלית לתחום • התהליך שהתרחש בחצי השנה האחרונה הכניס את משרד השיכון ומשרד האוצר, לפרופורציות אחרות • הערכות שלנו כרואי חשבון, הן שנראה בשנה הנוכחית תחילתה של התאוששות

פועלי בניין על פיגומים (ארכיון). צילום: ליאור מזרחי

בימים של לפני תחילת המלחמה, שוק הנדל"ן היה נמצא בדעיכה גדולה ומשמעותית. אנו זיהינו והתרענו באותה התקופה כי לאור הריבית הגבוהה במשק, הקשיים בקבלת אשראי ואי התחלות הבנייה, צפויות עוד נפילות נוספות של חברות הפועלות בשוק לצד אלו שכבר הגיעו למצב של חדלות פרעון-כדוגמת חברת הנדל"ן חנן מור.

החשש הגדול היה כי שנת 2024 צפויה להיות קטסטרופלית לתחום הנדל"ן מכלל אותן מגמות וסביבה כלכלית לא יציבה בשל האירועים הפוליטיים-חברתיים של לפני המלחמה, אולם כעת, נראה כי המצב שונה ודווקא הרבה יותר אופטימי.

פועלי בניין, צילום: דודו גרינשפן

כאמור, למרות המינוף הגדול באגרות החוב, תזרים המזומנים הקשה והמחסור הגדול בפועלים, ניכרת התאוששות מסוימת בשוק הנדל"ן. בעוד שהפתרונות עליהם דובר בעת ההיא שנגעו בעיקר בשאיפה להגדיל את התזרים בקרב החברות באמצעות הנחות, השתתפות בריביות משכנתאות, דחיית תשלום וכו', המלחמה שינתה לחלוטין את הכיוון ונראה כי גם הדיסקט השתנה, היכן שהיה צריך להשתנות.

התהליך שהתרחש בחצי השנה האחרונה הכניס גם את מקבלי ההחלטות שקשורים בענף הנדל"ן כמו משרד השיכון ומשרד האוצר, לפרופורציות אחרות. נראה כי גם שם מבינים שהמאמצים חייבים להיות מושקעים בלאושש כמה שיותר מהר את קטר הנדל"ן, כאשר ידוע כי הוא מנוע צמיחה לכל המשק עצמו ובעיקר לאחר אירועים דרמטיים כמו מלחמה וכו'. נראה כי המשבר בענף, יביא לצמיחה מחודשת שתגרור גם התחלות בנייה ושחרור של מכרזי קרקע במחירים נמוכים יותר למשל.

פועלי בניין ברמת גבעת זאב, צילום: רויטרס

הערכות שלנו כרואי חשבון המצויים בנתונים שאנו אוספים מהשטח, הן שנראה בשנה הנוכחית תחילתה של התאוששות. כמובן, הערכות האופטימיות הללו הן נכונות לשעה זו וכי לא ניתן להעריך מה עוד עלול לקרות במצב של מלחמה רב זירתית רחבה (במידה ותפתח לאחר המתקפה האירנית וההצלחה הגדולה של בלימתה). אולם, חוץ מאותן החברות הבודדות בשלב זה שלא הצליחו לשרוד את תקופת המשבר, נראה כי ישנם סימנים חיוביים ואופטימיים להמשך.

אנו צופים וגם מקווים להורדת ריבית נוספת על ידי נגיד בנק ישראל ושלמרבית החברות יש יכולת שרידות, גם לאותן החברות הממונפות ולבטח לחברות הגדולות ואלו יכולות לעשות את שינוי הכיוון במאזנים ובהכנסות שלהן בסופה של השנה.

על כן, במידה ובתקווה שלא יהיה שינוי מהותי במצב הביטחוני ברוב חבלי הארץ (הצפון הוא סיפור שונה לחלוטין) הענף ימשיך לצלוח בסך הכל את המשבר שפקד אותו עוד לפני ה-7 באוקטובר. המגמה של הריבית בכיוון מטה, משיכת ההגה של הקברניטים לכיוון הנכון ולפי צרכיו של המשק והעמידה של החברות למול המשבר הגדול שפקד אותן, מציגים ממעוף הציפור סימנים חיובים על כך שבשנת 2025 השוק יתמתן ויחזור פחות או יותר לימיו הטובים מלפני מספר שנים.

דירה למכירה, צילום: קוקו

הכותב הינו נשיא לשכת רואי החשבון בישראל ובעל משרד שרייבר את שרייבר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר