הצמחים שיכולים לטפל בשלל בעיות

צמחי הבר עשויים לסייע לחולי סרטן, להוריד את רמת הסוכר בגוף ולטפל בשלל בעיות עור, אבל אנחנו נוטים להתעלם מהם כי הם גדלים בחופשיות בטבע

צילום: באדיבות ציון סימן טוב // ניפת כפופה

בתקופה הזו של השנה פורחים בכל רחבי הארץ שלל פרחים צבעוניים דוגמת כלניות, רקפות, תורמוסים ואירוסים - כולם פרחים מוגנים שאסור, כמובן, לקטוף. מי שמושכים פחות את תשומת הלב שלנו הם צמחי הבר הפשוטים למראה, הלא מוגנים, שגדלים בשפע ובחופשיות בטבע ושעבור רובנו הם "שקופים" וחסרי ייחוד. אבל לרבים מהם, מתברר, עשויות להיות סגולות ריפוי, שחלקן אף מגובה מחקרית.

לשמור על הבר

אחד המומחים לצמחי בר הוא ציון סימן טוב ממושב כרם מהר"ל, מומחה לשיקום נופי שזה 20 שנה מציל צמחי בר משטחים שעליהם נסללים כבישים ונבנים פרויקטים נדל"ניים. צמחי הבר נעקרים באופן ידני טרם הבנייה, נשתלים מחדש במשתלת "זרעים מציון" שבמושב, ובתום הפרויקט הנדל"ני מוחזרים לשטח בשיתוף פעולה עם אגרונומים ואדריכלי הפרויקט. כך גם ניתן לרכוש במשתלה זרעים לכל צמחי הבר הללו ולגדל אותם באדנית, בחצר או במרפסת, בהתאמה לצורכי הגידול שלהם.

"עקב הביקוש העצום להצלת צמחי בר בשטחים המיועדים לבנייה אנו נעזרים במתנדבים רבים, שחלקם הגדול מגיע אלינו דרך אפליקציית סאנדו מבית השומר החדש, המקשרת בין חקלאים למתנדבים", מסביר סימן טוב. במשתלה שלו גדלים כ־1,200 מינים של צמחי בר מתוך 2,200 שיש בארץ, ששימשו גם לפרויקטים נוספים בפיקוחה של רשות הטבע והגנים.

סימן טוב מסביר שרבים מצמחי הבר הם צמחי מרפא שמועילים לריפוי תחלואים שונים באדם, ומביא כמה דוגמאות לצמחי בר שאינם מוגנים ושהצטברו עדויות רבות לכך שהם מסייעים בתהליך ריפוי של מחלות או בעיות שונות. עם זאת, הוא מדגיש שההמלצות אינן מחליפות ייעוץ רפואי ותרופתי, ושיש לוודא היטב עם איש מקצוע את זיהוי הצמחים כדי שלא לקטוף בטעות צמחים רעילים.

צמח אשפתות בארון התרופות

"שרביטן מצוי הוא צמח בר ירוק עד ונפוץ, הגדל כשיח דמוי חוטים חלקים ליד עצי ברוש ועצי זית. מחקרים בארץ וברחבי העולם מצאו כי הוא עשוי לסייע לחולי סרטן באמצעות שתיית מיצוי של עליו הירוקים", אומר סימן טוב ומסביר כי להכנת המיצוי שוטפים כ־100 גרם ענפים צעירים של שרביטן מצוי, מכניסים לסיר עם חמישה ליטרים מים, מכסים ומרתיחים. לאחר הרתיחה ממשיכים לבשל על אש קטנה במשך שעתיים וחצי, ואז מסננים דרך חיתול בד את הנוזל בלבד, ושותים ממנו שתי כוסות עד ליטר אחד במהלך היום.

צינתרה ורודה // צילום: באדיבות ציון סימן טוב
צינתרה ורודה // צילום: באדיבות ציון סימן טוב

להורדת רמות הסוכר בגוף ממליץ סימן טוב על צמח הבר געדה מצויה (ג'עדה) - צמח מר שצומח באזור ההר ברוב חלקי הארץ, אשר לעיסת שני עלים ממנו ממריצה את הלבלב לייצר אינסולין, מה שמשפיע באופן מיידי על ירידת רמות הסוכר. "צמח מעניין נוסף הוא דושן שעיר - צמח אשפתות שגדל בנחלים ובקרבת אתרי אשפה, שברוסיה נוהגים לרפא בעזרתו פסוריאזיס (מחלת עור). בעקבות בקשות שהגיעו אלי התחלתי לגדל אותו במשתלה, ואנשים מעידים שהוא אכן עוזר להם מאוד בהקלת התסמינים. במקרה הזה לא מדובר בלעיסה או בשתייה, אלא בטבילה באמבט מים, שלתוכו מוכנס מיצוי של העלים שהורתחו במים וסוננו. יש לטבול באמבט פעם ביום במשך 20 ימים. הטיפול אינו מתאים לחולי לב".

לתסמיני חרדה ודיכאון, שהתרבו מאוד מאז הקורונה, ממליץ סימן טוב על נפית כפופה (נפית החתולים) - צמח בר הגדל באזור ההר מבאר שבע עד הגליל העליון, ופורח בצבע סגול בסוף החורף. "יש לחלוט שלושה עלים ממנו בכוס תה ולשתות. הוא בעל ריח נעים ואינו מר, ואפשר להוסיף לו עלים של זוטה לבנה".

למערכת הריאות והנשימה הוא ממליץ על צמח הבר צתרה ורודה, שעליו קטנים כגרגירי אורז והוא צומח בכל הארץ. גם כאן יש לחלוט כמה עלים קטנים בכוס מים, כדי לחוש בהקלה בנשימה ובשיפור קליטת החמצן בכלי הדם.

ונעבור לעור

הנטורופתית וההרבליסטית הקלינית אסתר לחמן, מחברת הספר "רוקחות טבעית", מספרת על יתרונות הסרפד ושיבולת השועל הירוקה, המוכרת כצמח שהילדים זורקים זה על זה ונתפס בבגדים. "הסרפד עשיר בברזל ובמינרלים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום וסיליקה. הוא מעולה לחיזוק השיער, הציפורניים, השיניים והעצמות. שיבולת שועל ירוקה טובה מאוד לאיזון הורמונלי, והיא מעולה לנשים הסובלות מתופעות גיל המעבר וגם מחרדות ומדיכאון. השימוש בשני הצמחים זהה - מפזרים את העלים על תבנית ומייבשים במרפסת במשך יום (מומלץ לכסות בחיתול בד מפני חרקים). את העלים המיובשים שומרים בצנצנת, ובכל יום מכינים בקנקן חליטה משתי כפות של הצמח המיובש (סרפד או של שיבולת שועל ירוקה) עם חצי ליטר מים רותחים. מצננים ושותים במהלך היום".

צילום: ראדה איליאייב
צילום: ראדה איליאייב

לחמן, שבבעלותה גם חברת ערוגות המייצרת מוצרי טיפוח טבעיים מצמחים לגוף ולפנים, ממליצה על שני צמחי בר נוספים שיעילים לטיפוח העור. לדבריה, "הצמח הזמין והיעיל ביותר לטיפוח הוא חוביזה, שעשיר בוויטמין C שנספג היטב בזכות ויטמין K שמצוי בסיבים שלו. כדי להכין מסיכה שתסייע להבהרת כתמי פיגמנטציה, טחנו בבלנדר שתי כוסות עלי חוביזה טריים עם חצי כוס מיץ לימון וחצי כוס שמן צמחי כגון שקדים, זרעי ענבים, קוקוס או חמניות. תקבלו משחה ירוקה שתוכלו לשמור עד שבוע במקרר. מרחו ממנה על הפנים בערב למשך חמש דקות ושטפו".

הצמח השני הוא הדס ריחני, הגדל כשיח בעל פרחים לבנים. הפעם מציעה לחמן לקטוף את העלים ולייבשם בחוץ למשך יום, ואז לטחון אותם לאבקה במטחנת תבלינים או במג'ימיקס. לאחר מכן יש לערבב במג'ימיקס כוס מהקמח שהתקבל עם חצי כוס שמן זית. "מתקבלת משחה ריחנית ומדהימה, שמעולה לחיזוק שורשי השיער ולעור הפנים. לחיזוק השיער יש למרוח את המשחה על הקרקפת למשך עשר דקות ואז לחפוף. לרענון הפנים יש לבצע עיסוי בתנועות מעגליות על פני העור, ואז לשטוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר