נשים לומדות יותר באקדמיה, אך פחות במקצועות הריאליים

מסקר שערכה הלמ"ס בנושא סטודנטיות לתואר ראשון בתחומי המדע והטכנולוגיה עולה כי לנשים נטייה ללמוד מקצועות ביולוגיים, לעומת הייצוג החסר בתחומי ההנדסה ואדריכלות

14% מהנשים לעומת 29% מהגברים לומדים את לימודים ה-STEM // צילום: Gettyimages // 14% מהנשים לעומת 29% מהגברים לומדים את לימודים ה-STEM

למרות שישנן יותר נשים בלימודים אקדמיים מגברים, הן משתלבות פחות באופן משמעותי בקרב הלומדים את מקצועות תחומי המדע והטכנולוגיה. מדובר ב-14% מהנשים לעומת 29% מהגברים, כך עולה מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא סטודנטיות לתואר ראשון בתחומי המדע והטכנולוגיה לשנת תשנ"ו -תש"ף, כלומר מ-1996-1995 ועד 2020-2019.

לאורך השנים, שיעור הלומדות את מקצועות ה-STEM, תחומי המדע והטכנולוגיה, מתוך כלל הסטודנטיות, נותר יציב ואינו מושפע ממגמות בתחום ההיי-טק, לעומת הנתון המקביל בקרב גברים. לכן, בתקופות בהן הביקוש גדל, הפער בין גברים לנשים מתרחב, ובתקופות שפל, הפער מצטמצם.

עוד עולה מהסקר, כי 30% מהנשים הזכאיות לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע, ממשיכות ללימודי תואר ראשון במקצועות המדע והטכנולוגיה - וזאת לעומת 5% בלבד מהזכאיות לבגרות במקצועות אחרים. השיעורים המקבילים בקרב גברים עומדים על 48% ו-13% בהתאמה.

פתיחת שנת הלימודים במרכז האקדמי ויצו חיפה. ארכיון // צילום: הרצי שפירא
פתיחת שנת הלימודים במרכז האקדמי ויצו חיפה. ארכיון // צילום: הרצי שפירא

כמו כן, על פי תוצאות הסקר, 42% מהנשים שציון הבחינה הפסיכומטרית שלהן גבוה מ-700, ממשיכות ללימודי תואר ראשון, לעומת 18% מהנשים עם ציון נמוך יותר. השיעורים המקבילים בקרב גברים עומדים על 60% ו-43% בהתאמה.

 

אחוז הלומדים והלומדות את מקצועות ה-STEM, שהתגוררו ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים (10-8), גבוה ב-25% מהנתון המקביל בקרב סטודנטים מיישובים שבאשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים (3-1). מדובר ב-28% ו-22% בהתאמה.

מתוך כלל הסטודנטים לתואר ראשון במקצועות ה-STEM, אחוז זהה של גברים ונשים לומדים בתחום המתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (26%). מנגד, לנשים ייצוג יתר בתחום המדעים הביולוגיים, 23% מהנשים לעומת 6% מהגברים וייצוג חסר בתחום ההנדסה ואדריכלות: 42% ו-62%, בהתאמה.

פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. ארכיון //  צילום: דודו גרינשפן
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. ארכיון // צילום: דודו גרינשפן

יחד עם זאת, הפער בתחום ההנדסה ואדריכלות הולך ומצטמצם - משנת תשנ"ח (1998-1997) עד תש"ף (2020-2019) קטן הפער ב-17 נקודות האחוז מ-25% עד ל-8%. מבין מקצועות המדע והטכנולוגיה, נשים נוטות יותר מגברים ללמוד את מקצועות הביולוגיה והמתמטיקה, ואילו גברים נוטים יותר מנשים ללמוד הנדסת מכונות והנדסת חשמל.

אחוז הנשים שלמדו ביולוגיה לתואר ראשון עמד על 16% לעומת 4% גברים. אחוז הנשים שלמד מתמטיקה עמד על 8% לעומת 4% גברים, בכימיה מדובר על 4% לעומת 1% גברים, בהנדסת תעשייה וניהול מדובר על 12% לעומת 9% גברים, בארכיטקטורה ובינוי ערים מדובר על  4% לעומת 1%.

לעומת הנתונים עד כה, בתחומים אחרים קיימת מגמה הפוכה. בתחום הפיזיקה מדובר על 2% נשים לעומת 4% גברים, בתחום הנדסת מחשבים - מדעי המחשב מדובר ב-4% נשים לעומת 7% גברים, בתחום מדעי המחשב מדובר ב-14% נשים לעומת 19% גברים, בתחום הנדסת מכונות מדובר ב-2% נשים לעומת 9% גברים ובתחום של הנדסת חשמל מדובר ב-4% נשים לעומת 18% גברים.

פיצוץ "בועת ההיי-טק" הביא לצמצום הפער בין המינים

באופן כללי, כאמור, נשים משתלבות יותר מגברים בלימודים אקדמיים. מדובר ב-70% ו-61% מבין הזכאים לבגרות, בהתאמה,  אך בקרב הלומדים את מקצועות ה-STEM, לנשים ייצוג חסר משמעותי, קרי 14% מהנשים לעומת 29% מהגברים.

שגשוג ענף ההייטק בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, עודד רבים לרכוש השכלה גבוהה בתחום. השיא נרשם בראשית שנות האלפיים - אז מתוך הסטודנטים החדשים מחצית מהגברים וחמישית מהנשים, החלו לימודים לקראת תואר ראשון במקצועות ה-STEM.

אונברסיטה העברית הר הצופים // צילום: אורן בן חקון
אונברסיטה העברית הר הצופים // צילום: אורן בן חקון

פיצוץ "בועת ההיי-טק" הביא לירידה באחוז הרוכשים השכלה בתחום, בעיקר בקרב גברים, וכתוצאה מכך לצמצום הפער בין המינים. השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו בשנת הלימוד תשע"ב (2012-2011), אז רק 37% מתוך סך הסטודנטים הגברים ו-13% מהנשים, למדו לקראת תואר ראשון במקצועות ה-STEM.

מאז ועד לשנת תש"ף חלה התאוששות בשיעור המבקשים לרכוש השכלה גבוהה בתחום. בשנת הלימודים תש"ף (2020-2019), שיעורי הסטודנטים החדשים לתואר ראשון במקצועות ה-STEM מתקרב לשיעורי השיא של תחילת שנות האלפיים, ויחד איתם גדל הפער בין גברים לנשים עם 47% ו-19% מהסטודנטים, בהתאמה.

עוד עולה מהנתונים כי בממוצע 48% מהגברים ו-30% מהנשים הזכאים לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע,  המשיכו ללימודי תואר ראשון במקצועות הSTEM-, לעומת 13% מהגברים ו-5% מהנשים הזכאים לבגרות שאינה מוגברת במקצועות אלו.

כלומר, נטייתן של נשים הזכאיות לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות ה-STEM, גבוהה פי 6 מזו של זכאיות לבגרות במקצועות אחרים. הנתון המקביל בקרב גברים עומד על פי 3.7.

מכללת תל חי // צילום: אייל מרגולין - ג'יני
מכללת תל חי // צילום: אייל מרגולין - ג'יני

באוכלוסייה הערבית הפערים גדולים עוד יותר. נטייתן של נשים הזכאיות לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע, להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות הSTEM-, גבוהה פי 9 מזו של זכאיות לבגרות במקצועות אחרים. בקרב גברים הנתון גבוה מעט יותר ועומד על פי 9.3.

באוכלוסייה היהודית, נטייתן של נשים הזכאיות לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע, להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות ה-STEM, גבוהה פי 6.8 מזו של זכאיות לבגרות במקצועות אחרים. בקרב גברים הנתון עומד על פי 3.4.

נטייתן של נשים שציון הבחינה הפסיכומטרית שלהן גבוה מ-700 להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות ה-STEM, גבוהה פי 2.3 מזו של נשים עם ציון נמוך יותר. בקרב גברים הנתון המקביל עומד על פי 1.4.

בקרב בעלי הציונים הנמוכים מ-700, נטייתם של גברים להמשיך ללימודי תואר ראשון במקצועות ה-STEM גבוהה פי 2.4 מזו של נשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר