בית הדין בהאג יחקור את טורקיה על פשעי מלחמה?

בעקבות פניית ארגון "שורת הדין", אולצה התובעת הראשית להודיע כי תבדוק אפשרות לפתוח בחקירה בגין כיבוש צפון קפריסין • המהלך עשוי להשפיע על החקירה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן // צילום: רויטרס // נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

התובעת הראשית של בית הדין הפלילי בהאג, פאטו בנסודה, נאלצה להודיע היום (חמישי) שהיא תבדוק אפשרות של פתיחת חקירה נגד טורקיה על פשעי מלחמה בגין כיבוש צפון קפריסין, שהחל ב-1974. למהלך זה עשויה להיות השפעה על הטיפול בתביעה אפשרית נגד ישראל, שכן עד כה נמנעה התביעה מלדון בנושא זה והתמקדה רק בישראל.

טורקיה הייתה בין המדינות שבירכו על החלטת שופטי בית הדין, לפיה לגוף הבינלאומי יש סמכות לדון בסוגיית פשעי מלחמה שבוצעו ב״איזורים שנכבשו ע״י ישראל ב-1967״. טורקיה גם עמדה מאחורי ניסיון להביא לפתיחת חקירה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג בגין תקיפת משט ה״מאווי מרמרה״. התביעה, שהוגשה ע״י מדינת איי קומורו, נפסלה.

התביעה נגד טורקיה הוגשה על ידי ארגון "שורת הדין" בשם נציג קפריסאי בפרלמנט האירופי וארגון זכויות אדם קפריסאי לפני שבע שנים, אך לא טופלה למרות פניות חוזרות ונשנות. כעת, לאחר פניה של "שורת הדין" לגוף הפיקוח העצמאי של בית הדין הפלילי הבינלאומי - הבוחן התנהלות בלתי ראויה של גורמים בבית הדין, הצהירה התובעת בנאום שנשאה, כי היא תכריע גם בעניין הטורקי טרם פרישתה בחודש יוני הקרוב. מטרת התביעה שהוגשה ע״י ״שורת הדין״ הייתה לכבול את ידי בית המשפט בהאג לעסוק בעניין הישראלי, מתוך הבנה שהעלאת הנושא הטורקי עשויה לשמש כראיה לכך שבית הדין נמנע מטיפול בסכסוכים טריטוריאליים אחרים. טורקיה, כמו ישראל, אינה חברה בבית הדין הבינלאומי. קפריסין, מנגד, היא חברה בבית הדין מאז שנת 2002.

הגוף המבקר של בית הדין - IOM - קבע במכתבו שלתובעת שיקול דעת וסדרי עדיפויות משלה. עם זאת, הודעתה של התובעת שהיא מתחילה בבדיקת התביעה נגד טורקיה על פשעי מלחמה בצפון קפריסין אינה מקרית. במכתבו, דוחה הגוף המבקר טענה של ״שורת הדין״ שפגישה שקיימה בנסודה עם יו״ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, ב-2015 לא היוותה חריגה אתית של התובעת מתפקידה, וכי המנדט שלה מאפשר לה גם להיפגש עם מנהיגי מדינות.

ה-IMO הוא גוף הפיקוח העצמאי של בית הדין הפלילי הבינלאומי, שהוקם בהחלטה של עצרת המדינות החברות בבית הדין כדי לשמש כגוף האמון על קיום תהליכי עבודה יעילים וראויים בגופים השונים של בית הדין. בנוסף, הוענקה לו הסמכות לבחון התנהלות בלתי ראויה ומעשי שחיתות מטעם גורמים בבית הדין.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר