"התמכרתי": צחי הלוי חושף אהבה חדשה

במהלך משבר הקורונה רבים ביקשו למצוא שקט נפשי באמצעות הספורט היחידני • הכירו את "טריקונה", שיטה חדשה שמשלבת בין אימונים עצימים לעולם תרגול המודעות העצמית

מאז שהיא מכירה את עצמה, מיכל (37) עסקה בספורט. היא ניסתה לא מעט שיטות ובחרה בשנים האחרונות להתמקד בספורט האינטנסיבי הכולל אימונים פונקציונליים, HIIT ואירובי. עם זאת, הקורונה הביאה אותה לחפש משהו אחר, נוסף, שירגיע לה גם את הנפש.

כתבת: לי מור // צילום: משה בן שמחון

"בשנים האחרונות אני מתמקדת באימונים עם דופק גבוה ומסיימת אותם מיוזעת, אדמדמה ובעיקר מרוצה. בתקופת הקורונה מצאתי את עצמי עושה לא מעט אימונים בזום בבית, אך תחושת הסיפוק שלרוב אופפת אותי בסיום האימונים לא הייתה שלמה. המתח מהמצב, החרדה מהמגיפה והחשש הכלכלי נתנו את אותותיהם, ולמרות שניסיתי להתאמן יותר, זה לא מילא את החלל שהמצב הנוכחי הביא אותי אליו, מה שגרם לי לחפש את המקום השלם, הרגוע והתחלתי להוסיף יוגה לאימונים שלי". 

מיכל מעידה שזה לא היה קל בהתחלה, מאחר שהיא רגילה לקצב המהיר, אבל אחרי כמה תרגולים היא מצאה משהו שישלים לה את מה שהיה חסר. האימונים האינטנסיביים לצד אלו הרגועים שמתחברים לנפש השקיטו אותה וגרמו לה להרגיש יותר טוב. 

''משבר הקורונה הביא מתאמנים רבים ליציאה מאזור הנוחות שלהם. בעוד אנשים מסוימים גילו מחדש את הספורט האירובי, אחרים עברו לענפי ספורט שנתפסים ככאלה שמרגיעים את הנפש' כמו יוגה ופילטיס", אומרת נטלי תמם, פסיכולוגית ספורט ב-adidas ישראל. "השינויים בהרגלי הספורט יצרו התמודדויות חדשות ואף תחושת השגיות מחודשת. למשל מרימי משקולות כנראה יאבדו ממסת גופם, אך עדיין עדיף מצב זה עדיף על פני לא להתאמן בכלל. ביום רגיל כנראה שהדבר היה משפיע עליהם מנטלית בצורה חזקה, אך כיוון שבמקרה הזה מדובר בגזרה שאינה בשליטתם מאחר שחדרי הכושר עדיין סגורים, כנראה שהדבר ישפיע עליהם מנטלית בצורה הרבה יותר מועטה".

לדבריה, מתאמנים רבים שהרגישו סוג של מיצוי נחשפים לתחומי ספורט חדשים ומגלים מחדש את האתגרים והתחרותיות. "לא ידוע מה יהיה ביום שאחרי, האם אנשים יחזרו להתאמן בתוך חדרי הכושר או ישמרו את הפעילות בחוץ. אך עצם העובדה שהנגיף גרם לכולנו לצאת מאזור הנוחות שלנו יכולה רק להטיב עמנו ולפתוח את הראש והגוף לאימונים שונים וחדשים".

צחי הלוי ועומר רוזנברג // צילום: Next Fitness
צחי הלוי ועומר רוזנברג // צילום: Next Fitness

כמו מיכל, רבים חוו בתקופת קורונה שינויים במצב הרוח וחיפשו מה יעשה להם טוב. גם מאמן הכושר והבעלים של מועדון NEXT, עומר רוזנברג, חש את זה בשני הכובעים שלו: המאמן והמתאמן, והחליט לשלב את האימונים שלו לשיטה חדשה בשם "טריקונה", שהיא שיטת אימון המשלבת אימונים עצימים לצד אימוני זרימה ותרגול מודעות, ובאמצעותה ניתן ליצור איזון גוף¬-נפש.

"אנחנו בעיצומו של תהליך ארוך שנים שקיבל תאוצה עם תחילת המגיפה", אומר רוזנברג. "כולם כבר מבינים שהעולם השתנה, וזה בא לידי ביטוי בכל תחומי החיים, ובהם גם בעולם הוולנס. הטריקונה נועדה כדי לתת מענה לאדם השלם, זה שצריך לנוע בין אש למים, בין רעש לשקט. השיטה כוללת אבחון האדם שמולי, כך שההיכרות איתו מאפשרת לנו לבנות תכנית אימון שתהיה תפורה עבורו ועבור מצבו הפיסי והמנטלי, זה למעשה חיבור של גוף לנפש. 

אחד מהמתאמנים שניסו את השיטה והתמכרו הוא השחקן צחי הלוי שהעלה פוסט באינסטגרם על כך,  בו כתב כי "בחיי נחשפתי לתחומי ספורט רבים. בצעירותי הייתי שחיין תחרותי, בצבא נחשפתי לקרב מגע, בתקופה שלי כרקדן בלהקת מיומנה נחשפתי ליוגה ולקפוארה, בבגרותי שילבתי גם הליכה וריצה בטבע ועבודת כוח עם משקולות ומשקל גוף. לאורך הזמן השתרשה בי המודעות וההקשבה לגוף, והתובנה כמה הפעילות הגופנית הכרחית עבורי וכמה היא עוזרת לי למצוא את האיזון. היא מחדדת לי את השאיפות, מפתחת בי את היצירתיות, משפרת לי את יכולת הריכוז ומקנה לי שקט נפשי, במיוחד בזמנים מאתגרים כמו השנה האחרונה שאנחנו חווים. כשעומר חשף בפני את הטריקונה, שיטת האימון שמשלבת בתוכה את היוגה ביחד עם אימון פונקציונלי, בקשתי מיד לנסות והתמכרתי לאמת שבשיטה".

לשאלה מה גרם לרוזנברג למצוא שיטת אימון חדשה דווקא בתקופה שכל חדרי הכושר סגורים הוא עונה כי "הסגר הראשון גרם לי לזעזוע פנימי והוציא אותי מהמקום הנח שלי. כמו שרציתי להאמין שיהיה בסדר והכל יחלוף כמו שפעת, כך הבנתי עד כמה מה שאנחנו עוברים הוא משמעותי. כל זה הציף בי תחושה פנימית שמלווה אותי עוד מהימים שעסקתי באומנויות הלחימה שבהם למדתי לצמוח מבפנים החוצה. את הדרך הזו רציתי להכניס לתוך עולם הפיטנס ולהעביר שהספורט יכול לגרום לנו להיות מאוזנים ומאושרים, זה הערך האמיתי בעיניי". 

"שילוב בין אש למים" // צילום: GettyImages
"שילוב בין אש למים" // צילום: GettyImages

איך האימון מתבצע בפועל?

"הטריקונה, ובעיקרה אימון הדגל של השיטה, כולל חצי שעה של אימון HIIT עצים וחצי שעה של יוגה עם שינוי אווירה, מוזיקה ואורות, כך אנחנו משלבים ויוצרים אימון מרתק עם היי מטורף. בתחילת התהליך מקבל התלמיד שאלון אישיות מדעי שנבנה על בסיס מחקרים בשיתוף ד"ר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון. את השאלון המתאמנים ממלאים פעמיים, בתחילת התהליך ואחרי שלושה חודשים, וזאת על מנת לבחון את ההתקדמות והשינוי".

איך השילוב בין מהיר ורגוע פועל על הגוף ולמה הוא טוב?

"הטריקונה נוגעת באדם כאדם, עם מודעת לעובדה שבכולנו יש גם אש וגם מים. אלה מאתנו שעשו רק אימונים עצימים מודעים מאד לאש שבתוכם ולדרך לתת לה ביטוי, ואלה מאתנו שעשו רק יוגה מודעים ליכולות השליטה במים שבהם. המטרה בטריקונה היא להוציא מכל אחד מאתנו את החלקים הרדומים יותר, הלא מודעים, ויחד לעבור תהליך של מודעות ודיאלוג פנימי יום יומי של מה נכון לי עכשיו ומה אני צריך לעשות בשביל זה, איגרוף, יוגה, פילאטיס או היט. השילוב הזה מאפשר לנו ללמוד איך להתנהל בתוך תנודות החיים הקיצוניות, תראו מה קרה פה, מיום של פריחה כלכלית עברנו לחרדה לעתיד לבוא. גם הטריקונה מאפשרת לנו לנוע בין אינטנסיביות מקסימלית לשקט פנימי".

יוגה עובדת על שרירים מסוימים ועל מתיחת הגוף ואימונים אינטנסיביים עובדים חזק על שרירים אחרים - מה תגיד לאלה שיאמרו שזה כמו תפסת מרובה לא תפסת ולא משיגים עד הסוף את המטרה?

"כמורה ליוגה וגם לאימונים עצימים אני יכול לספר שהאימונים משלימים אחד את השני באופן מדהים. התמקדות בדבר אחד בלבד היא זו שבגדר תפסת מרובה לא תפסת. העולם השתנה והמטרה שלנו היא להגיע לאיזון. השריר הכי גדול או השפגט הכי יפה אינם בהכרח מוכיחים שתפסת, השקט הפנימי שלך והבריאות הגופנית על כל מרכיביה הם הם המדד האמיתי בעיניי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר