אי-ספיקה - ונורת אזהרה: בתי החולים לא עומדים בעומס

הרופאים במחלקות הקורונה מזהירים: "אנחנו נמצאים באירוע רב נפגעים, נאלצים לבצע העדפות" • "התקופה הקרובה צפויה להיות קשה במיוחד, חוששים שגל התחלואה עדיין לא הגיע לשיאו" • החשש העיקרי - טרגדיה נוספת, כמו באיכילוב: "זה יכול לקרות בכל מקום"

מחלקת קורונה בביה"ח רמב"ם // צילום: הרצי שפירא

בבתי החולים ברחבי הארץ מדווחים על קושי לעמוד בעומס הטיפולים, ומדגישים כי ייתכן ששיא התחלואה בקורונה עוד לפנינו. "יש מחיר לעומס, אך אנחנו נלחמים בשיניים, לא מוותרים על אף אחד ועובדים מאוד קשה", סיפר ד"ר אסף מילר, מנהל מחלקת טיפול נמרץ-קורונה ברמב"ם, בשיחה עם "ישראל היום". לדבריו, בשל העומס הגדול, אחות אחת מטפלת בשלושה מטופלים במקום בשניים - ובמקרים חריגים גם בארבעה מטופלים.

ד"ר אסף פרץ, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים אסותא באשדוד, מוסיף כי "הגל הנוכחי של החולים מאופיין בחולים קשים יותר, בטווח גילאים נמוך יותר ובהדבקה מהירה יותר. האופוריה שבאה בעקבות החיסונים הסיתה את הקשב הציבורי מהחובה להמשיך ולשמור על ההנחיות. התקופה הקרובה צפויה להיות קשה במיוחד".

בירושלים, בשל העומס במחלקות הקורונה בבתי החולים בעיר במשרד הבריאות הנחו לפנות מחצית מהחולים באזור הבירה לאזור המרכז. פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת פנימית ב' ומחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם, אמר ל"ישראל היום": "נוספו לנו 150 מיטות קורונה על אותו צוות אחיות ורופאים, אמנם עם סיוע של צוות רפואי, אבל זה עומס קשה. אנחנו נמצאים באירוע רב נפגעים ואתה עושה העדפה. אתה לא יכול לגשת לכל הפצועים. לפעמים יהיו כאלה שלא יקבלו תשומת לב בגלל העומס".

מחלקת קורונה באסותא אשדוד // צילום: לירון מולדובן
מחלקת קורונה באסותא אשדוד // צילום: לירון מולדובן

ד"ר אריאל רוקח, מנהל היחידה לטיפול נשימתי במרכז הרפואי, הדגיש אף הוא: "העומס הפיזי גבוה כי עובדים עם מיגון שקשה לעבוד איתו, ויש גם את הסיכון בעבודה. אנחנו משתדלים להגדיל את הצוותים עד כמה שאפשר ובודקים את עצמנו תמיד".

מנהל המרכז הרפואי סורוקה, ד"ר שלומי קודש, עדכן כי בשל עומסי התחלואה, החל בית החולים לקלוט חולים מבתי חולים אחרים. "אנו נמצאים בעיצומו של גל שלישי של תחלואת קורונה, ואני חושש שעדיין לא הגענו לשיאו", אמר אתמול.

תחלואה גבוהה בבני 50

במרכז הרפואי ברזילי באשקלון הודיעו שיפתחו מחלקת קורונה נוספת: "מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב'". לדברי פרופ' יניב שרר, מנהל המרכז הרפואי ברזילי: "בית החולים טיפל בגל הנוכחי של הקורונה במאות חולי קורונה, וכחלק מההיערכות שלנו אנו מחזירים לפעילות מחלקת טיפול נמרץ קורונה נוספת".

מחלקת קורונה בברזילי // צילום: יוסי זליגר
מחלקת קורונה בברזילי // צילום: יוסי זליגר

גם במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה פתחו מחלקה נוספת. "חלה עלייה מדאיגה בכמות החולים ובמצבם, ופתחנו מחלקה שלישית למאומתי קורונה", סיפר אתמול ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל המרכז.

"הייתה עלייה של מאות אחוזים במספר החולים המאושפזים בשבועיים האחרונים - רובם חולים קשים", מסביר מנהל מחלקת קורונה בבית חולים בילניסון בפתח תקווה, פרופסור אלון גרוסמן. "יש מצד אחד את החיסון, אך מצד שני יש את המוטציות של הווירוס. אנחנו רואים עלייה מאוד משמעותית של תחלואה בבני 50 שעדיין לא חוסנו".

"תמיד בבדיקה עצמית"

שיחת היום בקרב הרופאים הבכירים בבתי החולים הייתה הטרגדיה באיכילוב, שהביאה למותו של משה חרזי ז"ל. ד"ר אסף מילר מרמב"ם הודה כי "אין יחידת טיפול נמרץ שלא קורה בה שמנשם מתנתק מצינור הנשמה של חולה. המטרה היא לזהות ולטפל מהר. אנחנו רחוקים מלהיות אחרי המגפה".

מחלקת קורונה בביה"ח רמב"ם // צילום: הרצי שפירא
מחלקת קורונה בביה"ח רמב"ם // צילום: הרצי שפירא

גם מנהל המרכז הרפואי הרצוג בירושלים, ד"ר קובי חביב, מדגיש: "המציאות היא תובענית ודורשת החלטות כבדות. האירוע באיכילוב מחייב לבדוק את עצמנו שוב. איכילוב הוא בית חולים מצוין ואם זה קרה באיכילוב - זה יכול לקרות בכל מקום. המסקנה היא שצריך לבדוק את עצמנו כל הזמן, להיות עם אצבע על הדופק ולשדר את זה לצוות".

ד"ר רוקח משערי צדק מסכם: "העומס אדיר. אני בטוח שהצוות באיכילוב הוא מעולה ומקרה כזה עלול לקרות בכל מקום. אנחנו עושים הכול בודקים את עצמנו פעם ועוד פעם. אם ראינו שזה קרה במקום שמוגדר טוב, אני בטוח שזה יכול לקרות במקומות נוספים".

"עדיין אין צפי לירידה במספר החולים"

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, פנה אתמול למנהלי בתי החולים והנחה אותם להוסיף מיטות לחולי קורונה, בעקבות הזינוק בהיקפי התחלואה. 

לפי טבלה שצירף המנכ"ל למכתב, היעד הוא 3,200 מיטות בסך הכל, לעומת הכמות הנוכחית שעומדת על 2,000. לפי הנחיה זו, רבע מכלל מיטות האשפוז בישראל יוקצו לקורונה. לצד זאת, הדגיש פרופ' לוי כי "אין מקום לסרב לקבל חולים עקב חוסר מקום אשפוז, אלא יש להיערך בהתאם".

"אנו בעיצומו של גל שלישי ועדים לקצב הולך וגובר של חולים הנזקקים לאשפוז, עם מספר חולים קשים וקריטיים גבוה מהגלים הקודמים", הוסיף לוי במכתבו. "בשבועיים הקרובים, עדיין אין צפי לירידה במספר החולים. עומס התחלואה הנוכחי מותח את ההיערכות לקצה גבול היכולת".  

מחלקת קורונה בשערי צדק // צילום: אפרת אשל
מחלקת קורונה בשערי צדק // צילום: אפרת אשל

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף כי אם תוספת המיטות לא תענה על הביקוש, המערכת תידרש לפתוח מיטות לאשפוז חולי קורונה על חשבון אלה הקיימות. כמו כן, הנחה להוריד עומסים מהצוותים המטפלים בקורונה על ידי גיוס צוותים נוספים מאותו בית חולים, תוך בחינת הצורך בהפחתה או בביטול פעילות שאינה דחופה.

בכיר במשרד הבריאות הודה כי "שקלנו להוציא הנחיה להפסיק לבצע פעולות אלקטיביות כמו ניתוחים ומרפאות חוץ, כפי שהיה בגל הראשון, אך הוחלט שלא. גם בגלל הניסיון שנצבר בגל הראשון והשני וגם בשל רצון של בתי חולים לקבל החלטות באופן עצמאי. כל בית חולים יכול לבצע התאומות בהתאם לצרכים שלו בצורה הכי טובה".

בהצהרה שמסר אתמול הדגיש ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, כי "העומס קיים בכל המחלקות, והטיפול במצב כזה הוא לא אופטימלי". לדבריו, "יש מחסור בכוח אדם למול מספר המטופלים, בחלק ממחלקות הטיפול הנמרץ שינו את היחס בין מספר מטופלים לכל אחות. שמענו מהשטח דיווחים על ירידה בזמן האשפוז ותמותה מהירה יותר והנחיתי לבחון את הנתון הזה".

השתתפו בהכנת הידיעה: מיטל יסעור בית-אור, ירון דורון, גדי גולן ויורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר