משפחות שכולות נגד בית הספר הריאלי בחיפה

מנכ"ל בצלם ונציגים מהאגודה לזכויות האזרח ומתנועת "קריים מיניסטר" אמורים להשתתף ביום עיון שיתקיים בביה"ס • "מרגיש כאילו בני נרצח שוב", אמר אב שכול • לאחר הפרסום ב"ישראל היום", שר החינוך גלנט הנחה "לאסור על הארגונים להרצות בפני תלמידים"

בית הספר הריאלי שבחיפה // בית הספר הריאלי שבחיפה

סערה בבית הספר הריאלי בחיפה: הורים ותלמידים בבית הספר, בהם משפחות שכולות שיקיריהם נרצחו בפיגועים, דורשים לבטל לאלתר יום עיון שצפוי להתקיים מחר (שני) לתלמידי שכבת י"ב בבית הספר היוקרתי שבכרמל, שבו ישתתפו מנכ"ל בצלם חגי אלעד, נציג מהאגודה לזכויות האזרח ונציג מתנועת "קריים מיניסטר".

הורים ותלמידים בבית הספר אומרים כי כניסתם לבית הספר של גורמים כגון ארגון בצלם והאגודה לזכויות האזרח, הפועלים בין היתר למתן ייצוג משפטי למחבלים ולפעילים בארגוני טרור פלשתינים, מעוררת סערה גדולה בקרב תלמידי המוסד ומשפחות שכולות מהעיר.

לאחר פרסום הכתבה, שר הבריאות יואב גלנט הנחה את אנשי משרדו "לאסור הכנסה לבתי ספר של ארגונים הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי או באופן המבזה את חיילי צה"ל". לדבריו, "לא נאפשר לארגונים המכנים את ישראל 'מדינת אפרטהייד' להרצות בפני תלמידים העומדים להתגייס". כזכור, גם נפתלי בנט בתקופתו כשר חינוך הורה לא לאשר כניסה של גופים אלה למוסדות לימוד.

ההזמנה ליום העיון
ההזמנה ליום העיון

יוסי צור, אביו של אסף צור שנרצח בפיגוע בשנת 2003 בחיפה וחבר בפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, שוחח מוקדם יותר עם "ישראל היום". הוא הביע זעזוע מהאפשרות שיום העיון יתקיים בבית הספר במתכונת שהוצעה: "כאבא לתלמיד בבית הספר, אני מתנגד בחריפות למתן זמן דיבור למנכ"ל בצלם ולאיש האגודה לזכויות האזרח בשל פעילותם נגד מדינת ישראל. בית ספר הריאלי מתעקש לדחוף בכוח דעות קיצוניות לתלמידיו למרות התנגדותם של רוב התלמידים בשכבה, חלקם בני משפחות שכולות".

עוד אמר צור כי השתתפותה של נווה דרומי, מנכ"ל מיזם "זכויות אדם כחול לבן" במכון לאסטרטגיה ציונית, הוא לא יותר מניסיון עלוב להשתיק כל ביקורת כלפי המשתתפים ביום העיון: "הבאת נווה דרומי כעלה תאנה ימני לכסות על ערוות השמאל אינה עושה את היום הזה מוצדק יותר. בית הספר חייב לתת לתלמידים בחירה אם לשבת ולשמוע את מנכ"ל בצלם או כל אחד אחר, ולא לדחוף להם דעות ללא בחירה. כל האירוע הזה מרגיש לי כאילו הבן שלי נרצח בפעם השנייה".

חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, ב-2016 // צילום: גדעון מרקוביץ'
חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, ב-2016 // צילום: גדעון מרקוביץ'

י', תלמיד בשכבת י"ב בבית הספר, אמר בעקבות יום העיון ש"קיצוניות כזאת לא תתקבל בבית ספרנו. נשמח לשמוע דעות מגוונות, אך לא דעה קיצונית כזו, במיוחד לילדים שעוד פחות משנה יתגייסו לשירות בצה"ל".

הכניסה לבית הספר הריאלי שבחיפה // צילום: מישל דוט קום
הכניסה לבית הספר הריאלי שבחיפה // צילום: מישל דוט קום

מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו, אמר ל"ישראל היום": "מדובר בהחלטה מחפירה. ארגון בצלם הוא ארגון המתפרנס מהפצת עלילות דם נגד מדינת ישראל ומעידוד לחץ בינלאומי נגדה. אין דבר ולא חצי דבר בין ארגון התעמולה האנטי-ציוני הזה לזכויות אדם, רק שקרים והפקת רווחים מהסכסוך".

פלג הוסיף: "האגודה לזכויות האזרח פועלת, בין היתר, למען זכויות מחבלים בבתי משפט במימון ממשלות זרות, בעוד שאנשי בצלם מסתובבים בעולם וקוראים להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל. זו בושה שמנהל בית ספר מאפשר פתחון פה לדבר הזה".

מנכ"ל בית הספר הריאלי בחיפה, מנדי רבינוביץ', מסר בתגובה: "בית הספר דוגל בפלורליזם, בחופש הביטוי ובחופש הדעה. במסגרת זו, כבר שנים ארוכות שאנו חושפים את תלמידינו למגוון רחב של דעות מכל קצות הקשת בחברה הישראלית, ויחד עם זאת מכבדים את זכותם של התלמידים להביע את דעתם. ללא קשר לדעתם הפוליטית, אנו גאים במעורבותם הגבוהה של תלמידינו בסוגיות הנמצאות בליבת סדר היום של החברה הישראלית, תוך קיום שיח מכובד ומכבד. בכוונותינו להמשיך במסורת זו, שאת תוצאותיה ניתן לראות במיקומם של בוגרינו בקדמת העשייה בישראל, גם בשנים הבאות".

השתתף בהכנת הידיעה: נועם (דבול) דביר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר