ארה"ב: "המכון הווירולוגי בווהאן ביצע מחקרים בנגיף שדומה לקורונה עבור הצבא הסיני"

דו"ח של מחלקת המדינה חושף כי מדענים בווהאן חקרו נגיף הדומה לקורונה משנת 2016 • בנוסף, לארה"ב נודע כי כמה מדענים במכון חלו במחלה עם "תסמינים הדומים לנגיף" חודשים לפני שזוהה לראשונה בעולם • "הגילויים החדשים רק מגרדים את פני השטח של מה שעדיין נסתר"

המכון הווירולוגי בווהאן // צילום: AP // "עולים שאלות לגבי אמינותו". החוקר הבכיר במכון הווירולוגי בווהאן, שי ז'נגלי (משמאל)

מחלקת המדינה בארה"ב מאשימה היום (שבת) את המפלגה הקומוניסטית הסינית בכך שמנעה באופן שיטתי חקירה שקופה ויסודית של מקור מגפת הקורונה. לפי דו"ח של מחלקת המדינה שפורסם היום, המעבדה הווירולוגית בווהאן חוקרת עבור הצבא הסיני נגיף שדומה בכ-96% לנגיף הקורונה - כבר משנת 2016. בנוסף, חוקרי מחלקת המדינה טוענים כי מספר חוקרים במכון בווהאן חלו בקורונה בסתיו 2019, חודשים לפני שנודע על המקרה הראשון בעולם של הידבקות בנגיף.

"כשני מיליון איש בעולם מתו מהנגיף", נכתב בדו"ח שפרסמה מחלקת המדינה. "למשפחות שלהם מגיע לדעת את האמת. רק באמצעות שקיפות נוכל ללמוד מה גרם למגיפה זו, וכיצד למנוע את הבאה".

במחלקת המדינה מודים כי ממשלת ארה"ב לא יודעת בדיוק היכן, מתי או כיצד עבר נגיף הקורונה לבני אדם. "לא הצלחנו לקבוע בוודאות האם ההתפרצות החלה באמצעות מגע עם בעלי חיים נגועים או שמא הייתה זו תוצאה של תאונה במעבדה בווהאן", נכתב בדו"ח. "הנגיף יכול היה להופיע באופן טבעי ממגע אנושי עם בעלי חיים נגועים, ולהתפשט בתבנית התואמת מגיפה; אך גם תאונת מעבדה עשויה הייתה להידמות להתפרצות טבעית, במקרה שהחשיפה הראשונית כללה רק כמה נשאים ללא תסמינים". 

האם באמת שם הכל התחיל, או שמדובר ב"תאונת עבודה" במכון הביולוגי. השוק בווהאן // צילום: GettyImagesa
האם באמת שם הכל התחיל, או שמדובר ב"תאונת עבודה" במכון הביולוגי. השוק בווהאן // צילום: GettyImagesa


לפי מחלקת המדינה, מדענים במכון הווירולוגי בווהאן (WIV) חקרו נגיפי קורונה שמקורם בבעלי חיים, בתנאים שהגבירו את הסיכון לחשיפה מקרית של הצוות החוקר לנגיף. "החל משנת 2016 חוקרי WIV ערכו ניסויים בנגיף RaTG13, שזוהה כקרוב ביותר (התאמה של 96.2%) לנגיף הקורונה. ה-WIV לא הצנהל בשקיפות בתיעוד הנגיפים הדומים ל-COVID-19, כולל RaTG13 שהגיע מדגימה ממערה במחוז יונאן בשנת 2013, לאחר שכמה כורים מתו ממחלה הדומה ל-SARS". 

הדו"ח מציג "אקדח מעשן" שאינו מגובה בהוכחות נוספות, הקושר ישירות את המכון הווירולוגי בווהאן להתפרצות הקורונה בעולם. "לממשלת ארה"ב יש סיבה להאמין שכמה חוקרים בתוך ה-WIV חלו בסתיו 2019, לפני שזוהה המקרה הראשון של ההתפרצות בעולם, עם תסמינים העולים בקנה אחד עם COVID-19. זה מעלה שאלות לגבי אמינות טענתו של החוקר הבכיר ב-WIV, שי ז'נגלי, שטען כי היה 'אפס זיהום' בקרב עובדי ה-WIV", נטען בדו"ח. 

בדו"ח נכתב עוד: "חוקרי ארגון הבריאות העולמי חייבים לקבל גישה לרישומי עבודתו של ה-WIV בנושא וירוסים שנתגלו בעטלפים לפני התפרצות הקורונה. על הממשלה הסינית לתת דין וחשבון מדוע ה-WIV הסיר רשומות מקוונות על עבודתו עם RaTG13 ו-וירוסים אחרים". 

פקחים עם חליפות הגנה בווהאן בעת התפרצות הקורונה // צילום: AFP
פקחים עם חליפות הגנה בווהאן בעת התפרצות הקורונה // צילום: AFP


הדו"ח מסכם: "במשך שנים רבות ארצות הברית העלתה בפומבי חשש מהמחקר לפיתוח נשק ביולוגי של סין, שבייג'ינג לא תיעדה ולא ביטלה למרות התחייבויותיה הברורות על פי אמנת הנשק הביולוגי. למרות שה-WIV מציג עצמו כמוסד אזרחי, ארצות הברית קבעה כי ה-WIV שיתף פעולה בפרסומים ופרויקטים סודיים עם צבא סין. הגילויים של ימינו רק מגרדים את פני השטח של מה שעדיין נסתר על מקורו של נגיף COVID-19 בסין".  טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר