מכרה הזהב: ספורטינג ליסבון מרימה ראש

ספורטינג ליסבון היתה בשנים האחרונות פרדוקס בין לוזריות לחממה לגידול כוכבים צעירים שנמכרו לאירופה • העונה הם מובילים את הליגה בפורטוגל ומציגים לראווה את נונו מנדש, מגן שמאלי בן 18, שנמצא בפנקסים של כל הקבוצות הגדולות, כמו שחקנים מוכשרים נוספים

צילום: אי-אף-פי // ספורטינג חוגגת. היחידה בליגה שטרם הפסידה

כחלק מטרנד ה"קבוצות שלא זכו הרבה שנים באליפות מוליכות פתאום את הטבלה", שכלל העונה את מילאן, ריינג'רס, ריאל סוסיאדד, אתלטיקו מדריד, טוטנהאם ובאייר לברקוזן, עומדת בגאון בראש הטבלה בליגה הפורטוגלית ספורטינג ליסבון. 19 שנים עברו מאז האליפות האחרונה שלה, אליפות שהושגה הרבה בזכות 42 השערים של מריו ז'ארדל הגדול, והנה עשרה מחזורים בתוך העונה והיא שוב בפסגה.

עם שחקן העבר (בעיקר של בנפיקה) רובן אמורים על הקווים, ספורטינג היא היחידה בליגה שטרם הפסידה, בעלת ההגנה הטובה ביותר, ההתקפה השנייה הכי פורייה, והערב היא תתארח אצל בלננשש, בתקווה לסיים את שנת 2020 במקום הראשון בטבלה. האם תאבד את ההזדמנות כפי שקרה לה בעבר? אין לדעת. האם תאבד את השחקנים הצעירים שלה? סביר להניח. 

בדיוק השבוע "סקיי ספורט" בחרו בכריסטיאנו רונאלדו כרכש הטוב בתולדות הפרמייר ליג. הפורטוגלי הקדים את תיירי הנרי, מוחמד סלאח וקון אגווארו מכיוון שב־2003 הגיע למנצ'סטר יונייטד ושינה את מאזן הכוחות. רונאלדו, כזכור, הגיע מספורטינג ליסבון, שאמנם הפכה מאז ללוזרית גדולה בכל הקשור לתארים שהיא מכניסה אך לאימפריה משגשגת בכל הנוגע לשחקנים שהיא מוציאה.

מלבד רונאלדו, מחלקת הנוער של ספורטינג שלחה לליגה האנגלית שחקנים כמו נאני, אריק דייר, רוי פטריסיו, סדריק סוארס, דניאל פודנסה ומתאוס פריירה, ובנוסף היא מכרה גם את ברונו פרננדש, מרקוס רוחו, ראפיניה ואחרים. מבלי שרשמה הצלחות יוצאות דופן על הדשא היתה ספורטינג מכרה זהב עבור המועדונים הגדולים, אז רק תארו לכם מה קורה עכשיו כשהקבוצה משחקת טוב כל כך ומוליכה את הטבלה.

נונו מנדש. הגדולות עומדות בתור // צילום: גטי
נונו מנדש. הגדולות עומדות בתור // צילום: גטי

אז ככה. ג'ואלסון פרננדס הוא המבוקש הראשון. חלוץ בן 17, יליד גינאה ביסאו, נמצא כבר חזק תחת הרדאר של ארסנל. השני הוא אדוארדו קווארסמה (שום קשר משפחתי לריקרדו), בלם בן 18, מחוזר על ידי מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי. השלישי הוא תיאגו תומאס, חלוץ בן 18 שמסומן על ידי האתרים כפוטנציאל ענק, והרביעי הוא נונו מנדש. האחרון, מגן שמאלי בן 18, הוא היהלום שבכתר.

מחוזר ומבוקש על ידי כל הגדולות, מוערך ומסומן על ידי כל מביני העניין. בספורטינג טוענים שהוא הפוטנציאל הכי גדול שצמח במועדון מאז כריסטיאנו רונאלדו, ואפשר להבין למה. מנדש ערך בכורה בהרכב כמה ימים לפני שחגג 18 והפך לצעיר ביותר שעושה זאת מאז כוכבה של יובנטוס. כשכבש מול פורטימוננסה את שערו הראשון (והמרהיב), הוא הפך לשלישי הכי צעיר שכובש במדי הקבוצה אחרי ריקרדו קווארסמה ורונאלדו.

העובדה שמנדש עושה את כל זה מעמדת המגן השמאלי מוסיפה לו הרבה נקודות בתקופה שבה מניית הקיצוניים בעלייה. המהירות והטכניקה גררו השוואות לאלפונסו דיוויס, היכולות ההתקפיות לבוקאיו סאקה והתנועה הבלתי פוסקת לריס ג'יימס.

ספורטינג חוגגת. לא הלכה לשומקום // צילום: אי-פי
ספורטינג חוגגת. לא הלכה לשומקום // צילום: אי-פי

מנדש אולי מזכיר רבים, אבל הוא לא דומה לאף אחד. מדובר בשחקן שרק בגיל 9 התחיל לשחק כדורגל בצורה מסודרת, וכשבגיל 10 שלף סכין על סקאוט של ספורטינג שהגיע לגייס אותו. "חשבתי שהוא רוצה לשדוד אותי", סיפר הפורטוגלי הצעיר ל"רקורד", "אבל כשהוא שלף תעודה של ספורטינג, נרגעתי והבנתי שהם רוצים אותי".

מנדש יכול היה לבחור בפורטו ובנפיקה, גם הן רצו, אבל מחלקת הנוער של ספורטינג דיברה אליו יותר. שם הוא התחיל את דרכו כשחקן התקפה, אבל עם השנים עבר הסבה לעמדת המגן השמאלי. ההתחלה היתה קשה, אבל היום מדובר באחד השחקנים המבוקשים בעולם. ובגלל הביקוש הזה, ספורטינג דחתה לא מעט הצעות, והשבוע החתימה אותו על חוזה חדש, שבו סעיף השחרור קפץ מ־40 ל־70 מיליון. אם הם לא יכולים להבטיח שנונו מנדש יביא אליפות ראשונה זה 19 שנים, לפחות הם ידאגו שהוא יכניס לקופה שלהם עוד כמה עשרות מיליונים

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר