מארה"ב עד ברזיל: כך נערכים לחיסון בעולם

סגן נשיא ארה"ב פנס התחסן, ועודד את הציבור האמריקני לנהוג כמוהו • ומה צפוי למדינות העניות בעולם?

נשיא ארה"ב, מייק פנס, מקבל את החיסון נגד קורונה, היום // צילום: איי.אף.פי. // נשיא ארה"ב, מייק פנס, מקבל את החיסון נגד קורונה, היום

מתן החיסונים בישראל נגד נגיף הקורונה ייצא לדרך מחר (שבת), כראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יקבלו את החיסון בשידור חי – אך ישראל היא אינה המדינה הראשונה שהחלה לחסן את אזרחיה.

בארצות הברית החלו במבצע החיסונים כבר ביום שני, אז קיבלה אותו סנדרה לינדזי, אחות במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים היהודי בלונג איילנד שבמדינת ניו יורק. האחות קיבלה את החיסון במסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואמו, וטענה כי היא "מרגישה נהדר וחשה תקווה". הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, הגיב על מתן החיסון בצניעות לא אופיינית לו, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו :"חיסון ראשון ניתן. מזל טוב לארצות הברית ולעולם כולו!".

גורם בבית הלבן אישר מוקדם יותר השבוע לרשת החדשות האמריקנית CNN כי טראמפ לא יתחסן עד שהצוות הרפואי בבית הלבן לא ימליץ לו לעשות זאת, למרות שהוא עצמו נדבק בנגיף באוקטובר. מי שכן הקדים את טראמפ הוא לא אחר מאשר סגנו, מייק פנס, שמוקדם יותר היום היה לדמות הציבורית הבכירה ביותר להתחסן נגד הנגיף.

תחילת הסוף של הקורונה. נשיא ארה"ב, מייק פנס, מקבל את החיסון נגד הנגיף, היום // צילום: איי.אף.פי.
תחילת הסוף של הקורונה. נשיא ארה"ב, מייק פנס, מקבל את החיסון נגד הנגיף, היום // צילום: איי.אף.פי.

"לא הרגשתי דבר", אמר פנס לאחר שהתחסן בשידור חי כדי לעודד את הציבור האמריקני לצאת ולקבל את החיסון נגד הווירוס. "אל תטעו: זהו נס רפואי. אני גם מאמין שהשבוע הזה יירשם בהיסטוריה כנקודה בה החל הסוף של מגפת הקורונה". גם אשתו של פנס, קארן, קיבלה את החיסון.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שהבטיח להעניק 100 מיליון מנות של החיסון ב-100 הימים הראשונים של כהונתו, צפוי להתחסן בשבוע הבא בפני הציבור, בניסיון נוסף לעודד את הציבור האמריקני לקבלו. קמלה האריס, סגניתו הנבחרת של ביידן, צפויה גם היא להתחסן, אך עדיין לא ידוע מתי היא תקבל את החיסון שלה.

חיסונים לכל חברי האיחוד האירופי

באירופה, המצב קצת שונה. בריטניה פתחה במבצע החיסונים שלה בשבוע שעבר, אז מרגרט קיינן בת ה-91 הייתה הראשונה להתחסן בממלכה. "אני כל כך שמחה וגאה להיות הראשונה שמקבלת את החיסון לקורונה", אמרה קיינן, שחגגה במקביל גם את יום הולדתה. "זו מתנת יום הולדת נפלאה משום שעכשיו אוכל לחגוג עם משפחתי את חג המולד ואת השנה החדשה".

שר החוץ הגרמני הכריז מוקדם יותר השבוע כי לפחות 60% מאזרחי המדינה יתחסנו לנגיף עד סוף הקיץ הבא. מקבילו הספרדי אמר היום כי מבצע החיסונים במדינה יחל ב-27 בדצמבר.

במקביל, באיחוד האירופי העדיפו לא להסתכן – ורכשו מאז חודש יוני יותר משתי מיליארד מנות של חיסונים כדי להפיצן בקרב אזרחי 27 המדינות החברות באיחוד. הכמות כה גדולה, ש-448 מיליון אזרחי האיחוד יכולים לקבל את החיסון פעמיים – ועדיין יישארו ממנו מיליוני עודפים. במקרה של מנות עודפות, האיחוד מתכוון לתרום אותן למדינות עניות.

קשישה מקבלת את החיסון נגד הקורונה בבריטניה, אתמול // צילום: Getty Images
קשישה מקבלת את החיסון נגד הקורונה בבריטניה, אתמול // צילום: Getty Images

עד כה, האיחוד רכש 300 מיליון מנות מהחיסון של חברת פייזר ו-160 מיליון נוספים מהחיסון שייצרה מודרנה, זאת למרות שהסוכנות האירופית לתרופות טרם אישרה את השימוש בהם. האישור לשימוש בתרופות של פייזר צפוי להינתן בשבוע הבא, ומודרנה צפויה לקבל את האישור לשימוש בחיסון שלה בתחילת חודש ינואר.

מזל שיש את יוניסף

קנדה פתחה במבצע החיסונים בה ביום שני, כשקשישים ועובדי הרפואה בחזית הם הראשונים להתחסן. הראשונה לקבל את החיסון הייתה ג'יזל לווק בת ה-89, המתגוררת בבית אבות בקוויבק.

כדי להתכונן למבצע החיסונים, קנדה רכשה 400 מיליון מנות ממספר יצרנים, כדי להבטיח שתוכל לחסן את כל תושביה. מבצע החיסונים יורחב לכלל הציבור לאחר שמנות נוספות יגיעו למדינה ואחרי שאלה יופצו ברחבי קנדה.

עובד בריאות מקבל את החיסון לקורונה בטורונטו שבקנדה, בשני // צילום: רויטרס
עובד בריאות מקבל את החיסון לקורונה בטורונטו שבקנדה, בשני // צילום: רויטרס

שר הבריאות של ברזיל, שהפכה לאחת המדינות שהוכו בצורה הקשה ביותר מהתפרצות המגפה בה, הודיע שלשום כי מבצע החיסון הלאומי במדינה צפוי להתחיל רק בתחילת השנה הבאה. בהודו, המדינה עם מספר התושבים הגבוה בעולם, מצפים להתחיל במבצע חיסונים במהלך החודש הבא.

ומה יהיה על המדינות העניות שלא הצליחו לקנות מספיק מנות מהחיסון? ראשת יוניסף, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים, אמרה היום כי בכוונת הארגון לרכוש חיסונים עבור 92 מדינות מעוטות יכולות ולהעביר אותם אליהן כבר בתחילת החודש הבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר