סובלים מאלרגיות למזון יוכלו להתחסן

איגוד המומחים הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה פנה למשרד הבריאות: צמצמו את ההגבלה על התחסנות לסובלים מתגובות אלרגיות חמורות לתרופות בלבד

חיסון נגד מחלת הקורונה // צילום: Gettyimages // חיסון נגד מחלת הקורונה // צילום: Gettyimages

בעלי אלרגיות למזון, לאלרגנים נשאפים או לחומרים כגון לטקס יוכלו לקבל את החיסון לקורונה, כמו גם אנשים עם תגובות אלרגיות קלות בלבד, עם אסטמה או עם מחלות אחרות דוגמת אורטיקריה, כך מפרסם היום (שלישי) איגוד המומחים הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה. המומחים מדגישים כי רק מי שפיתח תגובה אלרגית חריפה (אנפליקסיס) לתרופות או חיסונים צריך להימנע מלהתחסן לקורונה ואילו ליתר האלרגים מותר ואף מומלץ להתחסן.

 המלצות הארגון עומדות בסתירה להמלצות משרד הבריאות לפיהןן כל מי שפיתח תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס) גם אם מדובר באלרגיה למזון, לאבקנים או לחומרים אחרים צריך להימנע מקבלת החיסון.

לפי המלצת האיגוד, במקרים של מטופלים עם רקע של תגובה אלרגית קשה לתרופות בהזרקה, למרכיבי חיסון ואנאפילקסיס ללא גורם חיצוני ידוע ראוי לדחות בשלב זה את מתן החיסון.

עוד הומלץ כי מטופלים עם רקע אלרגי למזון, אלרגנים נשאפים, חרקים, לטקס וכיוצא באלו.  יש המלצה לקבל את החיסון. במקרים אלו ראוי לנקוט בהשגחה מתאימה על המתחסן למשך 30 דקות לאחר מתן הזריקה. בארגון קבעו גם כי אין מניעה ממתן החיסון למטופלים הסובלים מחסר חיסוני. במקרים אלו ראוי להציע, על פי שיקול דעת רפואי,  השגחה של 30 דקות.

"על משרד הבריאות לשנות את ההמלצות"

"קיימים דיווחים בודדים על תופעות אלרגיות, בשכיחות נמוכה בקרב המחוסנים. תגובות אלו עדיין  בתהליכי בדיקה ועל כן המדיניות הננקטת בארץ ובעולם משלבת את ההכרה בצורך לחיסון האוכלוסיה עם זהירות מידתית מפני תופעות הלוואי. יש לצפות כי ההנחיות הנוכחיות ישתנו בעתיד עם הצטברות הניסיון והמידע על השפעות החיסון", מציינים באיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.

עוד נמסר מהאיגוד: "לאחרונה הועלה לדיון הציבורי חשש לגבי בטיחות החיסון. חשש זה יסודו במהירות הפיתוח של החיסון, בטכנולוגיה החדשנית שלו וכן בדווח על מקרים של תגובה אלרגית. אנו מדגישים כי תופעות לוואי צפויות בכל חיסון ובכל תרופה. עם זאת, מהנתונים הקיימים עולה כי נזקי המגיפה עולים לאין שיעור על תופעות הלוואי הקיימות והצפויות מהחיסון".

לדברי פרופ' אהרון קסל, יו"ר האיגוד לאלרגיה ולאימונולוגיה ומנהל המכון לאלרגיה בבני ציון: "אנחנו מוצפים בפניות מציבור המטופלים שלנו בעניין בטיחות החיסון עבורם ולכן החלטנו לפרסם את נייר העמדה. התבססנו גם על עמדה דומה של האיגוד האמריקני לאלרגיות לפיה רק אנשים עם תגובות אלרגיות לתרופות או חיסונים צריכים להימנע מלהתחסן. אדם שיש לו אלרגיה למזון, למשל חלב, יפתח תגובה אלרגית רק לחלב ולכן אין היגיון לחשוש שיפתח תגובה אלרגית למרכיבי החיסון. כ-15% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מאלרגיות שונות. אין סיבה שאנשים עם אלרגיה למזון, נזלת אלרגית, אסטמה או אורטיקריה יחששו להתחסן. פנינו למשרד הבריאות וביקשנו מהם לשנות את ההמלצות שלהם".

המלצת הוועדה המתעדפת את החיסונים במשרד הבריאות, כפי שהוצגו על ידי ד"ר בועז לב בתידרוך לכתבים היא כי החיסון אינו מומלץ ל"אנשים עם תגובה אלרגית קשה בעבר שפיתחו אנפילקסיס מסיבה כזו או אחרת".

 ד"ר לב אמר ל"ישראל היום" בתגובה להמלצות האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה "זהו חיסון חדש למחלה חדשה ואנחנו מעדיפים להיות זהירים ולכן כרגע ההמלצה היא שבכל תגובה אנפילקטית אסור להתחסן. נמשיך לאסוף אינפורמציה ולדון בנושא. נבחן זאת שוב וייתכן שבהמשך ההמלצה תשתנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר