"מכת מוות לפסיכולוגיה הציבורית בישראל"

בשיאו של המשבר הבריאותי, הכלכלי והנפשי הגדול ביותר שהיה בארץ, הורה משרד הבריאות על שינוי בתקצוב המתמחים בקופות החולים ובשירותים הציבוריים

צילום אילוסטרציה: Getty Images // "התנערות מהחובה הבסיסית של המדינה לאזרחיה בסל הבריאות"

"מקצצים בתקציב למי שלא יכולים להילחם": מכתב שפרסם משרד הבריאות, ובו דווח על שינוי בתקצוב המתמחים בקופות החולים ובשירותים הציבוריים בישראל, עורר דאגה רבה בקרב ציבור הפסיכולוגים הציבוריים. לכאורה, רוצה המשרד לשנות את דרך התקצוב שכיום מעוגן וצבוע בחוק התקציב לשיטה חדשה - בה יינתנו מבחני תמיכה וקריטריונים כדי לעמוד בזכות לקבל כסף.

ההבדל המעשי הגדול הוא שמתקציב צבוע בחוק שלא ניתן לגעת בו כלל, אפשר יהיה בעתיד לקצץ ולהקטין אותו כפי ראות המחליטים באוצר או במשרד הבריאות. המשמעות היא שאם היום לא ניתן לגעת בו, הרי שמעכשיו הוא תלוי בקביעת קריטריונים והוראות שונות. 

ההחלטה החדשה, שניתנה כמעט מתחת לשולחן וחודש וחצי לקראת סוף השנה, מתורצת על ידי משרד הבריאות בכך שהמצב הנוכחי אינו עומד בכללי החוק. אולם בארגונים הפסיכולוגים בארץ אומרים כי מדובר במכת מוות של ממש לכל התחום.

"זה כמו שיגידו שקניית התחמושת לצה"ל היא לא באחריות המדינה"

סגן הפסיכולוגית הארצית לשעבר יובל בלינקי, תקף בחריפות את ההחלטה ואמר שהיא התקבלה בצורה לא תקינה. "השירות הפסיכולוגי בישראל הוא חלק מסל הבריאות הממלכתי הקבוע בחוק. מערכת הבריאות מספקת את השירותים באמצעות מומחים ומערך גדול של מתמחים. דבר זה מאפשר לתת שירות ליותר ויותר אזרחים הזקוקים לכך, ובמקביל דואג להכשרת מומחים בהתאם לצרכים שונים בעתיד כמו גידול האוכלוסיה, הזדקנות האוכלוסיה, עומס המחלות ועוד.

"מדובר באחריות הממשלה ומשרד הבריאות ובפעילויות המוגדרות בחוק. מדובר בשתי משימות ליבה של משרד הבריאות. מבחני תמיכה נועדו לפעילויות שהמדינה רוצה לעודד אך היא לא מחוייבת בהן. במובן זה מדובר בהתנערות של המדינה מחובתה. מדובר בצעד לא סביר. האם יתכן שהמדינה תעביר את המימון של חיסוני קורונה או רכש תחמושת לצה"ל למבחני תמיכה?

"חמור מכך, בהתאם לחוק ולתקנות - כל החלטה הנוגעת לתחום הפסיכולוגיה מחייבת את השר בהתייעצות עם מועצת הפסיכולוגים וכל החלטה לגבי התמחות בפסיכולוגיה מחייבת את מנכ"ל המשרד בהתייעצות עם הוועדות המקצועיות לתחומי המומחיות השונים. זה לא נעשה, ולכן מדובר בהליך בלתי תקין ושלא בהתאם לדרישות חוק הפסיכולוגים ותקנותיו".

"לא ניתן להחלטה לעבור בשום מצב"

ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים במח"ר ונציג פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, אמר: "דווקא בתקופה זו בה המון אנשים מאבדים את עבודתם, נכנסים לחרדות ומצויים בקשיים - פוגעים פגיעה אנושה בשירות החשוב הזה שהוא חיסון נפשי לציבור. ״אם היום אנשים מחכים בממוצע 200 יום המתנה לטיפול בשירות הציבורי, הרי שכעת זה עלול להגיע לשנה ואף יותר. קופות החולים כבר הפסיקו התקשרות עם מתמחים כיוון שהקריטריונים לא ברורים. אני אומר במפורש, אנחנו יוצאים למאבק בהחלטה הזו בלי פשרות. אני לא מבין איך משרד הבריאות כה מנותק מהשטח. השירות הציבורי מדולדל כבר שנים, והנה הורגים אותו יותר וזה על חשבון האנשים הכי חלשים בחברה הישראלית, החצר האחורית של החברה שלא אכפת לאף אחד ממנה. מקצצים בתקציב למי שלא יכולים להילחם, זו שערורייה והפקרה".

למה השינוי כה מסוכן? 

"התקצוב של ההתמחויות מעוגן בחוק התקציב, הוא שמור מכל מיני פגיעות באוצר, אבל משרד הבריאות רוצה להעביר מבחני תמיכה, קריטריונים שמוסדות צריכים לעמוד בהם - זה הופך את התקציב לנתון לשינויים על ידי פקידי האוצר, ואז קופות החולים לא מגייסות מתמחים לשנה הבאה כי הקריטריונים לא פורסמו. במשרד הבריאות התבלבלו לגמרי והחליטו לבצע החלטה שהיא שערורייה, המשרד מנותק מהציבור ולא נאפשר לדבר לקרות". 

גם הסתדרות הפסיכולוגים בישראל הוציאה מכתב חריף למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי נגד ההחלטה: "מדובר בתכנית חפוזה שנעשתה ללא הבנה של השלכותיה, ועתידה לפגוע באופן מיידי במערכי השרות הפסיכולוגי הציבורי בעיצומו של משבר בריאותי חסר תקדים. מסיבה שלא הובהרה לנו עד תומה, הוחלט בהתראה קצרה ביותר, כחודש וחצי לפני שמתחילה שנת התקציב, ולאחר שבכל המקומות תוכניות העבודה לשנת 2021 כבר סגורות, שתקצוב ההתמחויות לא יועבר כבכל שנה. המקומות הונחו לתכנן את תקציבם ללא התקצוב הרגיל עבור שכר המתמחים". 

"אין צורך להכביר מילים על כך שדווקא בתקופה הנוכחית בה הצורך בטיפולים נפשיים רק גדל בכל חלקי מערכת הבריאות, מהלך כזה מהווה פגיעה קשה במערך הטיפולים הפסיכולוגיים לסוגיו. ההתמחויות שתוקצבו עד כה היו חלק מרכזי בשרות הפסיכולוגי הציבורי שאזרחי ישראל מקבלים, ופגיעה בהתמחויות אלו משמעה פגיעה בשירות הפסיכולוגי שהאזרחים מקבלים".

בתגובה לזעם העצום במערכת, כתב הפסיכולוג הראשי גבי פרץ מכתב המנסה לענות על הטענות השונות, ואף טען כי מצבם של המתמחים ישתפר. בסוף המכתב ציין פרץ: "חשוב להדגיש כי תקציב המלגות נמצא בבסיס התקציב של משרד הבריאות והוא ימשיך לשמש כבסיס תקציבי משמעותי של תהליך ההתמחות במערכת הבריאות. חלק מתקציב זה, המוגדר עבור הגופים שאינם ממשלתיים, יינתן באמצעות מנגנון מבחני התמיכה". כלומר לפי משרד הבריאות, הרצון לייצר מבחני תמיכה לא יפגע במערכת. 

אולם המציאות בשטח ומצב בריאות הנפש בישראל מעלים שאלה גדולה מאוד על התגובה הזו, אין חולק על כך שכבר כיום ואל מול נוכח משבר הקורונה המערך בקריסה, וכאן עולה השאלה האם משרד הבריאות לוקח אחריות על הבריאות הנפשית של החלקים המוחלשים בחברה הישראלית?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר