"התגעגעתי לכיתה - שמח לחזור ללימודים"

300 אלף תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו הבוקר לבתיה"ס • אור כהן, תלמיד כיתה ו', לא מפסיק לחייך: "שמח לפגוש את החברים - רק שלא נחזור לזום" • בחטיבות הביניים ייאלצו להסתפק בזום

כיתה ריקה // צילום: לירון מולדובן // כיתה ריקה // צילום: לירון מולדובן

אחרי תקופת היעדרות ארוכה מאוד, כ־300 אלף תלמידי כיתות ה'-ו' חוזרים הבוקר אל מוסדות החינוך וכעת, לאחר הפעימה הזו - כל תלמידי בתי הספר היסודיים לומדים בבתי הספר.

התלמידים ילמדו בכפוף להגבלות, בין השאר למידה בקפסולות, עטיית מסיכות בכיתות והפסקות נפרדות. חזרת תלמידי התיכונים (י"א-י"ב) נמצאת ממש מעבר לפינה, ותלמידי חטיבות הביניים עדיין בבית.

אתמול פנה שר החינוך יואב גלנט אל תלמידי כיתות ז', ח', ט' ו־י' וכתב להם: "לא שכחנו אתכם. אדרוש בקבינט הקורונה להחזיר אתכם לבתי הספר כבר בשבוע הבא - חזרתכם ללימודים עומדת בראש סדר העדיפויות שלי ושל משרד החינוך". גלנט הוסיף כי "סדר עדיפות לאומי נכון מחייב את חזרת התלמידים לבתי הספר. זהו נושא ערכי וצורך לאומי חיוני".

השר גלנט מנסה להביא לכך שתלמידי כיתות י' יחזרו ללימודים יחד עם תלמידי כיתות י"א-י"ב, שאמורים לחזור לבתי הספר ביום שלישי הבא כדי שיוכלו להתכונן לבגרויות החורף שיחלו בפברואר.

אמש, בישיבת קבינט הקורונה, ביקש השר לחדש כבר ביום א' הקרוב את הלימודים בכיתות ז' עד י"ב'. גלנט הציג נתונים לפיהם יש נשירה סמויה ו־40-30 מהתלמידים אינם משתתפים בלמידה מרחוק, והתלמידים בגילים הצעירים נפגעים במיומנויות יסוד קריטיות. כמו כן, על פי משרד החינוך, יש עלייה חדה בהיקף השימוש בסמים ובאלכוהול, וכן תופעת השמנה בקרב ילדים. 
הדברים נאמרו לנוכח העובדה כי כאמור בכל הנוגע לתלמידי חטיבות הביניים וכיתות י', אין מתווה או תאריך חזרה. אחת התוכניות של משרד החינוך היתה שהם ילמדו לפחות יומיים בשבוע בצורה פרונטלית בקבוצות קטנות כאשר הם מפוצלים לשתי משמרות, ובשאר הזמן תהיה למידה מרחוק - אלא שזה עדיין לא קרה.

התרגשות גדולה

התרגשות נרשמה בימים האחרונים בקרב התלמידים והמורים שחוזרים לכיתות. המורה עדי היימליך מבית הספר היסודי שמעוני בגבעתיים הכינה את הכיתה לקראת תלמידיה, ובהם אור כהן שחיכה כבר לחזור לבית הספר.

לדברי היימליך, מחנכת כיתה ו'1 בבית הספר: "אנחנו מתרגשים מאוד לקראת החזרה של התלמידים. הכנו הכל כדי שכיתות הלימוד יהיו מוכנות ליום הגדול. התגעגעתי לתלמידים ואני מחכה למפגש הישיר איתם, לשוחח איתם, לשתף ולצחוק. אחרי הכל, אין תחליף ללמידה משמעותית פנים מול פנים בכיתה".

עדי היימליך חוזרת ללמוד // צילום: יהושע יוסף
עדי היימליך חוזרת ללמוד // צילום: יהושע יוסף

אור כהן מספר כי הוא "שמח מאוד לחזור ללימודים, לפגוש את החברים והמורה. אני בעיקר מצפה לשיעורי שפה, תרבות ישראל וגיאוגרפיה עם המחנכת, וגם לשיעורי הספורט. התגעגעתי לתקשר עם החברים וללמוד בכיתה, ואני רק מקווה שלא נחזור שוב לשיעורי הזום".

ויש גם תלמידים שפחות שמחים הבוקר. אלו הם תלמידים שלא חוזרים ללימודים - תלמידי חטיבות הביניים שנשארים ללמוד מרחוק בזום.

שמח לחזור, אור כהן // צילום: יהושע יוסף
שמח לחזור, אור כהן // צילום: יהושע יוסף

לדברי שחר לייבו, תלמידת כיתה ח' בבית הספר ברנר: "אפילו לא מדברים עלינו, זה קצת מרגיש שמתעלמים. קשה מאוד ללמוד בזום, קשה להיות מול מסכים שחורים או ילדים בפ'יגמות ולהתרכז בשיעור. זה לא הגיוני בשום צורה, וגם לא פוגשים את החברים. אני רגילה לפגוש אותם שש פעמים בשבוע, וכעת יוצא שאנחנו נפגשים אחת לשבוע בגינה ציבורית, ובמרחק גדול, וגם זה לא תמיד קורה. זה לא מרגיש אותו הדבר".

מאוכזבת, שחר לייבו // צילום: יהושע יוסף
מאוכזבת, שחר לייבו // צילום: יהושע יוסף

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, פנה השבוע לשר הבריאות 
בבקשה לקיים פיילוט חזרה ללימודים במתווה מיוחד, שלפיו בכיתות ז'-ח' יהיו חוגים בקבוצות קטנות בחוץ ובמתנ"סים מ־10:00 ועד 13:00 ולאחר מכן ילמדו בכיתות מ־13:00 ועד 16:00. באשר לתלמידי כיתות ט'-י', הם ילמדו שלושה ימים בכיתות ועוד שלושה בזום.

"פיתחנו פיילוט להרחבת המתווה של משרד החינוך לטובת חזרה של תלמידי כלל השכבות ללימודים בבית הספר", אמר קוניק, "המתווה שבנינו הוא ישים, ואנו מסוגלים להפעיל אותו באופן מיידי ובכך לייצר מסגרת ללימודים פרונטליים לתלמידי שכבות ז'-י', הזקוקים לאופק חינוכי וחברתי יותר מתמיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר