היום: בג"ץ ידון בשירות נשים ביחידות עילית

ביהמ"ש יבחן עתירה של ארבע מלש"ביות וחיילת שנפלה מקורס טיס, הקוראות לפתיחת המיונים ליחידות קרביות שבהן משרתים בנים • המדינה מתנגדת בשלב זה

לוחמות בגדוד חי"ר גבולות // צילום ארכיון: אי.פי.איי // לוחמות בגדוד חי"ר גבולות

בבג"ץ יתקיים היום (שני) דיון בעתירתה של רב"ט ה', חניכה בקורס טייס שנשרה בשלב מתקדם, בדרישתה לשרת בסיירת מטכ"ל כשם שניתן לגברים שהודחו מהקורס בשלב זה. בעתירה נכתב בין היתר כי אפליה על רקע מגדרי נוגדת את ערכי הצבא ואינה חוקתית, ושלרב"ט ה' מגיע לקבל שוויון הזדמנויות לפי יכולותיה.

בית המשפט איחד את הדיון בעניינה יחד עם עתירתן של ארבע מלש"ביות הדורשות מצה"ל לאפשר להן לעבור גיבושים ליחידות שדה מיוחדות, בהן סיירת מטכ"ל, שייטת 13, הגדודים והסיירות של חטיבות החי"ר, יחידות חטיבת הקומנדו ונוספות. ארבע העותרות, מיקה קליגר, מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה מבקשות לתת להן אפשרות שווה לעבור את המבדקים, לצד בנים וללא הנחות, ובאם יעמדו בכל המבחנים המנטליים והפיזיים אזי יש לאפשר להן לשרת ביחידות כשם שמאפשרים לבנים.

בעתירה שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין ויינברגר וברטנטל, דורשות הצעירות משר הביטחון ומהרמטכ"ל לנמק "מדוע תפקידי הלוחמה ביחידות המובחרות סגורים באופן קטגורי בפני נשים, עניין פסול העומד בניגוד לעקרון שוויון ההזדמנויות ובניגוד לחוק".

בתשובת המדינה לבג"ץ שהוגשה על ידי עו"ד שוש שמואלי ועמרי אפשטיין ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, טוענת המדינה בשם משרד הביטחון והרמטכ"ל כי "דין העתירה להידחות על הסף בהיותה עתירה מוקדמת, אשר אינה בשלה לבירור ולביקורת שיפוטית בעת הזו".

ארבע הבנות: מיקה קליגר (מימין), מור לידאני, עמר סריה וגלי נשרי // צילום ארכיון: אפרת אשל
ארבע הבנות: מיקה קליגר (מימין), מור לידאני, עמר סריה וגלי נשרי // צילום ארכיון: אפרת אשל

לדעת המדינה, הסיבה לכך היא נוגעת להחלטה של הרמטכ"ל כוכבי מיולי האחרון על הקמת צוות מקצועי שיקיים תהליך בחינה "רציני ויסודי, מתוך גישה רחבה, כוללת ומעמיקה, ביחס לאפשרות שילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל בהתאם למהותם ואופיים של התפקידים, בטרם קבלת החלטות בנושא".

עוד נכתב כי הצוות יבחן לעומק את נושא שילובן של נשים ביחידות לוחמות נוספות על רקע המורכבות הנובעת, בין היתר, מהדרישות הפיזיולוגיות הכרוכות במילוי תפקידים אלה. במסגרת הבחינה נבחן הנושא באופן יסודי על כלל היבטיו לרבות ההיבט הפיזיולוגי, מנגנוני המיון, היבטי שיבוץ ותכנון כוח האדם ועוד. המדינה מעירה כי עבודת הצוות אינה צפויה להסתיים טרם מועד גיוסן של העותרות בחודש מרץ 2021.

לדיון היום משמעות מיוחדת, מאחר ששופטי ההרכב יבחנו האם יש לפתוח את התפקידים הנוספים ללוחמה לנשים או שמא עמדת המדינה שטרם בשלה העת לכך תתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר