חקירה פלילית נגד שני קציני משטרה

שני חברי צוות התביעה בתיקים שעסקו באמינות מצלמות התנועה, נצ"מ עו"ד שרית פיליפסון ורפ"ק עו"ד דוד כתר, חשודים בשיבוש הליכי משפט • נציב תלונות הציבור, השופט בדימוס רוזן, קבע שבית המשפט הוטעה במכוון

צילום: אורי לנץ - ארכיון // ניצב משנה פיליפסון, בטקס העלאתה בדרגה

המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עורכת הדין נורית ליטמן, אימצה את החלטת מח"ש והחליטה לפתוח חקירה פלילית נגד ראש מחלקת תביעות תעבורה במשטרת ישראל לשעבר, ניצב משנה עו"ד שרית פיליפסון, ונגד התובע המשטרתי לשעבר, רב פקד עו"ד דוד כתר, בחשד לשיבוש הליכי משפט ואי מילוי חובה רשמית, זאת במסגרת תיק שנוהל בבית המשפט לתעבורה בעכו.

מדובר בתיק עקרוני, שאיחד את הדיון בתשעה תיקים. מאלה עלתה סוגיית אמינות דו"חות תנועה שהופקו באמצעות מערכת מצלמות אכיפה אלקטרונית אוטומטית, המכונה א'-3. הנאשמים בתיק זה זוכו, תוך שביהמ"ש מותח ביקורת על אופן ניהול ההליך על ידי התביעה המשטרתית, ביחס לאי העברת חומר חקירה להגנה. הדבר הצביע על כך שהעדות שמסר נציג מכון התקנים בתיק הייתה שקרית לכאורה.

רפ"ק כתר, שבינתיים פרש משורות המשטרה, עמד בראש צוות התביעה המשטרתי. נצ"מ פיליפסון, מצדה, ליוותה מקרוב את הטיפול בתיק לאור רגישותו ושימשה כמפקדת הישירה של כתר.

בעקבות תלונה שהגיש אחד הסניגורים, קבע נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, כי במהלך בירור התלונה התגלתה התנהלות חמורה ובלתי קבילה של התביעה, בהסתרה מכוונת של חומר חקירה מהותי מההגנה.

עוד קבע הנציב, כי מהתמונה העובדתית שהצטיירה בבירור התלונה עולה שבית המשפט הוטעה במכוון על ידי מייצגי המדינה בערכאות. השופט בדימוס רוזן המליץ ליועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית בעניין, והמליץ למ"מ המפכ"ל להעביר את פיליפסון מתפקידה - וכך הוא אכן הורה.

לאחר החלטת הנציב, הועברו כלל החומרים הרלוונטיים - ובהם חומרים מהנת"ם ומאגף התנועה במשטרת ישראל - לבחינת מח"ש וגורמים נוספים. בהיעדר פרקליט מדינה, הועברו חוות הדעת של מח"ש והעמדות הרלוונטיות הנוספות להכרעת המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים.

עו"ד ליטמן עיינה בכלל החומרים והחליטה על התגבשות חשד בעבירות של שיבוש הליכי משפט ואי מילוי חובה רשמית, המצדיק פתיחת חקירה בעניינם של הקצינים.

עורכות דינה של נצ״מ פיליפסון, איריס ניב-סבאג ונוית נגב, מסרו: "פנינו מטעמה בבקשה ליועץ המשפטי לממשלה שיקבע כי החלטת הנציב רוזן מיום 21 בינואר 2019 ניתנה בחוסר סמכות, ובבקשה שיורה על ביטולה לאלתר. פנייתנו טרם נענתה. 

"אנו בטוחות כי בעקבות בדיקה שיקיים היועץ המשפטי לממשלה יימצא כי עו"ד פיליפסון פעלה במסגרת תפקידה, במקצועיות, ללא דופי ובהתאם לאחריותה וסמכותה, ולכן לטעמנו ההחלטה על פתיחה בחקירה אינה מוצדקת. מכל מקום, אנו משוכנעות שבחקירה יתברר שנצ"מ פיליפסון לא עברה שום עבירה ופעלה כראוי בעניין האמור, יחד ובתיאום עם הממונים עליה והפרקליטות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר