שביל אלי כהן בסכנת סגירה

יזם השביל, המנציח את המרגל הישראלי לאורך הגולן, נתבע על ידי מטיילת שמעדה • כעת הוא מאיים: "אעתיק אותו למקום אחר בארץ"

צילום: אייל מרגולין/ג'יני // שביל אלי כהן בבניין המפקדה הסורית בקוניטרה

לאורך שבע השנים מאז השקתו, הפך שביל אלי כהן שברמת הגולן לאטרקטיבי במיוחד והוא מושך אליו רבבות מטיילים בשנה. הדרך, המנציחה את המרגל הישראלי, שנתפס ונתלה בסוריה בשנות ה־60, רצופה במהמורות, שמאיימות כעת על עתידו, והוא נמצא בסכנת סגירה.

מדריך הטיולים גיל ברנר מספר בזעם על השתלשלות האירועים: "הכל התחיל כשאישה הגישה נגד המועצה האזורית גולן תביעת נזיקין על כך שנפצעה בקרסול בעקבות מעידה באחת מתחנות השביל. אז עכשיו המועצה, בלי בושה, תובעת אותי - אדם פרטי, דרך חברת הביטוח שלה כצד ג'. 

הטריילר הרשמי לסדרה על חייו של המרגל אלי כהן

"כלומר, אם האישה הזאת תזכה בתביעה, אצטרך לשאת בהוצאות עם המועצה האזורית גולן. מעולם לא הדרכתי אותה וכל חטאי הוא שיזמתי את הקמת השביל, שהכניסה אליו חופשית. אם המועצה לא תסיר אותי מהתביעה, וכיוזם השביל אהיה חשוף מעתה לתביעות, אעתיק אותו למקום אחר בארץ, שבו הרשות המוניציפלית תקבל אחריות".

בשנת 2013 יזם המדריך ברנר, עם הפסל יובל לופן מקיבוץ גינוסר, את הקמת שביל אלי כהן. השביל חוצה את רמת הגולן מדרומה ועד צפונה ועובר דרך 8 נקודות אסטרטגיות, שאליהן נכנס אלי כהן במהלך שירותו בסוריה בעבור המוסד הישראלי. בחלק מהתחנות הוצבו פסלים המספרים את סיפורו של כהן, ובחלק הוצבו שלטי הסבר על מבנים קיימים. המועצה האזורית גולן לא אישרה את הקמת השביל, אולם במהלך השנים הציגה אותו בפרסומיה הרשמיים כאחת האטרקציות התיירותיות הבולטות ברמת הגולן ומעולם לא פעלה לאכיפת הקמתו ללא היתר.

פסל של נדיה כהן והילדים מתחת להר אביטל מול קוניטרה // צילום: אייל מרגולין/ג'יני
פסל של נדיה כהן והילדים מתחת להר אביטל מול קוניטרה // צילום: אייל מרגולין/ג'יני

אף על פי כן, בכתב ההגנה שהוגש מטעם המועצה בתגובה לתביעת הנזיקין נכתב: "שביל אלי כהן לא הוקם על ידי הנתבעת, אלא על ידי המדריך גיל ברנע - מדריך טיולים בעל עסק טיולי גיל גליל. הקמתו נעשתה ללא היתר, אישור או הסכמה של הנתבעת. התובעת (המטיילת שנפצעה; ע"ח) יודעת עובדות אלה היטב, אך למרות זאת פעלה בחוסר תום לב ותבעה רק את הנתבעת, שלה, כאמור, אין קשר לשביל".

מהמועצה האזורית גולן נמסר בתגובה כי השביל הוקם ללא אישור של המועצה, אולם הודתה שלא התנגדה לקיומו עד כה. היא קידמה את ההגעה אליו באתר המועצה "מתוך הכרה בחשיבותו וכדי לעודד הגעה של מטיילים". עוד נמסר כי בשנה וחצי האחרונות פעל ראש המועצה, חיים רוקח, לבדוק מול משרד הממשלה ומוסדותיו אפשרויות "לפיתוח השביל ולהסדרתו, כולל בנושאי בטיחות". 

באשר לתביעת הנזיקין נמסר מהמועצה כי זו פנתה כמתחייב לחברת הביטוח, שמצידה תבעה את ברנר כצד ג' מאחר שבדיקתה העלתה כי הטיול הודרך על ידיו ו"כמי שהקים את השביל". ברנר מכחיש כי הדריך את התובעת. 

באשר להטלת האחריות המשפטית על ברנר כמי שהקים את השביל, נמסר כי "המועצה הודיעה חד־משמעית לחברת הביטוח כי השביל הוא באחריות המועצה האזורית גולן, וכי אין מקום לייחס לגיל ברנר כל אחריות למצב השביל ולאתריו. בכוונת המועצה לעמוד על כך בבית המשפט. מועצה אזורית גולן רואה בתיירות המורשת אבן יסוד וערך חשוב בתרבות הגולן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר