רה"מ נתניהו על הקורונה: "יש להימנע מהתקהלויות של יותר ממאה אנשים"

ראש הממשלה נתניהו הודיע על החמרת ההנחיות למאבק בקורונה • מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר: "בתי הספר והתחבורה הציבורית ימשיכו בינתיים לפעול"

ראש הממשלה נתניהו, היום // צילום: צחי מרים

משבר הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה מיוחדת בשל המשך התפשטות המחלה ולאחר שמשרד הבריאות הודיע על שני חולים נוספים. בנוסף לראש הממשלה דיברו גם שר הבריאות יעקב ליצמן וראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

"זו מגפה עולמית שפוקדת את כל המדינות. בישראל מצבנו יחסית טוב - נקטנו באמצעים שרוב המדינות לא נקטו. זהו אתגר לחיים ואתגר כלכלי בכל העולם", פתח ראש הממשלה את דבריו והוסיף, "אנו מקיימים התייעצויות מתמידות ומשלבים הרבה מערכות. המשבר הזה שונה במהותו ממשברים אחרים, אפילו מהתקפות טרור וממלחמות. שם מדובר באיום חיצוני, וכאן יש לנו איום שמחייב אותנו לשנות את שגרת החיים הפנימית.

עוד בנושא:

ראש הממשלה נתניהו הודיע: "כל מי שיחזור מחו"ל יוכנס לבידוד של 14 יום"

המלחמה בקורונה: רואים את הסוף מתקרב?

זעם בוועד העובדים של אל על: "התנהלות הממשלה - מכת מוות לתעופה"

פיטורים המוניים וסגירת מלונות – ענף המלונאות בישראל על סף קריסה

"אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, לשנות את שגרת החיים שלכם", אמר נתניהו, "זה לא קל ומחייב אותנו להרבה שינויים - למשל, לא ללחוץ ידיים ולהתחבק כמו שאנחנו הישראלים אוהבים לעשות. לרחוץ ידיים בתדירות גבוהה, לשמור על היגיינה אישית. רסיסי הרוק מעיטושים מעבירים את המחלה, ולכן על כל אחד להסתובב עם טישו או עם ממחטה.

"מגייס את הצעירים לשמור על המבוגרים"

"בנוסף, אנחנו מבקשים שינוי התנהגותי", המשיך רה"מ, "אם אין צורך בהתקהלויות, בכנסים ובאירועים - אל תלכו אליהם. אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית. במקומות סגורים אנחנו מגבילים התקהלויות ל-100 איש, אם כי כמובן שיהיו החרגות. אנו שוקלים את דחיית שנת הלימודים באוניברסיטאות. יש כאן שאלות של מדידת החום ואבחון אנשים בזמן אמת, אבל הדבר המרכזי הוא לא להתקהל, לשמור על מרחק ולשמור על היגיינה.

"זו לא שאלה של בריאות הציבור - רוב החולים הצעירים יחוו רק תסמינים קלים יחסית ויחלימו, אבל אנחנו עלולים להדביק את המבוגרים שנמצאים בסיכון גבוה הרבה יותר. אני מגייס את הצעירים על מנת לשמור על המבוגרים. לשמור על אבא ועל סבא, על אמא ועל סבתא. בזכות הציבור והמשמעת העצמית שלו, ובזכות המדיניות שאנו נוקטים בה, אנו מתפקדים יותר טוב מרוב מדינות העולם, ובעזרת ה' אנו נתגבר על המשבר הזה", סיים נתניהו את דבריו.

ליצמן: "יהיו החרגות מהגבלת ההתקהלויות"

אחרי נתניהו עלה לדבר שר הבריאות ליצמן, שאמר כי "הדבר הברור שצריך לטפל בו הוא ההתקהלויות. ראש הממשלה נקב במספר 100 איש וציין שיהיו החרגות, ואנו נדון אחר כך במשמעות המושג הזה. כפי שראש הממשלה ציין, הציבור המבוגר זקוק לכך שנכבד אותו ונאריך את שנותיו.

"במדינת ישראל תוחלת החיים היא מהגבוהות בעולם, ומוטלת עלינו חובה לשמור על המבוגרים והקשישים. עדיף לא להסתובב לידם במידת האפשר. מי שחייב - חייב, אבל רצוי למעט בכך. הדבר העיקרי הוא היגיינה וניקיון. גם בבתי הכנסת שבהם אני מתפלל כבר אין מגבות משותפות - כל אחד מביא מגבת פרטית קטנה מהבית. אנחנו מקווים ומתפללים שה' יעזור, ואכן, ברוך השם עד עכשיו אף אחד בארץ לא מת מהנגיף. אנחנו מתפללים שזה יגמר בקרוב", סיים השר את דבריו.

מוקדם יותר היום הודיע משרד הבריאות כי מספר החולים בישראל עלה ל-82, שבעה חולים נוספים ביממה האחרונה. כמו כן הודיע משרד הבריאות כי עד כה 31 אלף ישראלים נשלחו לבידוד. במשרד הבריאות המליצו לממשלה לאסור על אירועים של מעל ל-100 איש ולסגור את בתי הקולנוע והאוניברסיטאות. עם זאת החלטה על צעדים אלה עדיין לא התקבלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ערכו מוקדם יותר מסיבת עיתונאים בנוגע להיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה והשפעתו על המשק הישראלי. במסיבת העיתונאים לקחו חלק גם שר הכלכלה, נגיד בנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר. 

נתניהו אמר: "באופן כללי אנחנו מייחדים את הדיון לנושא הכלכלה אנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחום והשינויים הכלכליים. לקורונה יש השפעה גדולה על המשק. אנחנו נכנסים למשבר הזה במצב טוב, ביחס לשאר מדינות העולם. ישראל במצב טוב, הבנקים חזקים ויציבים, יחסי החוב/תוצר במצב טוב, ויחד עם זאת יש פה אתגר שצריך לעבור אותו ולצלוח אותו בשלום.

"לא בלי קושי ולא בלי הקרבה אבל בצורה מיטבית. נעשה חבילה מיידית של 10 מיליארד שקל. הבאנו כבר ארבעה ונוסיף עוד שישה. זו עזרה ראושנה. ככל שנידרש אנחנו נעקוב ואנו עוקבים, ובהתאם ניתן עוד בהמשך. אנחנו מדברים כאן על הצלת חיים. אם מישהו עובר את המשבר הזה עם שפעת קלה, אז לא קרה כלום, אבל זה גם יכול לעלות בחיים. נשים כמיליארד שקל להגדיל את מניין התרופות, להכין את בתי החולים ואת הצוותים הרפואיים. הנושא השני היא הגדלת קרן הסיוע לחברות. נגדיל את זה פי שניים.

"כל עסק שנפגע יכול לבקש עזרה מהקרן. פתחנו אתר - הכוונה היא להיות נגישים ולאפשר לכם לפנות בקלותצ ולבקש עזרה. שמנו כעסףך כדי לסייע לעסקים, במיוחד ענף התיירות נפגע מאוד. כל עסק שנפגע יכול לפנות לקבל סיוע באמצעות הקרן התזרימית. אין מחסור ולא יהיה מחסור בישראל. לא יהיה מחסור של חומרי גלם בישראל. הכל שאלה של אספקה באוויר, נעשה הכל כדי לאפשר את הדבר הזה.

"אנו עושים הכל ומגייסים את חיל האוויר, וחברות ישראליות כדי לטפל בדבר הזה. לגבי ענף התעופה - זהו טיפול פרטני ונפרד לכל חברות התעופה. זהו עורק חיים ואנו מטפחים את זה. העברנו מיליארד שקלים לטיפול בבתי הסוהר, משטרה, ופעילות של שירותיים חיוניים כמו מזון, שירותי רווחה לנזקקים. זו עזרה ראושנה. נכנס גם דיון נוסף יחד עם משרד הבריאות כדי לתת הנחיות נוספות לציבור".

כחלון: "תקופה לא קלה"

שר האוצר משה כחלון אמר: "כפי שאמר רה"מ אנו נכנסים למשבר הזה כשהמשק במצב טוב והאבטלה נמוכה, למרות שאנו רואים פיטורים של אנשים מענף התיירות והתעופה. אפשר להחזיר את החובות ולהמשיך לשמור על דירוג גבוה. סה"כ מדובר באירוע גלובלי. הצמיחה הגבוההה עוזרת לנו לשרוד את המשבר הזה. 

"אנו עוקבים שעה אחרי שעה על המתרחש ומגיבים בהתאם. יש לנו צוות שמסייג לנו גם מחוץ לממשלה, אנשים בכירים, גייסנו אותם למחשבה נוספת, לרעיונות. הקמנו קרן של 10 מיליאד להלוואות לעסקים. יש התעניינות בקרן - זה מיידי נגיד ולא מסורבל. כל עסק שנגרם לו נזק ממשבר הקורונה יכול לקבל הלוואה. ההלוואה היא בתנאים טובים מעבר למה שהיה בעבר, ריבית נמוכה, ערבות נמוכה. 

"אנו נמצאים בתקופה לא קלה, אין טעם להסתיר או לייפיף את זה. אנו לא יודעים איך המשבר הזה יסתיים אבל אנחנו עם  ההידיים על ההגה, בניצוחו של רהמ וראש המלל. זה נמצא בשליטה מלאה. יש לנו כוונה לחזק את מערכת הבריאות בכל מה שצריך עם כל מה שדרוש לה. אנו מעמידים לרשותה מיליארד שקלים נוספים ואם היא תצטרך אז עוד. שבוע הבא נבוא עם סט צעדים נוספים כדי להקל על המגזר העסקי.

"יש לנו בארגז הכלים עוד מספר כלים לתת מענה לגופים מסויימים ולכלל המשק, כולל חיזוק המוסד לביטוח הלאומי שצריך גם הוא ללתת מענה. אני שוב מקווה שלא נצטרך אבל חשוב להגיד לאזרחי מדינת ישראל - אנו בשליטה על האירוע - גם כלכלית - ושבוע הבא אם המגיפה לא תיפסק לא תעצר, אנו ניתן סט כלים נוסף להתמודדות".

 

משבר בענף התיירות

רק הבוקר הודיעה חברת איסתא, אחת מחברות התיירות הגדולות במדינה, כי היא סוגרת את כל סניפיה בעקבות הנזקים האדירים שנגרמו כתוצאה מהתפשטות וירוס הקורונה בעולם וכתוצאה מהחלטות משרד הבריאות שמשליכות באופן ישיר על ענף התיירות בישראל.

גם באל על שוקלים צעדי צמצום נוספים בעקבות החלטת משרד הבריאות שכל מי שיחזור מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד. בחברה שוקלים להוציא לחופשה ללא תשלום כאלפיים עובדים נוספים.

 

במקביל, גם חברת אופיר טורס מצמצמת את סניפיה בישראל, מוציאה עובדים לחופשות ללא תשלום וגם שם, לא מעט עובדים קיבלו מכתבי פיטורין.

במקביל, ההסתדרות הלאומית עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ בבקשה להוצאת צו על תנאי שיחייב את ממשלת ישראל לכונן, בהתאם לסמכותה, מנגנון פיצוי ושיפוי הולם/ קרן תשלומים או פיצויים לטובת עובדים המועסקים בענפי התעופה, התיירות והשילוח אשר שכרם וזכויותיהם מכוח דיני העבודה נפגעו בשל משבר נגיף הקורונה

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר