המדריך המלא לעבודה מהבית

וירוס הקורונה הכניס לבהלה חברות טכנולוגיה רבות, שהודיעו לעובדים לא להגיע למשרדים • כל האפשרויות לעבודה מהבית

כל הפתרונות לעבודה מהבית // צילום אילוסטרציה: Gettyimages

היום כבר ברור שאת מה שהתחיל בסין, התפשט לדרום קוריאה ולפני כשבועיים התפרץ גם באיטליה – כבר לא ניתן לעצור. לדברי מספר מומחים עולמיים, ארצות הברית, שפועלת בסוג של מדיניות הדחקה, היא הבאה בתור לחוות התפרצות בקנה מידה היסטרי ומה שלא עושה שם הממשל עושה השוק הפרטי: כמה חברות אמריקניות הפועלות באנגליה הודיעו לעובדיהן כבר בשבוע שעבר שלא להגיע למשרדים ולעבוד מהבית.

 

פייסבוק סגרה את מטה החברה בלונדון לכמה ימים לאחר שעובד החברה מסינגפור אובחן כחולה בנגיף. כמה אוניברסיטאות גדולות בארה"ב הודיעו על ביטול הלימודים עד סיום הסמסטר (בתקווה שעד אז אולי יעבור זעם, או יימצא פתרון אחר בהתמודדות עם הנגיף), וארבע מחמש חברות בחבורת ה-FAANG - פייסבוק, אמזון, אפל וגוגל (נטפליקס עדיין בגדר נמנעת) הודיעו לעובדים שלהן באזור סיאטל שיעבדו מהבית במידת האפשר.

 

בארץ, משרד הבריאות נקט בקו מחמיר שבתחילה הרבו לבקר, אך ככל שעובר הזמן נראה שנקטו שם בגישה הנכונה בניסיונות להרחיק את הנגיף מכמה שיותר אנשים. את הדיונים האם התנהלות משרד הבריאות היא נכונה ומוצדקת או שמה לחוצה וחרדתית נשאיר לערוצי תקשורת אחרים.

 

לא מן הנמנע שבימים הקרובים יוציא משרד הבריאות הנחיות חדשות לאוכלוסייה; חלקן עשויות להיות הוראת שעה לעבודה מהבית. לחברות פרטיות, וגם לכמה משרדי ממשלה, יש כלים טכנולוגיים המאפשרים עבודה מרחוק עם כרטיסים חכמים המתחברים למחשב ומאפשרים עבודה מרחוק עם רמת אבטחה גבוהה אבל מה יעשו עובדים שאין להם את האפשרות ?

 

הכנה לבידוד

 

בשבועות האחרונים מורגשת בארגונים עליה בדרישה לטכנולוגיה לעבודה מרחוק במקביל לקצב התפשטות נגיף הקורונה. את סקייפ של מיקרוסופט רובנו מכירים אך יש תוכנות נוספות, חלקן ישראליות שמאפשרות יותר משיחות וידיאו. חברת קלטורה (Kaltura) הישראלית עוסקת בפיתוח טכנולוגיות וידיאו ומעסיקה כ-500 עובדים, חלק מהם במשרדים ברמת-גן.

TeamViewer // קרדיט: יחצ
TeamViewer // קרדיט: יחצ

עובדים בחברה, שחזרו מחופשה בחו"ל ונתבקשנו להיכנס לבידוד, מתקשרים באמצעות טכנולוגיות הוידאו שהחברה מפתחת וכך ממירים פגישות פיזיות למפגשים דיגיטליים. לדברי סיגל סרור, סמנכ"ל משאבי אנוש בקלטורה: "בעקבות התפרצות הקורונה ארגונים מחפשים פתרונות שמונעים מהעובדים לטוס או להימצא בחדר אחד יחד".

הפתרון של קלטורה מציע  לא רק פגישות אונליין אלא גם שיתוף בחדרי דיונים וירטואליים, כתיבה על לוחות שונים בחדרים אלה ושיתוף המידע. לדברי סרור, "העולם מתקדם לטכנולוגיות אונליין שלא רק מחליפות את הצורך בישיבה פיזית אלא בעצם מאפשרות עבודה יעילה יותר מפגישה פיזית" ומשבר הקורונה העולמי מבליט חברות שמציעות פתרונות בסגנון הזה.

כלים שיאפשרו עבודה מרחוק

מלבד סקייפ, שבעבר הלא רחוק הייתה מותקנת כמעט בכל מחשב (אך כניסת שיחות וידיאו בוואטסאפ או שיחות באיכות גבוהה יותר ב-Duo של גוגל השאירו את השימוש בה בעיקר לארגונים) זוהי שעתם של תוכנות ההשתלטות מרחוק. לארגונים מסודרים יש טכנולוגיות ופלטפורמות בענן שמאפשרות עבודה מרחוק ומכל מקום אך לא מעט מהם משתמשים באפשרות שליטה מרחוק המובנית במערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט.

Remote Desktop הוא כלי שקיים בחלונות (עוד מגרסת XP) ורק צריך לאפשר אותו כדי שתוכלו להתחבר למחשב שלהם מרחוק. כל שצריך לעשות הוא להיכנס למאפיינים של "המחשב שלי", ותחת האפשרות של Remote Settings לסמן את האפשרות לשליטה מרחוק. פשוט כמו שמציגות שתי התמונות הבאות.

ברגע שתבצעו זאת על המחשב הנייח או הנייד שלכם תוכלו להתחבר אליו מרחוק באמצעות הכלי Remote Desktop שנראה כך – הקלידו את שם המחשב שלכם (עדיף את כתובת ה-IP שלו) ותתחברו אליו מכל מקום בעולם (בהנחה שהוא פעיל ומחובר לאינטרנט).

כלים טובים, ובחינם

תוכנה פופולרית נוספת שרוב תכונות הבסיס בה מוצעות בחינם היא TeamViewer. את התוכנה מתקינים על המחשב שעליו תרצו להשתלט מרחוק וגם על המחשב שממנו תרצו להתחבר למחשב שלכם (בבית או בעבודה). התוכנה עובדת כך שבכל הפעלה שלה נוצרים קוד וסיסמה ייחודיים עבור המחשב המרוחק. כעת תוכלו לפתוח את ממשחק ה-TeamViewer מכל מחשב אחר ולאחר שתכניסו את הקוד הייחודי והסיסמה שלו - תמצאו את עצמכם בתוך שולחן העבודה של המחשב שלכם.

כמו הרבה שירותים של ענקית התוכנה גוגל, גם Chrome Remote Desktop הוא כלי חינמי. מי שזוכר את PC Anywhere המעולה (תוכנה לשליטה והתחברות מרחוק שהיקף השימוש בה קטן מאז החלה לגבות תשלום חודשי עבור השימוש בה) יהנה מאוד מ- Chrome Remote Desktop, שעברה לאחרונה שדרוג של הממשק שלה. השימוש בה הוא מאוד פשוט ויכול לכלול כמה מחשבים שתרצו.

כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לכתובת https://remotedesktop.google.com/ מהמחשב שעליו תרצו להשתלט, להתקין דרכו תוסף לדפדפן כרום ולהגדיר סיסמה עבור אותו מחשב. וזה הכל. מעתה והלאה כשתחזרו לבקר באתר יוצגו בפניכם כל המחשבים שלכם שהגדרתם לחיבור מרחוק ותוכלו להתחבר אל כל אחד מהם באמצעות הזנת הקוד הסיסמה כפי שהוגדרו.

גוגל, מלכת הנגישות, מספקת גם יישומון תואם למכשירי אנדרואיד ואייפון. נכון שהשימוש בהם מעט פחות נוח בהיעדר עכבר אבל הם מאפשרים התחברות מרחוק למחשב השולחני שלנו, מתוך הסמארטפון שלנו, אז באיזו זכות אפשר בכלל להתלונן ?

יש עוד עניינים חשובים בנוסף לעבודה מרחוק. התפשטות נגיף הקורונה מעלה את השימוש בתוכנות הכרחיות לצוותים רפואיים. ביוניפר קר (Uniper Care), סטארט-אפ ישראלי, מפתחים מערכת תקשורת המשמשת את הישראלים הנמצאים בבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר.

האשפוז בבידוד, הלחץ מפני הימצאות הנגיף וחוסר הוודאות, מצריכים ליווי של טיפול נפשי לשוהים בבידוד. המערכת של יוניפר מבוססת על תקשורת בוידיאו המאפשר לצוותי הטיפול להעניק למבודד טיפול נפשי מרוחק. המערכת של יוניפר מאפשר גם טיפול קבוצתי בוידאו מפוצל המאפשר למאושפזים להיחשף זה לזה כדי שלא ירגישו שהם נמצאים לבד במערכה.

הפלטפורמה מאפשרת גם לקרובי המשפחה של המבודד לתקשר איתם באמצעות שיחות וידיאו קבוצתיות, התכתבויות, סנכרון עם הוואטסאפ לקבלה וצפייה של תמונות וסרטונים על גבי מסך הטלוויזיה ועוד.

במקום וואטסאפ

Class.Me, פיתוח ישראלי נוסף, מספק סביבת לימודים משותפת לתלמידים ולמורים במקרה ועולה הצורך ללימוד מרחוק. היישומון מאפשר גישה מהסמארטפון או המחשב האישי לרשת התקשורת של המוסד הלימודי במטרה להנגיש את חומרי הלימוד ולצמצם את פערי לימוד למי שנמצא בבידוד.

כמובן שיש תלמידים שלא ישמחו לדעת עליה ואנחנו מבינים לליבם. היישומון מאפשר לפתוח כמה כיתות לימוד, אישיות או קבוצתיות, לפתוח דיון עם שאלות ותשובות מול המורה, אפשרות לשאול שאלה בצורה אנונימית למי שמתפדח ועל הדרך המערכת גם חוסמת תוכן פוגעני או תמונות לא ראויות. Class.Me זמין למכשירי אנדרואיד והשימוש בו הוא בחינם.

Class.Me // קרדיט: יחצ
Class.Me // קרדיט: יחצ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר