מעורר השראה: הנשים שפועלות למען נשים

סיוע לנשים בסיכון, הרצאות בנושא העצמה נשית ואפילו מזון ליולדת הטרייה ולמשפחתה • יום האישה הוא זמן מצוין לתת מקום לאלו שעושות עבור אחרות, ולקבל השראה 

צילום: Getty Images // אישה לאישה מלכה

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים ליוזמות מבורכות של נשים, שפועלות למען נשים בתחומים שונים. יום האישה הבינלאומי הוא זמן מצוין להעריך את פעילותן, ועל הדרך לקבל קצת השראה. 

במהלך השנה אתר הביוטי Guilty, שמנוהל על ידי מיכל אלבז, נרתם למען נשים בפעילויות שונות, וביום האישה בפעילות רחבה יותר. "השנה החלטתי לערוך אירוע מנטורינג להעלאת המודעות והשיח בנושא העצמה נשית באזור נתיבות והסביבה. כשפניתי לוועדה לקידום מעמד האישה ולעיריית נתיבות בעניין, הם לא האמינו שאני רוצה להרים אירוע עבור כ־600 נשים, שיכלול פאנלים ייחודיים, הרצאות של משפיעניות ומובילות דעת קהל בנושאים של פיתוח יכולות בקרב נשים, בהתנדבות כמובן".

על המוטיבציה להרים אירוע בסדר גודל כזה היא מספרת: "חשוב לי שנשים, ובעיקר הצעירות, יידעו שאפשר להתפתח ולהצליח, ולשמוע על הצלחות של נשים זה מעצים. כל אישה שמחליטה להשפיע יכולה להצמיח כנפיים עבור עצמה ועבור אחרות. כשנשים דואגות לנשים, יש לנו הרבה יותר כוח".

בלוגרית האופנה והיזמית לובה ג'ייקובסון פועלת בימים אלה למען נשים בשני מישורים. היא גייסה בעלי מסעדות ושפים מובילים שיבשלו מנות מיוחדות, שבחודש אפריל ההכנסות ממכירתן יועברו לתמיכה בנערות בסיכון. נוסף על כך, מ־26 עד 28 במארס ג'ייקובסון מארגנת אירוע אופנה בנמל תל אביב, שבו יימכרו פרטי לבוש יד שנייה יוקרתיים מארונותיהן של נשות עסקים ומשפיעניות, שכל ההכנסות ממכירתם יועברו לסיוע לנערות בסיכון. 

"בשנה שעברה יצא לי לבקר ב'בית רות' בצפון, שבו נמצאות נערות בסיכון בגילים 13-28. יצאתי משם בהרגשה שאני חייבת לסייע לשיקומן. אספתי כ־100 אלף שקלים למען פעילות הקיץ לבנות, מאירוע מכירת פריטי לבוש יד שנייה של 70 נשים, השנה גייסתי יותר מ־130 נשים שפותחות את הארון ותורמות בגדים איכותיים על מנת לעזור לנערות", מספרת ג'ייקובסון. 

אישה למען יולדת

פרויקט נוסף של נשים עבור נשים הוא "סירי לידה", שקיים כמעט בכל עיר או מועצה מקומית, ובו נשות הקהילה מביאות ליולדת ולמשפחתה מזון בחודש הראשון לאחר הלידה. נטעלי יוסינגר ליברמן, שעומדת בראש פרויקט כזה במרכז להורות "בית תמי" בתל אביב, מספרת כי מדובר בפרויקט שנולד באופן לא רשמי מתוך הקהילה, מפה לאוזן.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

"פעם כשיולדת חזרה לביתה היו  השכנים והסביבה באים  לעזור. בשנים האחרונות מרוץ החיים והעבודה מחוץ לבית הרחיקו את הנשים ממה שהיה נהוג. יוזמות של נשים החזירו את המנהג, וכיום זה קיים בכמה ערים ברחבי הארץ. נשים קרייריסטיות וכאלה שיצאו לפנסיה מתנדבות ומקדישות מהזמן הפרטי שלהן, והולכות לשמח יולדת במשך חודש ומביאות לה אוכל ביתי. זו לא יולדת שהיא נזקקת ולא בנות שמטפלות על ידי משרד הרווחה, זה יותר התמיכה הנפשית והערבות ההדדית. הפרויקט מחזיר אותנו לקהילה ולשכנות טובה".

ואם בילודה עסקינן, בסופר־פארם השיקו לא מזמן קולקציית ביגוד לתינוקות עד גיל שנה שנקראת  "Take Me Home", שנוצרה על ידי חברת "מיננה" בשיתוף עם אלינור קופלר. חלק מההכנסות מועברות כתרומה לעמותת ל.א (לא לאלימות), המפעילה מקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ. הפרויקט עדיין נמשך וזוכה להצלחה,  וצפוי שיימשך גם עם קולקציה קיצית. 

"האימהות האירה לי את החיים וגרמה לי להערכה מחודשת לנשים, ומשם נולד הפרויקט", אומרת קופלר, "כשביקרתי במקלט לנשים מוכות של עמותת ל.א הרגשתי חיבור מיידי, גיליתי נשים חזקות ומעוררות השראה, שלמרות כל הקשיים שעברו בדרך הן נושאות עימן מסרים של תקווה. כשיצאתי עם Take Me Home, הפרויקט קיבל משמעות נוספת עבור אותן נשים וילדיהן במקלט".

לדבריה, אחרי ההשקה שנערכה במקלט לנשים מוכות, נשות תקשורת ממשיכות לתרום למרכז צעצועים, בגדים וכו'. "זה מראה את העשייה של נשים למען נשים איך היא מתגלגלת ומועצמת, וזה אפקט גדול יותר מהפרוייקט שלי וזה מדהים", אומרת קופלר. 

מלבד הפרויקט של קופלר, בסופר־פארם קיימת פלטפורמה דיגיטלית בשם "everyBody" שפותחה ביחד עם המרכז הבינתחומי ומאפשרת לנשים לבחון את תפיסת הגוף שלהן. בחודש מאי יתקיים מרוץ הנשים Life RUN של סופר־פארם בשיתוף עיריית תל אביב יפו זו השנה החמישית. "באמצעות "everyBody" ניתן להגיע למאות אלפי נשים ולתת להן הזדמנות אמיתית לעצב מחדש ולשנות את דימוי גופן, וזה נושא שצריך להעלות אותו למודעות ולשיח", אומרת גלי ברגר, ראש מערך תקשורת ותוכן בסופר־פארם. "Life RUN" הוא אירוע שכולו אחווה נשית והנאה, הפונה לכל הנשים, בכל הגילים ובכל רמות הכושר. חשוב לנו לפעול למען קידום ספורט לנשים כמו שהיה חשוב לנו פרויקט "Take Me Home". 

קופלר וברגר מציינות כי יש צורך לתמוך בנשים אף שלנשים כיום יש יותר מעמד ועמדה. "נשים היום יותר מדברות על דיכאון שאחרי לידה ופחות מסתתרות, אבל עדיין אנחנו במאבק לשוויון ויש עוד הרבה עבודה".

הדרך עוד ארוכה

למרות כל הטוב שבהם, נשאלת השאלה אם הפרויקטים הללו נחוצים בשנת 2020. צמרת הרשקו, רכזת ארגון "אישה לאישה", מציינת כי אומנם הארגון הוקם ב־1983, אך עדיין רלוונטי, שכן מהותו לפעול למען שוויון זכויות למען נשים בחברה הישראלית, והמאבק באלימות כלפי נשים עדיין נחוץ. "אנחנו מקיימים הרצאות וסדנאות שפתוחות לנשים, מקדמים פרויקטים שונים עבור נשים מול מדיניות הממשלה שקשורים לזכויות רפואיות, חינוך וכו'". לדבריה, הארגון פועל לייצר קבוצת מנהיגות נשית כדי לפעול יחדיו מול גופים שונים. "אנחנו לא מובילות את המאבקים, אנחנו מסייעים לנשים בקהילה להתאחד ביחד לפתרון בעיה כוללת. אנחנו נמצאות שם כדי לעזור ולסייע גם לנשים שפונות עצמאית בנושא הטרדה מינית בעבודה, בעיות בגירושין וכו'". 

הרשקו סבורה כי המדינה לא עושה מספיק למען נשים, ולכן צצות יוזמות של נשים למען נשים. "לצערנו צריך עדיין 'נשים למען נשים', כי העולם עדיין מנוהל בידי כוח גברי. אנחנו מופלות לרעה ברבנות, עדיין יש אלימות מינית ואלימות פיזית ורצח נשים, אנחנו מופלות מבחינת שכר, לכן אנחנו צריכות להילחם, וכשנשים מתאחדות הן מצליחות להגיע להישגים ולהביא לשינויים. הארגון יישאר עד לרגע שכבר לא יצטרכו אותנו, מה שלא נראה שיקרה בקרוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר