מי יצחק אחרון? העולם הערבי נגד יצחק חייק

לא חסרות מלחמות במזרח התיכון, ועכשיו נוספה אחת חדשה ובלתי צפויה - ספורטיבית • המעורבות: ישראל, מצרים, עיראק ואיראן • הסיבה: שיא גינס נחשק שבו מחזיק השוער יצחק חייק

צילום: דוברות בית הנשיא // חייק ונשיא המדינה ראובן ריבלין. סיפור בהמשכים

תחשבו כמה פעמים שמעתם כבר את המשפט הבא: "לא מערבבים פוליטיקה וספורט". אנחנו מניחים שלא מעט. ברוב המקרים תמהיל כזה יהרוס כל חלקה טובה במגרש הביתי שלנו, האוהדים, אבל יש רגעים שבהם הוא ישמש עבורנו כמו אסקפיזם להמונים.

תקציר הפרקים הקודמים: בחודש אפריל שעבר הגיעו לישראל נציגים של ספר השיאים של גינס כדי להכתיר את יצחק חייק לכדורגלן הפעיל המבוגר ביותר בעולם. לרגל האירוע החד־פעמי הוקמה במה מלכותית באצטדיון הצנוע באור יהודה, נחתה בנתב"ג רכבת אווירית של כתבים וצלמים מכלי התקשורת המובילים בעולם, אפילו יו"ר ההתאחדות לכדורגל וראשי עיריות מרחבי ישראל כיבדו בנוכחותם. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך, נשיא המדינה ראובן ריבלין הזמין ללשכתו, ובקיצור - חגיגה.

חייק עם המאמן עדי דקל.  ועוד היד נטויה

"נו, אז למה לספר את זה שוב?" אתם ודאי שואלים. האמת, אנחנו לא בטוחים שתאמינו לסיפור הזה, אבל מבטיחים לכם שזה באמת קרה או מדויק יותר: עדיין קורה ואף רחוק מלהסתיים.

כמעט שנה עברה מאז שחייק, שוערה של מכבי אור יהודה מליגה ג' מחוז מרכז ת"א, השלים 90 דקות מלאות בגיל 73 שנים ו־95 ימים ושבר שיא שבו החזיק כדורגלן מאורוגוואי. אלא שלפני כחודש הסיפור שנראה כי היה רדום, התעורר מחדש, אחרי שאלזדין בכאדר, כדורגלן עבר מקומי שצעיר מחייק בשישה חודשים, חזר מפרישה, חתם בקבוצה ששמה "השישי באוקטובר" מהליגה המצרית השלישית - ומאיים לנפץ את שיאו של השוער הישראלי.

התקשורת המצרית חגגה עם פרסומים על חזרתו של בכאדר לפעילות, וההתאחדות המקומית אף הצהירה: "בכאדר רוצה לשחק ולהפוך לשיאן גינס כשחקן הפעיל המבוגר ביותר בעולם". 

המחסום: בכאדר פרש ממשחק לפני עשרות שנים, ורק ב־20 בינואר השנה, כשהליגה המצרית נמצאת בעיצומה, נרשם מחדש לליגה. המשמעות: אינו בקריטריונים המחמירים של גינס העולמי.

"המטרה שלהם היא לנגח אותי ואת מדינת ישראל", מספר חייק, "לא במקרה נרשם בכאדר דווקא לקבוצה ששמה הוא השישי באוקטובר - כביכול יום הניצחון של המצרים במלחמת יום כיפור. שישכחו מזה ושיאכלו את הכובע".

"העניין הזה הפך לפוליטי, בשילוב שנאה גדולה", מוסיף השוער הוותיק, שקבוצתו, אגב, היא היחידה בעולם שעל חולצתה מתנוסס הלוגו של ספר השיאים המפורסם. "זה רק קלף ניגוח נגד ישראל. שחקני מכבי אור יהודה, המאמן־שחקן המצוין עדי דקל, שהוא בעצמו בן 57, ואני, לא ניתן למצרים את התענוג הזה".

חייק עם חבריו לקבוצת מכבי אור יהודה. מעלה את ממוצע הגיל 

פלאשבק: כמה ימים לאחר שהוענק השיא לחייק, נכנסה לתמונה התקשורת ברחבי העולם הערבי: מכוויית ועד איראן, ממצרים ועד עיראק. הטענה המרכזית: "חייק נולד בעיראק ולכן השיא שייך לעיראקים ולא לישראל.

סוף הסיפור? זו רק ההתחלה. ימים בודדים לאחר הפרסום בתקשורת המצרית על חזרתו של בכאדר, הגיבו לפתע משמרות המהפכה באיראן בטענה כי בעיר איספהאן יש שחקן פעיל בן 78 העונה לשם מחמוד אלשהאד, שיוריד את הישראלי מכס המלכות.

"כולם מכירים את היחסים בין איראן לישראל", מספר דוד מוטאי, פרשן ערוץ 20 ומומחה לענייני איראן, "בניסיון להביך אותנו, הם פשוט המציאו ספורטאי שכבר שנים רבות לא בתחום - רק כדי לנשל את הישראלי משיאו. חייק נולד בעיראק, אז האיראנים משתמשים בזה כדי לרשום את השיא העולמי לטובתם או לטובת העיראקים. למעשה, עיראק, מצרים, ועכשיו גם איראן, נלחמות על התואר, אבל אין להן שום הוכחה לכך שהשחקנים המדוברים עונים על הקריטריונים שבהם עמד השוער הישראלי.

חייק עם התעודה היקרה מבית גינס. יש גם הוכחות  

"בתקשורת הערבית מנסים לעשות חגיגה על שיאי גינס, אבל מה שהם כנראה לא יודעים זה שהוועדה בלונדון מורכבת מהרבה בכירים בתחום הספורט, שלא ממהרים להכתיר שחקנים לא פעילים. זה לא כל כך פשוט, צריך להילחם על ההוכחות - וזה בדיוק מה שעשה חייק במשך שלוש שנים.

"אני בן 67, כבר עשרות שנים בתקשורת - וסיפור כזה אני לא זוכר", מסכם מוטאי, "לצערי מערבבים פוליטיקה וספורט, אבל כנראה גם הפעם ינצחו הספורט והשוער יצחק חייק".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר